یادی از SSC تواتارا؛ سریعترین ابر خودروی تاریخ آمریکا
دنیای هایپرکارها بسیار رقابتی است و به منظور ایجاد تمایز بین رقبا باید پرفورمنس و مهندسی فوقالعادهای ارائه شود. با اینکه SSC تواتارا در مقایسه با خودروهای شرکتهایی همچون کونیگزگ یا بوگاتی کمتر شناخته شده است اما همچنان تواناییهای قابلتوجهی دارد و این موضوع به ویژه در بخش مهندسی خودش را نشان میدهد. با وجود سرعت متوسط تائید شده 455.2 کیلومتر در ساعت، تواتارا جزو سریعترین خودروهای دنیاست. در تولید این خودرو از مهندسی هوافضا الهام گرفته شده تا محصولی مرکب از عملکرد بالا و زیبایی تحسینبرانگیز ارائه شود. جیسون کاستریوتا طراح این پروژه است و تلاش داشته یک کانوپی شبیه قطره اشک را با تیغههای پایدار کننده عمودی در عقب ترکیب کند تا نتیجه آن حفظ پایداری خودرو در جاده باشد. تواتارا از شاسی مونوکوک استفاده کرده و تماماً از فیبر کربن ساخته شده است تا هم وزن پایین و هم استحکام بالایی داشته باشد. مجموع این تلاشها منجر به تولید خودرویی با ضریب درگ 0.279 شده است.
در عقب خودرو نیروگاه 8 سیلندر 5.9 لیتری توئین توربو قرار دارد. این پیشرانه جزو قویترین پیشرانههای کریت سال 2024 بوده و 1350 اسب بخار قدرت تولید میکند که در صورت استفاده از اتانول به 1750 اسب بخار خواهد رسید. با این قدرت عظیم، SSC تواتارا به عنوان سریعترین خودروی آمریکا در 2.5 ثانیه از سکون به تندی 96 کیلومتر در ساعت میرسد. قدرت تولیدی از طریق گیربکس 7 سرعته دستی اتوماتیک شده راهی چرخها میشود. گیربکس یاد شده توانایی تعویض دندهها در کمتر از 100 میلیثانیه را دارد و بنابراین راننده همیشه میتواند از قدرت قابلتوجه خودرو بدون اندکی اتلاف پرفورمنس لذت ببرد.
تواتارا به خاطر تلاشهای خود جهت ارتقای رکوردهای سرعت جهانی شناخته شده هرچند برخی تلاشهای آن بسیار جنجالبرانگیز بودهاند. در 10 اکتبر 2020 بود که شرکت سازنده راهی نوادا شد تا رکورد سرعت متوسط در دو جهت را ثبت کند. این شرکت رکورد سرعت 508.7 کیلومتر در ساعت را گزارش کرد هرچند برخی افراد اعتبار آن را زیر سؤال بردند و حتی خود SSC نیز بعدها ادعای خود را پس گرفت چراکه نتوانست دادههای خود را تائید کند. چند ماه بعد بازهم شاهد تلاشهای SSC برای رکوردشکنی در مرکز فضایی کندی بودیم. با حضور برخی کارشناسان و دستگاههای دقیق، حداکثر سرعت این خودرو به 450.1 و 460.4 کیلومتر در ساعت رسید و نهایتاً سرعت متوسط 455.2 کیلومتر در ساعت به عنوان رکورد تواتارا اعلام شد. SSC به این رکورد قانع نشد و در 14 می 2022 به سرعت 474.7 کیلومتر در ساعت دست یافت و حتی برخی کارشناسان اعلام کردند اگر مسیر تست کمی طویلتر بود این خودرو رکورد بهتری را ثبت میکرد.
باید دانست جرود شلبی مؤسس شرکت شلبی اسپرتس کارز در سال 1998 است، شرکتی که بعدها نام خود را به SSC تغییر داد. او از همان ابتدا به دنبال شکستن رکورد سریعترین خودروی تولیدی دنیا بود و محصولات ابتدایی همچون اولتیمیت آیرو در سال 2007 به سرعت 412.2 کیلومتر در ساعت دست یافتند؛ اما برای درک بهتر عملکرد تواتارا بهتر است نگاهی هم به عملکرد رقبا داشته باشیم. بوگاتی شیرون سوپر اسپرت 300 پلاس از پیشرانه 16 سیلندر 8 لیتری کوادتوربو با 1577 اسب بخار قدرت استفاده میکند و بوگاتی ادعا کرده نسخه پیشتولیدی آن سرعت 490.4 کیلومتر در ساعت را ثبت کرده است. البته این رکورد فقط در یک جهت ثبت شده و خبری از رکورد دو طرفه و سرعت متوسط نیست و به خودروی تولیدی هم تعلق ندارد. نکته دیگر به قیمت 3.9 میلیون دلاری بوگاتی مربوط میشود درحالیکه تواتارا 1.9 میلیون دلار قیمت دارد.
رقیب بعدی کونیگزگ جسکو ابسولوت است که پیشرانه 8 سیلندر 5 لیتری توئین توربوی آن با سوخت اتانول 1600 اسب بخار قدرت تولید میکند. سرعت تئوری جسکو ابسولوت بیش از 482 کیلومتر در ساعت اعلام شده هرچند کونیگزگ تا به امروز رکورد سرعت رسمی آن را اندازهگیری نکرده و بنابراین این رکورد قابلاعتنا نیست. ضریب درگ این خودرو مشابه تواتارا بوده و قیمت 3.4 میلیون دلاری دارد. نهایتاً به هنسی ونوم F5 اشاره میکنیم که پیشرانه 8 سیلندر 6.6 لیتری توئین توربوی 1817 اسب بخاری دارد و با معرفی در سال 2021 به سریعترین خودروی تولیدی دنیا بدل شد. جان هنسی در سال 2024 به رکورد سرعت 352.55 کیلومتر در ساعت رسید و در یک تست دیگر نیز این خودرو رکورد تائید شده 357.1 کیلومتر در ساعت را بر جای گذاشت.
در پایان باید اظهار داشت SSC تنها 100 دستگاه از تواتارا را در سال تولید میکند تا محصولی کمیاب را راهی بازار کند. هر خودرو بهصورت دستساز در کارخانه ریچلند آمریکا مونتاژ میشود و بنابراین خرید آن کمی دشوار خواهد بود. شاید تواتارا به اندازه رقبای خود شناخته نشده باشد اما قطعاً ارزش بررسی و توجه بیشتر را دارد. این خودرو ترکیب مناسبی از آیرودینامیک، پرفورمنس و مهندسی پیشرفته است.