سایر خودروهای آمریکایی

تلو MT1، پیکاپی با ابعاد مینی کوپر و توانایی‌های تویوتا تاکوما!

تلو MT1، وانت الکتریکی جدید از استارتاپ کالیفرنیایی، با ابعاد یک مینی کوپر، ظرفیت باری مشابه تویوتا تاکوما و برد ۵۶۰ کیلومتری، استانداردهای جدیدی در دنیای خودروهای الکتریکی تعریف می‌کند.

استارتاپ‌های خودروهای الکتریکی اغلب با موانع بزرگی روبه‌رو می‌شوند و بسیاری در این مسیر شکست می‌خورند اما استارتاپ کالیفرنیایی تلو با معرفی وانت الکتریکی MT1 نشان داده که با نوآوری و تمرکز بر نیازهای بازار می‌توان محصولی متفاوت خلق کرد. این خودرو که اولین پروتوتایپ آن در مارس ۲۰۲۵ ساخته شد، با ابعادی مشابه مینی کوپر (طول ۳,۸۰۰ میلی‌متر، عرض ۱,۸۰۰ میلی‌متر و ارتفاع ۱,۶۰۰۰ میلی‌متر) و ظرفیت بار مشابه تویوتا تاکوما، گزینه‌ای منحصربه‌فرد برای کسانی است که به دنبال خودرویی کاربردی و کم‌مصرف هستند. تلو MT1 مجهز به یک پک باتری ۱۰۶ کیلووات ساعتی با سلول‌های ۲۱۷۰ است که برد ۵۶۳ کیلومتر را فراهم می‌کند. نسخه دوموتوره این وانت با ۵۰۰ اسب بخار و سیستم تمام چرخ محرک، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت را در تنها ۴ ثانیه طی می‌کند. همچنین نسخه تک‌موتوره با ۳۰۰ اسب بخار نیز در دسترس است.

این خودرو از پورت شارژ NACS (استاندارد تسلا) بهره می‌برد که به‌صورت هوشمندانه در چراغ عقب سمت چپ جای گرفته است. محفظه بار استاندارد آن ۱,۵۲۴ میلی‌متر طول دارد و با باز کردن دیواره میانی تا ۲,۴۳۸ میلی‌متر افزایش می‌یابد. فضای داخلی MT1 ظرفیت حمل چهار سرنشین با قد ۱۸۸ سانتی‌متر را دارد و یک محفظه اشیاء مشابه ریویان در زیر صندلی‌های عقب ارائه می‌دهد.

وانت‌های کوچک ژاپنی، معروف به کی تراک، به دلیل ابعاد جمع‌وجور، مصرف سوخت پایین، تعمیر آسان و تطبیق‌پذیری بالا، در ژاپن و حتی آمریکا طرفداران زیادی دارند. در سال ۲۰۲۳ حدود ۷,۵۰۰ دستگاه و در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۱۰ هزار دستگاه از این وانت‌ها به آمریکا وارد شده است. این خودروها با مانورپذیری عالی، برای مناطق شلوغ شهری ایده‌آل هستند؛ برخلاف وانت‌های بزرگ امروزی آمریکایی که فضای زیادی اشغال می‌کنند. مدیرعامل تلو، جیسون مارکس، در گفت‌وگو با جی لنو اعلام کرد که MT1 با الهام از این وانت‌های ژاپنی طراحی شده است. او معتقد است که وانت‌های بزرگ امروزی با کاپوت‌های ۱.۵ متری خطر زیادی برای عابران پیاده ایجاد می‌کنند. به گفته مارکس:

وانت‌های بزرگ، عابران را تهدید می‌کنند و ما می‌خواهیم این روند را متوقف کنیم

مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها (IIHS) اعلام کرده که شاسی‌بلندها و وانت‌های بزرگ، به دلیل وزن و ابعادشان، برای عابران پیاده خطرناک‌تر هستند. تلو MT1 با طراحی جمع‌وجور خود این مشکل را برطرف می‌کند اما هنوز باید استانداردهای ایمنی تصادف آمریکا را پاس کند. طراحی فعلی فاقد فضای کافی برای منطقه جذب ضربه در جلو به نظر می‌رسد که چالشی بزرگ برای تلو است. این شرکت اطمینان داده که خودرو در تست‌های ایمنی موفق خواهد بود. قیمت پایه MT1 حدود ۴۱, ۵۰۰ دلار است که با احتساب مشوق‌های فدرال و ایالتی ممکن است به حدود ۳۵ هزار دلار کاهش یابد. بااین‌حال، سیاست‌های تجاری جدید آمریکا، مانند تعرفه‌های پیشنهادی دولت ترامپ، می‌تواند بر هزینه تولید تأثیر بگذارد به‌ویژه اگر تلو بخواهد باتری و قطعات را در داخل آمریکا تولید کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. اراز

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (58 ديدگاه)

    اینو هستم باحال با نمک

    موافقم 32
    مخالفم 4
    1. ALI

      ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (786 ديدگاه)

      همه چیش اوکیه. فقط از نمایی جلو نداشتن گلگیر و تو دید بودن کل تایر جلو چندان جالب نیست…

      موافقم 11
      مخالفم 1
    2. ناشناس

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (43 ديدگاه)

      کاش مدل بعدی پرایدوانت۱۵۱،دقیقامثل همین باشه و باهمین مشخصات فنی،دقیقاباهمین ابعادبدنه کوچک وجمع وجور،برای تردد،درترافیک شلوغ شهرهای ایران

  2. نانو

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (233 ديدگاه)

    کاشکی یه روزی این جای پیک موتوری توایران بگیره و کمتر شاهد بد روندن این قشر تو کشور باشیم

    موافقم 32
    مخالفم 5
    1. Amirsh

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (245 ديدگاه)

      این نمیتونه جایگزین پیک موتوری باشه

      موافقم 14
      مخالفم 4
  3. سوشیانت

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (4161 ديدگاه)

    وانت‌های بزرگ، عابران را تهدید می‌کنند و ما می‌خواهیم این روند را متوقف کنیم
    طرف نتونسته پیکاپ بزرگ بسازه دلیل مسخره آورده

    موافقم 13
    مخالفم 44
    1. Mohammad

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (218 ديدگاه)

      الان یعنی ایران خودرو هم خودرو هاش امنیت نداره بخاطر این هست که نمیتونه خودروی ایمن بسازه ؟
      یا بخاطر این هست که از عمد حلبی میسازه بدبخت مردم رو بفرسته اون دنیا
      تازه اینجوری فروشش هم میره بالا
      اصلأ منطقی به نظر نمیاد نظر شما

      موافقم 18
      مخالفم 1
      1. سوشیانت

        ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (4161 ديدگاه)

        الان ربطش به حرف من چی بود؟! من دارم راجب این حرف های غیر منطقی که جدیدا زیاد شده صحبت میزنم که به جای اینکه روی سیستم ترمز اظطراری کار کنن ابعاد ماشین ها رو میخوان کوچک کنن در ضمن ساخت خودروی بزرگ قطعا سخت تره اگر نگاه کنی شرکت هایی که سطح پایینی دارن خودرو های بزرگ نمیتونن بسازن

        موافقم 1
        مخالفم 1
    2. حامد

      ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (29 ديدگاه)

      یکی به بشریت رحم کنه کارخانه اتیش بزنه

      موافقم 1
      مخالفم 1
  4. مهدی

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (223 ديدگاه)

    با مزه است. انگار سطح روی داشبوردش موکت شده!

    موافقم 16
    مخالفم 2
  5. Mk

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    چه خبره ۴۱۵۰۰ دلار !

    موافقم 17
    مخالفم 3
  6. Barsheen

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (23 ديدگاه)

    اگه بازار داشته باشه،نسخه چینی باهمین تجهیزات و امکانت میاد15000دلار

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. Mohammad

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (218 ديدگاه)

      آمریکا هم روی نسخه چینیش تعرفه ۲۰۰ درصدی میزاره یا ممنوع میکنه مردم هم مجبور میشن این خودرو رو بخرن

      موافقم 7
      مخالفم 4
  7. مهدی

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (24 ديدگاه)

    اصن تویوتا تاکوما که هیچ صد درصد رم trx و ولوو vnl رو هم میبره

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. Mohammad

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (218 ديدگاه)

      😂😂 اینارو فکر کنم پدال نوشته وگرنه فکر نکنم شرکت همچین ادعایی داشته باشه

  8. ashkanyp

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (107 ديدگاه)

    وقتی لیفت تراکو خانوادگی میکنن

    موافقم 1
    مخالفم 5
  9. ابی شفیعی

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    این چرا مثه لودر و لیفتراک جلوش انگار پشتشه ؟ 🙃

  10. Akbar top

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (136 ديدگاه)

    برد نسخه دوموتوره اش چقدره ؟

  11. Lyting

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (162 ديدگاه)

    دمپایی نسخه پرومکس مناطق تعرفه زده

  12. Arefgood

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (305 ديدگاه)

    اول اومدم بگم چقدر زشته ولی تو این وضعیت مملکتمون اگه یه نفر پونتیاک آزتک هم داشته باشه خوشگل و منحصر به فرد به نظر میرسه.

  13. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (43 ديدگاه)

    کاش مدل بعدی پرایدوانت۱۵۱،دقیقامثل همین باشه و باهمین مشخصات فنی،دقیقاباهمین ابعادبدنه کوچک وجمع وجور،برای تردد،درترافیک شلوغ شهرهای ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا