تلو MT1، وانت الکتریکی جدید از استارتاپ کالیفرنیایی، با ابعاد یک مینی کوپر، ظرفیت باری مشابه تویوتا تاکوما و برد ۵۶۰ کیلومتری، استانداردهای جدیدی در دنیای خودروهای الکتریکی تعریف میکند.
استارتاپهای خودروهای الکتریکی اغلب با موانع بزرگی روبهرو میشوند و بسیاری در این مسیر شکست میخورند اما استارتاپ کالیفرنیایی تلو با معرفی وانت الکتریکی MT1 نشان داده که با نوآوری و تمرکز بر نیازهای بازار میتوان محصولی متفاوت خلق کرد. این خودرو که اولین پروتوتایپ آن در مارس ۲۰۲۵ ساخته شد، با ابعادی مشابه مینی کوپر (طول ۳,۸۰۰ میلیمتر، عرض ۱,۸۰۰ میلیمتر و ارتفاع ۱,۶۰۰۰ میلیمتر) و ظرفیت بار مشابه تویوتا تاکوما، گزینهای منحصربهفرد برای کسانی است که به دنبال خودرویی کاربردی و کممصرف هستند. تلو MT1 مجهز به یک پک باتری ۱۰۶ کیلووات ساعتی با سلولهای ۲۱۷۰ است که برد ۵۶۳ کیلومتر را فراهم میکند. نسخه دوموتوره این وانت با ۵۰۰ اسب بخار و سیستم تمام چرخ محرک، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت را در تنها ۴ ثانیه طی میکند. همچنین نسخه تکموتوره با ۳۰۰ اسب بخار نیز در دسترس است.
این خودرو از پورت شارژ NACS (استاندارد تسلا) بهره میبرد که بهصورت هوشمندانه در چراغ عقب سمت چپ جای گرفته است. محفظه بار استاندارد آن ۱,۵۲۴ میلیمتر طول دارد و با باز کردن دیواره میانی تا ۲,۴۳۸ میلیمتر افزایش مییابد. فضای داخلی MT1 ظرفیت حمل چهار سرنشین با قد ۱۸۸ سانتیمتر را دارد و یک محفظه اشیاء مشابه ریویان در زیر صندلیهای عقب ارائه میدهد.
وانتهای کوچک ژاپنی، معروف به کی تراک، به دلیل ابعاد جمعوجور، مصرف سوخت پایین، تعمیر آسان و تطبیقپذیری بالا، در ژاپن و حتی آمریکا طرفداران زیادی دارند. در سال ۲۰۲۳ حدود ۷,۵۰۰ دستگاه و در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۱۰ هزار دستگاه از این وانتها به آمریکا وارد شده است. این خودروها با مانورپذیری عالی، برای مناطق شلوغ شهری ایدهآل هستند؛ برخلاف وانتهای بزرگ امروزی آمریکایی که فضای زیادی اشغال میکنند. مدیرعامل تلو، جیسون مارکس، در گفتوگو با جی لنو اعلام کرد که MT1 با الهام از این وانتهای ژاپنی طراحی شده است. او معتقد است که وانتهای بزرگ امروزی با کاپوتهای ۱.۵ متری خطر زیادی برای عابران پیاده ایجاد میکنند. به گفته مارکس:
وانتهای بزرگ، عابران را تهدید میکنند و ما میخواهیم این روند را متوقف کنیم
مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراهها (IIHS) اعلام کرده که شاسیبلندها و وانتهای بزرگ، به دلیل وزن و ابعادشان، برای عابران پیاده خطرناکتر هستند. تلو MT1 با طراحی جمعوجور خود این مشکل را برطرف میکند اما هنوز باید استانداردهای ایمنی تصادف آمریکا را پاس کند. طراحی فعلی فاقد فضای کافی برای منطقه جذب ضربه در جلو به نظر میرسد که چالشی بزرگ برای تلو است. این شرکت اطمینان داده که خودرو در تستهای ایمنی موفق خواهد بود. قیمت پایه MT1 حدود ۴۱, ۵۰۰ دلار است که با احتساب مشوقهای فدرال و ایالتی ممکن است به حدود ۳۵ هزار دلار کاهش یابد. بااینحال، سیاستهای تجاری جدید آمریکا، مانند تعرفههای پیشنهادی دولت ترامپ، میتواند بر هزینه تولید تأثیر بگذارد بهویژه اگر تلو بخواهد باتری و قطعات را در داخل آمریکا تولید کند.
اراز
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴اینو هستم باحال با نمک
ALI
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴همه چیش اوکیه. فقط از نمایی جلو نداشتن گلگیر و تو دید بودن کل تایر جلو چندان جالب نیست…
ناشناس
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴کاش مدل بعدی پرایدوانت۱۵۱،دقیقامثل همین باشه و باهمین مشخصات فنی،دقیقاباهمین ابعادبدنه کوچک وجمع وجور،برای تردد،درترافیک شلوغ شهرهای ایران
نانو
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴کاشکی یه روزی این جای پیک موتوری توایران بگیره و کمتر شاهد بد روندن این قشر تو کشور باشیم
Amirsh
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴این نمیتونه جایگزین پیک موتوری باشه
سوشیانت
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴وانتهای بزرگ، عابران را تهدید میکنند و ما میخواهیم این روند را متوقف کنیم
طرف نتونسته پیکاپ بزرگ بسازه دلیل مسخره آورده
Mohammad
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴الان یعنی ایران خودرو هم خودرو هاش امنیت نداره بخاطر این هست که نمیتونه خودروی ایمن بسازه ؟
یا بخاطر این هست که از عمد حلبی میسازه بدبخت مردم رو بفرسته اون دنیا
تازه اینجوری فروشش هم میره بالا
اصلأ منطقی به نظر نمیاد نظر شما
سوشیانت
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴الان ربطش به حرف من چی بود؟! من دارم راجب این حرف های غیر منطقی که جدیدا زیاد شده صحبت میزنم که به جای اینکه روی سیستم ترمز اظطراری کار کنن ابعاد ماشین ها رو میخوان کوچک کنن در ضمن ساخت خودروی بزرگ قطعا سخت تره اگر نگاه کنی شرکت هایی که سطح پایینی دارن خودرو های بزرگ نمیتونن بسازن
حامد
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴یکی به بشریت رحم کنه کارخانه اتیش بزنه
مهدی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴با مزه است. انگار سطح روی داشبوردش موکت شده!
Mk
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴چه خبره ۴۱۵۰۰ دلار !
Barsheen
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴اگه بازار داشته باشه،نسخه چینی باهمین تجهیزات و امکانت میاد15000دلار
Mohammad
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴آمریکا هم روی نسخه چینیش تعرفه ۲۰۰ درصدی میزاره یا ممنوع میکنه مردم هم مجبور میشن این خودرو رو بخرن
مهدی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴اصن تویوتا تاکوما که هیچ صد درصد رم trx و ولوو vnl رو هم میبره
Mohammad
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴😂😂 اینارو فکر کنم پدال نوشته وگرنه فکر نکنم شرکت همچین ادعایی داشته باشه
ashkanyp
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴وقتی لیفت تراکو خانوادگی میکنن
ابی شفیعی
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴این چرا مثه لودر و لیفتراک جلوش انگار پشتشه ؟ 🙃
Akbar top
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴برد نسخه دوموتوره اش چقدره ؟
Lyting
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴دمپایی نسخه پرومکس مناطق تعرفه زده
Arefgood
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴اول اومدم بگم چقدر زشته ولی تو این وضعیت مملکتمون اگه یه نفر پونتیاک آزتک هم داشته باشه خوشگل و منحصر به فرد به نظر میرسه.
ناشناس
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴کاش مدل بعدی پرایدوانت۱۵۱،دقیقامثل همین باشه و باهمین مشخصات فنی،دقیقاباهمین ابعادبدنه کوچک وجمع وجور،برای تردد،درترافیک شلوغ شهرهای ایران