مانتز جت دهه 50 میلادی، خودرویی جالب اما شکستخورده!
ایلان ماسک جزو مدیران عامل معمولی صنعت خودرو نیست. مهم نیست درباره مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس چه فکری میکنید زیرا ماسک فردی خسته کننده، تنبل و بیهویت نیست. همین موضوع درباره ارل مانتز نیز صدق میکند، فردی نابغه و کارآفرین که تولید مانتز جت بسیار کمیاب اوایل دهه 50 میلادی را رهبری کرده است.
مانتز در اواخر دهه 40 میلادی نمایندگی کایزر-فریسر در کالیفرنیا را میچرخاند و پس از آن بود که وارد عرصه متفاوتی شد و تلویزیونهای ارزان و پایه را با طراحی خودش عرضه کرد. او شخصیت خاصی داشت و از جوکها و تبلیغات متفاوتی برای فروش محصولاتش استفاده میکرد.
اما مانتز جت یک جوک نبود. این محصول یک کانورتیبل اسپرت و لوکس بود که با کمک فرانک کورتیس طراحی شده بود. کورتیس اسطوره مسابقات خودرویی بود و به نصب سقف سخت فایبرگلاس و جداشدنی روی این خودرو کمک کرده بود. در بطن مانتز جت نیز پیشرانه 8 سیلندر کادیلاک قرار داشت. خودروی موردبحث همچنین از ویژگیهای لوکسی همچون گیربکس اتوماتیک، فرمان هیدرولیک و داشبورد نرم سود میبرد. این ویژگیها تا سالها بعد در اکثر خودروها دیده نشد.
مانتز جت بین سالهای 1949 تا 1954 تولید شد. این خودرو بر اساس محصول اسپرت و دونفره KSC فرانک کورتیس شکل گرفت اما فاصله بین محوریاش افزایش یافت تا فضا برای نصب دو صندلی اضافی مهیا شود. مانتز مدعی بود این خودروی 5500 دلاری توانایی دستیابی به سرعت 240 کیلومتر را دارد هرچند به نظر میرسید سازنده کمی اغراق کرده بود و سرعت خودرو حدود 50 کیلومتر در ساعت کمتر از ادعاها بود.
البته تنها اعداد و ارقام نبودند که وضعیت درستی نداشتند. مانتز جت در اوایل دهه 50 میلادی قیمت حدود 5500 دلاری داشت اما هزینه تولید این خودرو 6500 دلار بود و به همین خاطر ضررهای بعدی باعث شد مانتز مجبور به تعطیلی کسبوکار خود شود. این شرکت کمتر از 200 دستگاه خودرو را کامل کرده بود. او سپس به کسبوکار قبلیاش بازگشت و پیشروی سیستمهای صوتی خودرویی شد. مانتز همچنین تلویزیونهای بزرگ خودش را به افراد ثروتمند میفروخت.
خودرویی که مشاهده میکنید مانتز جت مدل 1952 است و قرار است در حراجی به فروش برسد. این خودرو از پیشرانه 8 سیلندر 150 اسبی لینکلن استفاده میکند. محصول موردبحث در سال 2009 بازسازی کاملی را تجربه کرده است و احتمالاً در حراجی با قیمت حدود 200 هزار دلار به فروش رود.