تیشا جانسون با طراحی وانت الکتریکی اسلیت، رؤیای ۲۵ ساله خود را محقق کرد. خودرویی مقرونبهصرفه و قابل تنظیم برای عموم مردم!
تیشا جانسون، مدیر طراحی شرکت نوپای اسلیت که از حمایت جف بزوس و مالکان تیم فرمول یک کادیلاک برخوردار است، وانت الکتریکی ساده و مقرونبهصرفهای طراحی کرده که پس از ۲۵ سال ایده پردازی به ثمر نشسته است. جانسون که نزدیک به ۱۷ سال طی دو دوره در ولوو فعالیت کرده، ایده خودروی کاربردی و ارزانقیمت را در پایاننامه سال ۱۹۹۹ خود در کالج هنر و طراحی کالیفرنیا مطرح کرد. او در رویداد اخیر طراحی خودرو در مونیخ آلمان گفت:
من باور داشتم که بهعنوان یک طراح، باید با مهارتهایم بر جامعه تأثیر بگذارم. ۲۵ سال پیش، دسترسی به حملونقل شخصی قابلاعتماد برای بسیاری دشوار بود و این مرا ناراحت میکرد.
وانت اسلیت با قیمت پایه ۲۷ هزار دلار که با اعتبار مالیاتی فدرال آمریکا میتواند تا ۲۰ هزار دلار کاهش یابد، پاسخی به مشکلی است که به گفته جانسون در ربع قرن گذشته تشدید شده:
بیشتر مردم نمیتوانند خودروی نو بخرند و حتی خودروهای کارکرده برای برخی خانوارها از نظر مالی گران هستند.
جانسون در سال ۱۹۹۹ مشتری هدف خود را یک مادر مجرد تصور کرد که برای تأمین نیازهای اولیه زندگی تلاش میکرد. در ولوو، جایی که او طراحی مدلهای تولیدی S90 و V90 را بر عهده داشت، متوجه شد که این برند با حرکت به سمت بخش لوکس، از دسترسپذیری فاصله میگیرد؛ اما اسلیت رویکرد متفاوتی دارد. این وانت بهعنوان خودرویی «بهشدت مقرونبهصرفه» طراحی و برای شخصیسازی بینهایت آماده شده است. بدنه اسلیت با پنلهای تکرنگ قالبگیری شده، نیاز به کارگاه رنگآمیزی گرانقیمت را حذف کرده و امکان روکشهای رنگی متنوع را فراهم میکند. جانسون میگوید:
من و تیمم در فرآیند طراحی، روکش کردن خودرو را آموختیم. خطوط بدنه بهعنوان نقاط لنگر، روکش را آسان میکنند و در چند دقیقه میتوانید هر رنگی که تصور کنید را اعمال کنید.
اسلیت همچنین امکان تبدیل به شاسیبلند ارزانقیمت را از طریق کیت کارخانهای دارد. در حرکتی جسورانه، خریداران میتوانند نشان اسلیت را از جلوپنجره جدا کرده و نام دلخواه خود را جایگزین کنند. جانسون تأکید میکند:
وقتی این وانت از خط تولید خارج میشود، کاملاً شخصی میشود. هدف ما خلق خودرویی بود که مردم عاشقش شوند.
صنعت خودرو دهههاست که مدلهای جدید را بزرگتر، مجهزتر و گرانتر عرضه میکند تا قیمتهای روبه رشد را توجیه کند؛ اما اسلیت این روند را به چالش میکشد. جانسون میگوید:
ما به کسانی فکر کردیم که توان خرید خودرو ندارند و خواستیم خودرویی بسازیم که حس غرور و کرامت را به آنها هدیه کند.
این وانت ساده، با طراحی هدفمند و قیمت رقابتی، نهتنها نیازهای اولیه حملونقل را برآورده میکند بلکه به خریداران اجازه میدهد هویت خود را در آن منعکس کنند.
ممد ژانگولر
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴خداوکیلی من که خیلی لذت بردم از این ایده .سادگیش و قیمتش عالیه
دیگه وقتشه آمریکا به اون پیکاپهای گنده و پر سرو صدا پایان بده و بیاد به سمت سایز و سگمنتهای اروپایی و آسیایی تا موفق بشن . این خانوم هم کارش درسته و از هر انگشتش هنر میباره و خوشبحال همسرش که ی همچین شیر زنی داره .
مشتاقی
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴چه ربطی به همسرش داره؟
چه ربطی به شیرزنی داره؟
Taha Ayoobi
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ژانگولره دیگه
JaMsHiD-B
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴واقعا خوبه
کاربردیه
HELLO.BROTHERS
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴تا زمانی که هایلوکس و رنجر هست این آشغال بدرد هیچی نمیخوره.
Dariush
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴چطور میگین قیمتش عالیه
این ماشین کاملا مثل ماشین مشتی ممدلیه
نه شیشه برقی داره نه ضبط داره نه برد حرکتی درست حسابی داره نه توان حرکتی درست حسابی داره حتی ماشین رنگ نداره تازه اگه پشت ماشین یه وسیله سنگین بزنی برد حرکتیش نصف میشه
اگه بخوای خودت پول بدی به کمپانی تا این ماشین و دوتا آپشن معمولی نصب کنه رنگ کنه که بشه در حد ماشین اقتصادی کلی پول ماشین میشه
این یه کلاهبرداریه بزرگه
کمپانی های بزرگ قرار بود ماشین الکتریکی مقرون به صرفه با امکانات خوب و قیمت سی هزار دلار بدن بیرون
کمپانی های چینی خیلی بهتر از این و با قیمت کمتر و امکانات عالی
کدومتون پول داشتین این ماشین و میخریدین؟!