تیشا جانسون با طراحی وانت الکتریکی اسلیت، رؤیای ۲۵ ساله خود را محقق کرد. خودرویی مقرونبهصرفه و قابل تنظیم برای عموم مردم!
تیشا جانسون، مدیر طراحی شرکت نوپای اسلیت که از حمایت جف بزوس و مالکان تیم فرمول یک کادیلاک برخوردار است، وانت الکتریکی ساده و مقرونبهصرفهای طراحی کرده که پس از ۲۵ سال ایده پردازی به ثمر نشسته است. جانسون که نزدیک به ۱۷ سال طی دو دوره در ولوو فعالیت کرده، ایده خودروی کاربردی و ارزانقیمت را در پایاننامه سال ۱۹۹۹ خود در کالج هنر و طراحی کالیفرنیا مطرح کرد. او در رویداد اخیر طراحی خودرو در مونیخ آلمان گفت:
من باور داشتم که بهعنوان یک طراح، باید با مهارتهایم بر جامعه تأثیر بگذارم. ۲۵ سال پیش، دسترسی به حملونقل شخصی قابلاعتماد برای بسیاری دشوار بود و این مرا ناراحت میکرد.
وانت اسلیت با قیمت پایه ۲۷ هزار دلار که با اعتبار مالیاتی فدرال آمریکا میتواند تا ۲۰ هزار دلار کاهش یابد، پاسخی به مشکلی است که به گفته جانسون در ربع قرن گذشته تشدید شده:
بیشتر مردم نمیتوانند خودروی نو بخرند و حتی خودروهای کارکرده برای برخی خانوارها از نظر مالی گران هستند.
جانسون در سال ۱۹۹۹ مشتری هدف خود را یک مادر مجرد تصور کرد که برای تأمین نیازهای اولیه زندگی تلاش میکرد. در ولوو، جایی که او طراحی مدلهای تولیدی S90 و V90 را بر عهده داشت، متوجه شد که این برند با حرکت به سمت بخش لوکس، از دسترسپذیری فاصله میگیرد؛ اما اسلیت رویکرد متفاوتی دارد. این وانت بهعنوان خودرویی «بهشدت مقرونبهصرفه» طراحی و برای شخصیسازی بینهایت آماده شده است. بدنه اسلیت با پنلهای تکرنگ قالبگیری شده، نیاز به کارگاه رنگآمیزی گرانقیمت را حذف کرده و امکان روکشهای رنگی متنوع را فراهم میکند. جانسون میگوید:
من و تیمم در فرآیند طراحی، روکش کردن خودرو را آموختیم. خطوط بدنه بهعنوان نقاط لنگر، روکش را آسان میکنند و در چند دقیقه میتوانید هر رنگی که تصور کنید را اعمال کنید.
اسلیت همچنین امکان تبدیل به شاسیبلند ارزانقیمت را از طریق کیت کارخانهای دارد. در حرکتی جسورانه، خریداران میتوانند نشان اسلیت را از جلوپنجره جدا کرده و نام دلخواه خود را جایگزین کنند. جانسون تأکید میکند:
وقتی این وانت از خط تولید خارج میشود، کاملاً شخصی میشود. هدف ما خلق خودرویی بود که مردم عاشقش شوند.
صنعت خودرو دهههاست که مدلهای جدید را بزرگتر، مجهزتر و گرانتر عرضه میکند تا قیمتهای روبه رشد را توجیه کند؛ اما اسلیت این روند را به چالش میکشد. جانسون میگوید:
ما به کسانی فکر کردیم که توان خرید خودرو ندارند و خواستیم خودرویی بسازیم که حس غرور و کرامت را به آنها هدیه کند.
این وانت ساده، با طراحی هدفمند و قیمت رقابتی، نهتنها نیازهای اولیه حملونقل را برآورده میکند بلکه به خریداران اجازه میدهد هویت خود را در آن منعکس کنند.
ممد ژانگولر
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴خداوکیلی من که خیلی لذت بردم از این ایده .سادگیش و قیمتش عالیه
دیگه وقتشه آمریکا به اون پیکاپهای گنده و پر سرو صدا پایان بده و بیاد به سمت سایز و سگمنتهای اروپایی و آسیایی تا موفق بشن . این خانوم هم کارش درسته و از هر انگشتش هنر میباره و خوشبحال همسرش که ی همچین شیر زنی داره .
مشتاقی
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴چه ربطی به همسرش داره؟
چه ربطی به شیرزنی داره؟
Taha Ayoobi
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ژانگولره دیگه
ممد ژانگولر
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴داداش حرفم کجاش بد بود .من هر کسی که خالق چیزی باشه تحسین میکنم میخواد مرد باشه یا زن . الان به کجاش حسودیت شد خدا داند !
مشتاقی
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴چه ربطی به حسودی داره؟
همایون
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴چجوری به این نتیجه رسیده آمریکا تو خودرو سازی مخصوصا سگمنت وانتها موفق نیست؟حاجی که تو دنیا تو ساخت وانت به گرد پای غولهای آمریکایی نمیرسن
حالا از کجا میدونی شوهر داره
کسی میدونه چرا تیم فرمول یک کادیلاک که هنوز خودش وارد گود نشده باید از اسلیت پشتیبانی کنه؟!!
وجوانن اینو ببرن چین به زور با ده هرار دلار براش مشتری پیدا کنن
ممد ژانگولر
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴داداش همایون از قدیم گفتن پشت هر بانوی موفق یک مرد قویه
JaMsHiD-B
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴واقعا خوبه
کاربردیه
BMW is GOD
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴دقیقا چیش خوب و کاربردیه؟
یه ماشین برقی که شیشه برقی و کولر هم نداره؟
کسی که دنبال کار و کاربرده، با همین پول میتونه دریایی از پیکاپ کارکرده رو انتخاب کنه با قیمت زیر ۲۰ هزاردلار. از فورد اف تا سیلورادو و رم ۱۵۰۰.
مثلا مدل ۲۰۱۵ با ۸۰ هزارمایل کار. اما خیالت راحته نه مشکل سوخت و شارژ داری نه کمبود قطعه، به اندازه مناسب اپشن هم داری نه اینکه شیشه رو با دست بدی بالا. تازه پیکاپ کامپکت کجا، فول سایز کجا. توانایی بارگیری، یدک کشی و … که اصلا هیچ.
HELLO.BROTHERS
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴تا زمانی که هایلوکس و رنجر هست این آشغال بدرد هیچی نمیخوره.
Dariush
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴چطور میگین قیمتش عالیه
این ماشین کاملا مثل ماشین مشتی ممدلیه
نه شیشه برقی داره نه ضبط داره نه برد حرکتی درست حسابی داره نه توان حرکتی درست حسابی داره حتی ماشین رنگ نداره تازه اگه پشت ماشین یه وسیله سنگین بزنی برد حرکتیش نصف میشه
اگه بخوای خودت پول بدی به کمپانی تا این ماشین و دوتا آپشن معمولی نصب کنه رنگ کنه که بشه در حد ماشین اقتصادی کلی پول ماشین میشه
این یه کلاهبرداریه بزرگه
کمپانی های بزرگ قرار بود ماشین الکتریکی مقرون به صرفه با امکانات خوب و قیمت سی هزار دلار بدن بیرون
کمپانی های چینی خیلی بهتر از این و با قیمت کمتر و امکانات عالی
کدومتون پول داشتین این ماشین و میخریدین؟!
yektachafi
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴اطلاعاتت از این خانوم هم بیشتره
راستشو بگو نسخه اولیه رو برای برسی برات فرستادن؟
Mohammad
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴۷ هزار دلارش رو کم کنید ۲۰ هزار تا میارزه
به نظرم خط تولیدش رو ببرید چین یا هند اینجوری قیمتش به کمتر از ۱۵ هزار دلار میریه و میتونید تولید رو افزایس بدید یه پیکاپ برای کل جهان تولید کنید موفق میشه
BMW is GOD
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴خط تولیدشو ببرند هند و چین؟! 😄
کالایی که از چین بیاد، تعرفه فدرال که نمیخوره هیچ، تعرفه جدید ترامپ هم میخوره و قیمتش میره بالا. از هر کدوم هم بخواد بیاد هزینه حمل و نقل بهش تعلق میگیره و قیمتش دوباره برمیگرده جای اولش. پس برای چی ببرنش اونجا؟! حتی گرون تر میشه نه ارزون تر.
مهردادکمال
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴کاش بنزینی اشم میساخت هم ارزونتر بود هم طیف دیگری رو هم جذب میکرد.
mickeyy
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴خیلی ماشین مسخره ایه ۲۷ هزار دلار بدی حتی شیشه بالابر برقی هم نداره ! روشون اگه میشد کولر و فرمون هیدرولیک هم حذف میکردن
BMW is GOD
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴وقتی پول نداری = پیکاپ درونسوز کارکرده
پولدار شدی = پیکاپ درونسوز مدل بالاتر
در نتیجه چه این جعبه کفش، چه بقیه پیکاپ های برقی = زباله دان تاریخ
امیر
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ابجی ما که پیکان وانت داشتیم چرا زحمت کشیدی خو همین پیکان وانت مارو برمیداشتی نشون دنیا میدادی برات جشن و جایزه میدادن
BMW is GOD
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴تویوتا چمپ هم همین ایده رو داشت. کاش در امریکا عرضه میشد. قیمتش از ۱۰ هزار دلار شروع میشه و یک دنیا شخصی سازی.
حسین
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴تویوتا مثل همینو سه سال قبل واسه تایلند ساخت همه شروع کردن به تمسخر و انتقاد و حت بعضیا اعتقاد داشتن تویوتا باید به خاطرش جریمه بشه و تولید و فروشش باید متوقف بشه😅 حالا همه دارن به به و چه چه می کنن. به این میگن قدرت رسانه!
همایون
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴صد رحمت به هایلوکس چمپ این واقعا تعطیله با ۲۷۰۰۰ دلار وانتی با ۲۴۰کیلومتر برد تحویلت میدن که حتی شیشه بالابر برقی نداره فقط به خاطر اسم جف بروس هستش که انقدر سروصدا کرد و مردم واسه خریدش صف کشیدن
فکر کن اگه دوتا صندلی با یه اتاق بزاری پشتش که شاسی بلند بشه احتمالا برد میرسه به زیر دویست
بیژن
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴من از بازار اتومبیل آمریکا و برآوردهای فعلی و آتی اون چیزی نمیدونم. از هزینه های تولید در آمریکا هم خبر ندارم. تو آمریکا زندگی نکردم و نمیکنم. حتی تحصیلات دانشگاهی مرتبط با طراحی، ساخت ویا بازاریابی اتومبیل هم ندارم. ولی با کمال اطمینان و نهایت اعتماد به نفس از پروژه ای که مقالات تهیه شده توسط مراجع معتبر خودرویی اون رو موفق میدونن و یکی از ثروتمندترین بیزینس من های دنیا حمایتش میکنه، انتقاد بنیانکن و ویرانگر میکنم.
با افتخار ایرانیم.
Mustang
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴قیمتش باید ۱۰۰۰۰یا ۵۰۰۰ دلار باشه