آمیکو آسنا توربو اتوماتیک و دنده دستی؛ قیمت و مشخصات و هرآنچه لازم است بدانید

دوشنبه 28 آذر 1401 - 15:40
مطالعه 14 دقیقه
izR1qmg2gv6gUIqGSBzWw95fEKnt07yEQYEB79oP
آمیکو آسنا یکی از شناخته‌شده‌ترین وانت پیکاپ‌های دو دیفرانسیل ساخت چین در بازار ایران است. این مدل با پیشرانه‌های متنوع و جعبه‌دنده‌های متفاوت...
تبلیغات

آمیکو آسنا یکی از شناخته‌شده‌ترین وانت پیکاپ‌های دو دیفرانسیل ساخت چین در بازار ایران است. این مدل با پیشرانه‌های متنوع و جعبه‌دنده‌های متفاوت اتوماتیک و دستی عرضه می‌شود.

اولین تصاویر از آمیکو آسنا مونتاژ ایران، شهریور 1396 منتشر شد. این وانت پیکاپ، ساخت شرکت هوانگای چین است و همچنان توسط خودروسازی آمیکو در ایران مونتاژ می‌شود.

خودروسازی هوانگهای (Huanghai)، شرکتی زیرمجموعه‌ی گروه SG اتوموتیو چین است. این مجموعه در سال 1984 بنیان نهاده شد و امروزه، برندهای متنوع دارد. انواع خودرو در کلاس شاسی‌بلند، وانت و انواع اتوبوس و کاموین توسط زیرمجموعه‌های SG تولید می‌شوند.

گروه صنعتی آمیکو فعالیت خود را با عرضه‌ی کامیون آغاز و سپس، مونتاژ وانت پیکاپ را به خدمات خود اضافه کرد. حتی نشان تجاری آمیکو و SG چین نیز مشابهت دارد. در ایران، وانت آمیکو آسنا، محصولی از هوانگهای چین است.

گروه صنعتی آمیکو در سال 1368 با تاسیس شرکت صنعتی آذر موتو ر در منطقه جلفا ( مرز بین کشورهای آذربایجان ، ارمنستان و ترکیه ) افتتاح شد و برند خود را به نام آمیکو (AMICO) و علامت اختصاری (Azar Motor Industrial CO) ثبت کرد. این مجموعه سابقه‌ی تولید انواع تراکتور، ادوات کشاورزی، آبگرمکن خورشیدی، کولر گازی، کلاه ایمنی موتورسیکلت، باتری 2.5 تا 220 آمپر، پانل های سقفی و ساندویچ پانل دیواری نیز دارد. آمیکو هم‌اکنون علاوه‌بر پیکاپ آسنا،10 مدل کامیون و کامیونت برای مصارف باربری و راه‌سازی مونتاژ می‌کند.

 

شرکت هوانگهای، سال 2015 مدل N2 را معرفی کرد. این خودرو (Huanghai N2) تا امروز، همچنان در چین تولید می‌شود. سازنده ادعا می‌کند شاسی، تعلیق و کابین آمیکو آسنا از نظر طراحی و عملکرد، مشابه فورد F150 مدل 2008 است.

کپی لینک

بررسی طراحی و نمای بیرونی آمیکو آسنا

در نمای بیرونی، به نظر می‌رسد تنها تفاوت محصول وطنی با نمونه‌ی ساخت هوانگهای (Huanghai)، استفاده از نام آمیکو با حروف انگلیسی، روی جلوپنجره است که البته تأثیری منفی بر زیبایی خودرو گذاشته است. ظاهرا مدیران آمیکو تصمیم دارند با این وانت پیکاپ خوش‌استیل، مشابه کامیونت‌‌های چینی رفتار کنند.

نمای روبروی آسنا شباهت زیادی با مدل‌های قدیمی فورد F-150 دارد. ابعاد این خودروی چینی شامل 5560 میلی‌متر طول، 1840 میلی‌متر عرض و 1840 میلی‌متر ارتفاع با فاصله محوری 3405 میلی‌متر است.

حجم‌دهی بدنه برای یک وانت، چشم‌نواز به نظر می‌رسد. گلگیرها، رکاب و قسمت پایین درهای ورودی به کابین، هماهنگی بسیار خوبی دارند. چراغ عقب، با حالت مثلثی در گوشه‌ها، چندان ساده و بی‌هجیان نیست. لوله‌های سیاه‌رنگ مربوط به حفاظ پشت بدنه و گیره‌های طناب‌کشی در طرفین قسمت بار نصب شده‌اند.‌ روی بدنه، نشان تجاری و نام میتسوبیشی دیده می‌شود تا مشتری ایران مجاب شود، پیشرانه‌ و تجهزات فنی ژاپنی روی محصول چینی وجود دارد که البته حقیقت ماجرا به موتور ساخته شده توسط کارخانه‌ی میتسوبیشی چین را ثابت می‌کند.

کپی لینک

پیشرانه و مشخصات فنی آمیکو آسنا

دو مدل اصلی آمیکو آسنا در ایران، پیشرانه‌های متفاوت 2/4 لیتر تنفس طببیعی دوگانه‌سوز و توربوشارژ بنزینی دارند؛ اما همگی دو دیفرانسیل مجهز به قفل دیفرانسیل هستند. خریدار نسخه‌ی توربوشارژ (موتور 4K22 )، امکان انتخاب بین گیربکس اتوماتیک 6 سرعته و دستی 5 سرعته با یک دنده کمکی (5+1) دارد؛ اما مدل تنفس طبیعی، فقط با جعبه‌دنده دستی ارائه می‌شود.

ارزان‌ترین نمونه‌ی آمیکو آسنا، 143 اسب بخار قدرت در 6000 دور بردقیقه و 210 نیوتن‌متر گشتاور در 4400 دور بردقیقه دارد. نهایت سرعت این مد، 130 کیلومتر برساعت است و در زمانی حدود 15 تا 16 ثانیه، از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برساعت می‌رسد. آسنا دنده دستی همراه موتور تنفس طبیعی، یک پیکاپ دو دیفرانسیل با وزن 1900 کیلوگرم و میانگین مصرف سوخت 11 لیتر در 100 کیلومتر است.

نسخه‌ی ویژه از آمیکو آسنا با گیربکس اتوماتیک و موتور 2378 سی‌سی توربوشارژ، قدرت 218 اسب بخار در 5200 دور بردقیقه و گشتاور 320 نیوتن‌متر در 2000 دور بردقیقه تولید می‌کند. این مدل برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، 11 تا 12 ثانیه زمان می‌برد و نهایت سرعت 150 کیلومتر برساعت دارد. میانگین مصرف سوخت آسنا توربو اتوماتیک، 10 لیتر در صد کیلومتر برآورد شده است.

کپی لینک

امکانات رفاهی و ایمنی آمیکو آسنا دستی و اتوماتیک

برخلاف تصور عموم، طراحی کابین آسنا تنفس طبیعی و توربوشارژ، متفاوت است. فضای داخلی در مدل توربو با گیربکس اتوماتیک، تجهیزات مدرن و نمای لوکس دارد تا دلیلی دیگر برای اختلاف قیمت با مدل دنده دستی داشته باشد.

طراحی داشبورد در آسنا دنده دستی، مشابه وانت‌های چینی قدیمی موجود در ایران است. هرچند که نمایشگر لمسی 7 اینچ برای این مدل نیز استفاده می‌شود؛ اما حالت سیلندری در پنل‌های پشت فرمان و خروجی هوای منحنی (طرح بال پرنده) در طرفین مانیتور و فرمان دایره‌ای کاملا مدور، حس یک خودروی قدیمی ساخت چین را تداعی می‌کنند. مواد پلاستیک خشک سطح داشبورد نیز، کیفیت متوسط و ارزان‌قیمت به نظر می‌رسند.

در سمت دیگر، آسنا اتوماتیک از تزئینات چرم روی داشبورد و فرمان بهره می‌برد. پنل روبروی راننده، مسطح است و کامپیوتر سفر با نمایشگر دیجیتال TFT ارائه می‌کند. برای این خودرو، خروجی‌های تهویه مطبوع در بالای مانیتور لمسی نصب شده‌اند و فرمان مدرن با طرح شکسته در پایین (D) وجود دارد.

آمیکو آسنا دنده دستی و اتوماتیک دارای قفل دیفرانسیل، ترمزهای 4 پیستونه و شاسی ضربه گیر 4 مرحله‌‌ای،پوشش چرم صندلی، گارد ایمنی اتاق، رکاب، دوربین دید عقب، فرمان هیدرولیک، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، صفحه نمایش لمسی سیستم سرگرمی، شیشه‌ های برقی و سیستم تهویه مطبوع اتاق اشاره کرد. در زمینه امکانات ایمنی هم پیکاپ آمیکو آسنا به دو کیسه هوا و سیستم ‌های ترمز ABS همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بین چرخ‌ها (EBD) و تنظیم ترمز برای تعادل محور عقب (Dynamic rear proportioning: DRP) مجهز شده است؛ درحالی‌که فوتون ایران خودرو دیزل یا کاپرا 2 از سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری بهره‌ می‌برند.

کپی لینک

قیمت آمیکو آسنا دستی و اتوماتیک در ایران و مقایسه با رقبا

هم‌اکنون در بازار آزاد، آسنا دنده‌ای به قیمت یک میلیارد تومان فروخته می‌شود درحالی‌که نسخه‌ی اتوماتیک، به دلیل کمبود موجودی، 1/5 میلیارد تومان است. جک T8 کرمان موتور، کلوت مکث موتور، بهمن G9 و فوتون تونلند مونتاژ ایران خودرو، رقبای اصلی آمیکو آسنا هستند.

محصول کرمان موتور به نام KMC T8 کوچک‌تر از آمیکو آسنا است اما قیمت مناسب‌تر و امکانات قابل قبول ارائه می‌کند. موتور 2 لیتر توربو برای T8، قدرت 174 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتن‌متر دارد. این وانت با طول 5325 و ارتفاع سقف 1830 میلی‌متر، وزن خالص 1960 کیلوگرم، در زمان 12 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت 150 کیلومتر برساعت دارد. پیکاپ دوکابین کرمان موتور، یک وانت دو دیفرانسیل محسوب می‌شود که فعلا با گیربکس دستی ارائه می‌شود و در بازار آزاد یک تا 1/1 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است.

مکس موتور به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت ماموت، پیکاپ چینی دایون V5 را با نام کلوت در ایران عرضه می‌کند. این مدل، همراه سیستم دیفرانسیل، حالت‌های قابل انتخاب سبک و سنگین، دیفرانسیل عقب با قفل دیفرانسیل و لغزش محدود الکترونیکی از نظر قابلیت‌های آفرود، یکی از بهترین پیکاپ‌های چینی بازار محسوب می‌شود. کلوت دو دیفرانسیل، با پیشرانه‌ی 2/4 لیتر توربو 4K22 میتسوبیشی، 215 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن‌متر گشتاور دارد.

بهمن G9 هنوز وارد جاده‌های ایران نشده اما مونتاژ و پیش‌فروش این مدل قطعی است. موتور 2 لیتر توربو برای G9 بهمن خودرو، 200 اسب بخار قدرت و 365 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. در بازار چین، نسخه‌ی دیگری با پیشرانه‌ی 2/4 لیتر توربو نیز ساخته شده که قدرت 211 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتن‌متر دارد. مدل دنده‌ دستی با گیربکس 6 سرعته عرضه می‌شود و نسخه‌ی اتوماتیک 8 سرعته ساخت ZF آلمان هم قابل سفارش است.

ایران خودرو نیز، سابقه‌ی قابل توجه در فروش وانت پیکاپ چینی دارد. مدل جدید فوتون تونلند با چهره‌ی متفاوت و پیشرانه‌ی 2 لیتر توربوشارژ به تازگی وارد بازار ایران شده است که قدرت 200 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن‌متر تولید می‌کند. سامانه توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل پایداری (ESP)، نمایشگر 10 اینچ، قفل دیفرانسیل اتوماتیک و همچنین سامانه انتقال قدرت با حالت‌های مختلف ۲H، ۴H و ۴L که به صورت برقی قابل انتخاب و فعال‌سازی هستند، روی تونلند جدید نصب می‌شوند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.