تویوتا یاریس جدید در ایران؛ مشخصات و قیمت وارداتی هما تلکام
تویوتا یاریس یک خودروی کامپکت اقتصادی است که از سال ۱۹۹۹ تاکنون در چهار نسل تولید شده و با فروش حدود ۱۱ میلیون میلیون دستگاه تا امروز، یکی از موفقترین محصولات تویوتا در بازار جهانی محسوب میشود. این خودرو ابتدا بهعنوان جایگزین مدلهای استارلت و ترسل معرفی شد و در بازار ژاپن با نام «ویتز» شناخته میشد تا اینکه از نسل چهارم به بعد، نام «یاریس» بهصورت جهانی استفاده کرد. یاریس در نسخههای هاچبک، سدان و کوپه عرضه شده و بهدلیل مصرف سوخت پایین، ابعاد مناسب شهری و قیمت اقتصادی، محبوبیت بالایی در اروپا و آسیا کسب کرد. در برخی دورهها، نسخههایی از مزدا ۲ نیز با برند یاریس در بازار آمریکا عرضه شدهاند . در ایران، نسلهای دوم و سوم این خودرو توسط ایرتویا وارد شد و حالا نسل چهارم نیز بهصورت وارداتی در دسترس قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
مدل جدید تویوتا یاریس، همزمان در ژاپن، جمهوری چک و فرانسه مونتاژ میشود. با این شرایط، میتوان اطمینان داشت نمونهی وارداتی به ایران، ساخت چین نباشد؛ اما امکانات ارایه شده مشابه مدل NGC102L-TEXMKV مخصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس و امریکای لاتین است. یاریس در بازار جهانی، با گیربکس دستی و CVT عرضه میشود.
طراحی بیرونی تویوتا یاریس سدان 2024 وارداتی
به زحمت میتوان یاریس وارداتی را خودرویی زیبا و جذاب دانست. هرچند که شباهتهایی با کمری مدرن دارد؛ حس یک محصول اقتصادی و ارزانقیمت را تداعی میکند. باتوجه به ابعاد کوچک و هزینه خرید بالای سه میلیارد تومان، یاریس وارداتی نمیتواند در خیابانهای ایران، جلب توجه کند.
در نمای اصلی، یاریس 2024 با جلوپنجره بزرگ مشبک و چراغهای باریک LED چهرهای اسپرت به خود گرفته است. طراحی سپر جلو با خطوط شکسته و ورودیهای هوای آروارهای، تهاجمی به نظر میرسد. مهمترین نکته منفی از دید روبرو، خط روی کاپوت جلو است که متاسفانه تا لبهی جلو پنجره کشیده نشده و توی ذوق میزند. کاپوت با دو خط برجسته به سمت ستون A امتداد یافته و هماهنگی خوبی با چراغها و جلوپنجره دارد. لوگوی تویوتا در مرکز جلوپنجره، با قاب کرومی ظریف، جلوهای مینیمال و ژاپنی ایجاد کرده است.
در نمای جانبی، برجستگیهای جذابی وجود دارد. فرم فستبک بدنه با شیب ملایم سقف به سمت عقب، حس اسپرت و آیرودینامیک را تقویت میکند. خطوط حجمدهنده در امتداد درها و گلگیرها، بدنه را عضلانیتر نشان میدهند. رینگهای آلیاژی ۱۵ یا ۱۶ اینچی با طراحی چندپره، ظاهر خودرو را مدرنتر کردهاند. آینههای جانبی با راهنمای LED و رنگ دوگانه، همراستا با طراحی کلی بدنه هستند و دستگیرههای در نیز به رنگ بدنه درآمدهاند تا یکپارچگی بصری حفظ شود.
در بخش عقب، چراغهای کشیده و باریک LED که تا نزدیکی گلگیرها امتداد یافتهاند، نمایی پهن و پایدار به خودرو میدهند. طراحی سپر عقب با خطوط افقی و دیفیوزر مشکیرنگ، حس اسپرت را تقویت میکند. درپوش صندوق با شیب ملایم و اسپویلر یکپارچه، به آیرودینامیک خودرو کمک میکند. لوگوی تویوتا و نشان یاریس در مرکز درِ صندوق قرار گرفتهاند و دوربین عقب نیز بهصورت مخفی، زیر آن نصب شده است. این ترکیب باعث شده نمای پشت یاریس 2024 همزمان ساده، مدرن و کاربردی باشد.
خودرو | طول (میلیمتر) | عرض (میلیمتر) | ارتفاع (میلیمتر) | فاصله محوری (میلیمتر) |
|---|---|---|---|---|
یاریس ۲۰۲۴ | ۴۴۲۵ | ۱۷۴۰ | ۱۴۸۰ | ۲۶۲۰ |
آریزو ۵ | ۴۵۳۲ | ۱۸۱۴ | ۱۴۸۷ | ۲۶۵۰ |
رانا | ۴۲۹۲ | ۱۶۵۵ | ۱۴۵۶ | ۲۴۴۱ |
دنا پلاس | ۴۵۵۹ | ۱۷۲۰ | ۱۴۶۰ | ۲۶۷۱ |
از جدول فوق میتوان فهمید، یاریس سدان وارداتی، ابعادی مشابه چری آریزو 5 دارد. هرچند که طول بدنه برای ارزانترین خودروی سدان تویوتا، کمتر از دنا پلاس است؛ اما فاصله محوری مشابه محصول ایران خودرو ارایه میکند. به بیان بهتر، راحتی قابل قبول برای سرشینان وجود دارد؛ ولی صندوق عقب ناامیدکننده است.
طراحی داخلی تویوتا یاریس سدان 2024 وارداتی
پیشتر اشاره کردیم که یاریس سدان، خودرویی کاملا اقتصادی و فارغ از تجملات است. حضور در کابین این محصول، خصوصا برای افرادی که سابقهی مالکیت مدلهای مدرن چینی را داشته باشند، تجربهای کاملا متفاوت خواهد بود؛ چراکه پلاستیک سخت داشبورد، دسته دندهی قدیمی و صندلیهای ساده برای یاریس وارداتی ارایه میشوند.
احتمالا برای یاریس وارداتی، بخش میانی داشبورد دارای مواد نرم و چرم مصنوعی خواهد بود. همچنین، ترمز دستی برقی (دکمهای) و استارت بدون کلید، نکات مثبت کابین هستند. پشت فرمان، پنل عفربهای برای دور موتور دیده میشود و صرفا اعداد سرعت سنج، دیجیتال، مشابه موتورسیکلت است؛ اما نشانگر کمکی برای مسیریابی نیز دارد که علاوهبر جلوهی گرافیکی، کاربردی عمل میکند.
در مدلهای سفارشی، نمایشگر لمسی وجود دارد اما این قسمت به نسبت دیگر خودروهای بازار جهانی، کوچک است و همراه قاب پلاستیکی بزرگ، توی ذوق میزند. کیفیت صندلیها با پوشش چرم مصنوعی بسیار خوب است و راحتی مناسب ۴ سرنشین که قامت متوسط داشته باشند را تامین میکند. صندوق عقب تویوتا یاریس سدان، ۴۷۰ لیتر است و نسبت به ابعاد بدنه، قابل قبول محسوب میشود.
تجهیزات فنی تویوتا یاریس سدان 2024 وارداتی
تویوتا یاریس سدان ۲۰۲۴ با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و فناوری VVT-i، توان تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۶ نیوتنمتر گشتاور را دارد. این نیرو از طریق گیربکس اتوماتیک CVT به چرخهای جلو منتقل میشود و مصرف سوخت ترکیبی حدود ۵.۱ لیتر در هر صد کیلومتر است. زمان لازم برای سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۳.۵ تا ۱۴ ثانیه و نهایت سرعت آن ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده. وزن خالص این خودرو نیز حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم است. این مشخصات، یاریس را به گزینهای اقتصادی و مناسب برای رانندگی شهری تبدیل میکند.
یاریس ۲۰۲۴ نسخه NGC102L-TEXMKV با حداقل امکانات رفاهی و ایمنی عرضه شده و تمرکز آن بر دوام فنی و اقتصادی بودن است، نه آپشنهای لوکس یا فناوریهای پیشرفته. در ادامه، فهرست کامل امکانات رفاهی، تجهیزات ایمنی و فناوریهای رانندگی این نسخه از یاریس آورده شده است:
سیستم تعلیق و ترمز
- تعلیق جلو: مکفرسون مستقل
- تعلیق عقب: محور پیچشی (Torsion Beam)
- ترمز جلو: دیسکی
- ترمز عقب: کاسهای (Drum) – نقطه ضعف مهم در مقایسه با رقبا
تجهیزات ایمنی
- تعداد ایربگها: ۲ عدد (راننده و سرنشین جلو)
- سیستم ترمز ضدقفل (ABS)
- توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
- کنترل پایداری الکترونیکی (VSC)
- سیستم هشدار فشار باد تایرها (TPMS)
- سیستم ضدسرقت (ایموبلایزر)
امکانات رفاهی
- تهویه مطبوع دستی
- شیشههای برقی جلو و عقب
- آینههای جانبی برقی با گرمکن
- سیستم صوتی ساده با پورت USB
- نمایشگر دیجیتال کوچک پشت فرمان
- چراغهای جلو هالوژنی
- صندلیهای پارچهای با تنظیم دستی
فناوریهای رانندگی
- گیربکس اتوماتیک CVT با تمرکز بر مصرف سوخت پایین
- کروز کنترل: ندارد
- دوربین عقب یا سنسور پارک: ندارد
- سیستم کمکی حرکت در سربالایی (Hill Start Assist): ندارد
قیمت تویوتا یاریس سدان جدید در ایران
براساس اعلام رسمی شرکت هما تلکام، یاریس 2024 برای مشتری ایرانی، ۳,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان قیمتگذاری شده است. در بازار بحرین و امارات، یاریس سدان مشابه نمونهی وارداتی، حدود ۱۵ هزار دلار قیمت دارد.