مقایسه میتسوبیشی اکلیپس کراس با فولکس واگن ID یونیکس؛ مشخصات و قیمت در ایران

دوشنبه 19 آبان 1404 - 20:12
مطالعه 9 دقیقه
VW  UNYX MITSUBISHI CROSS
میتسوبیشی اکلیپس کراس با پیشرانه‌ی 1/5 لیتر توربو در ایران عرضه می‌شود. عجیب اینکه خودروی مذکور با کراس‌اور برقی فولکس واگن iD یونیکس هم‌قیمت است.
تبلیغات

میتسوبیشی ابتدا یک شرکت کشتی‌سازی بود و در سال ۱۹۱۷ اولین خودروی بنزینی خود را تولید کرد. این برند تا دهه ۸۰ میلادی موفق بود، اما در دهه ۹۰ با بحران مالی مواجه شد و در نهایت نیسان با خرید ۳۴٪ از سهام، آن را از ورشکستگی نجات داد.

در دهه ۷۰ خورشیدی، پاجیرو به‌عنوان یک شاسی‌بلند مدرن وارد ایران شد و محبوبیت زیادی کسب کرد. بعدها مدل‌های لنسر، اوتلندر و ASX نیز وارد شدند و برند میتسوبیشی جایگاه خوبی در ذهن مردم ایران پیدا کرد.

تولید اکلیپس کوپه در سال ۲۰۱۱ متوقف شد تا نسخه‌ی کراس‌اور از سال ۲۰۱۸ تولید شود. این خودرو شباهت‌هایی با ASX دارد و در ژاپن، برزیل و چین مونتاژ می‌شود. برای ایران، میتسوبیشی اکلیپس کراس ابتدا در سال ۱۳۹۷ توسط آرین موتور پویا معرفی شد، اما به دلیل ممنوعیت واردات، وارد بازار نشد. در نمایشگاه خودروی شیراز ۱۴۰۴، نسخه ۲۰۲۵ این خودرو توسط آرین‌پارس‌موتور رونمایی شد.

بیشتر بخوانید:

فولکس‌واگن با سابقه‌ای ۸۶ ساله، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان محسوب می‌شود و با مدل بیتل شهرت جهانی دارد. این برند آلمانی، انواع خودروهای احتراقی و برقی را در کشورهای مختلف تولید می‌کند و با سود سالانه حدود ۲۲ میلیارد یورو و گردش مالی ۲۸۰ میلیارد یورو، جایگاه قدرتمندی در صنعت خودرو دارد.

در تیرماه ۱۴۰۳، فولکس‌واگن از مدل یونیکس به‌عنوان اولین عضو سری ID.UX رونمایی کرد؛ این سری فقط در چین تولید می‌شود. شرکت آنهوی که در سال ۲۰۱۷ برای تولید خودروهای برقی فولکس‌واگن در چین تأسیس شد، ابتدا با مشارکت ۵۰ درصدی فولکس‌واگن و جک JAC فعالیت می‌کرد، اما بعدها فولکس‌واگن مالکیت ۷۵ درصدی آن را به‌دست آورد. مدل یونیکس نیز در همین شرکت تولید می‌شود.

مقایسه طراحی اکلیپس کراس با فولکس ID یونیکس

کراس‌اورهای میتسوبیشی و فولکس واگن، دو سبک طراحی متفاوت از آسیا و اروپا دارند. حس اسپرت ژاپنی در اکلیپس کراس به وضوح دیده می‌شود؛ اما ID یونیکس به کلاس برقی تعلق دارد و تلاش می‌کند تهاجمی جلوه کند.

volkswagen_id.unyx (4)
mitsubishi-eclipse-cross-us-debut-1

میتسوبیشی اکلیپس کراس با چراغ‌هایی مشابه اوتلندر و ادوات کروم C شکل در طرفین سپر ارایه می‌شود. در مقابل، فولکس واگن یونیکس با چراغ‌های مثلثی تهاجمی و حذف کامل جلوپنجره، طراحی مدرن‌تری دارد. یونیکس با حجم‌دهی عضلانی و فرم برجسته بدنه، جلوه‌ای جسورانه‌تر نسبت به اکلیپس کراس ارائه می‌دهد، هرچند فاصله نامتناسب خط کاپوت تا چراغ‌ها کمی از هماهنگی آن می‌کاهد.

mitsubishi eclipse 2023 (10)
volkswagen_id.unyx (1)

در نمای جانبی، اکلیپس کراس با خطوط عمیق و امتداد دستگیره‌ها تا رکاب، حالت کوپه را به‌خوبی نمایش می‌دهد. در نسخه‌های اقتصادی، استفاده از پلاستیک سیاه‌رنگ در قاب گلگیر و آینه‌ها مشهود است. در مقابل، یونیکس با کشیدگی سقف، طراحی خاص دستگیره‌ها و خطوط صاف عمودی، نمایی مدرن‌تر دارد. رینگ‌های ۲۰ و ۲۱ اینچی یونیکس نیز نسبت به رینگ ۱۸ اینچی اکلیپس کراس، جلوه‌ای اسپرت‌تر و باابهت‌تر ایجاد می‌کنند.

volkswagen_id.unyx (22)
mitsubishi eclipse 2023 (1)

از دید پشت، اکلیپس کراس با چراغ‌های بوم رنگی، حجم‌دهی مناسب سپر و جایگاه پلاک، طراحی متناسبی دارد. جزئیاتی مانند آنتن کوسه‌ای و اسپویلر عقب نیز به جذابیت آن افزوده‌اند. در سوی دیگر، یونیکس با الگوبرداری از پورشه کاین، طراحی اسپرت‌تری ارائه می‌دهد. هرچند استفاده گسترده از پلاستیک سیاه در سپر عقب، به‌ویژه در رنگ‌های روشن، ممکن است حس ارزان‌قیمت بودن را منتقل کند، اما برجستگی چراغ‌ها و فرم صندوق، جلوه‌ای پویا و مدرن به خودرو می‌بخشند.

مشخصات ابعادی

میتسوبیشی اکلیپس کراس

فولکس واگن iD یونیکس

هیوندای سانتافه ۲۰۱۷

طول (میلی‌متر)

۴٬۵۴۵

۴٬۶۶۳

۴٬۷۰۰

عرض (میلی‌متر)

۱٬۸۰۵

۱٬۸۶۰

۱٬۸۸۰

ارتفاع (میلی‌متر)

۱٬۶۸۵

۱٬۶۱۰

۱٬۶۹۰

فاصله محوری (میلی‌متر)

۲٬۶۷۰

۲٬۷۶۶

۲٬۷۰۰

یونیکس از نظر طول و فاصله محوری بزرگ‌تر از اکلیپس کراس است، اما ارتفاع کمتری دارد که به ظاهر اسپرت‌ آن کمک می‌کند. اکلیپس کراس با ارتفاع بیشتر، فضای بهتر برای بالای سر ارائه دهد، اما یونیکس به لطف فاصله محوری ۲٬۷۶۶ میلی‌متر، راحتی بیشتر برای زانوها دارد. در مجموع، iD یونیکس، خودروی بزرگ‌تر و جادارتر محسوب می‌شود.

مقایسه کابین اکلیپس کراس با فولکس ID یونیکس

اکلیپس کراس از طراحی داخلی ساده‌تری برخوردار است؛ استفاده گسترده از پلاستیک خشک، نمایشگر تهویه قدیمی و فرمان گرد، حس یک خودروی اقتصادی را منتقل می‌کند. در مقابل، یونیکس با طراحی اروپایی، داشبورد زاویه‌دار، سبک مینیمال و هماهنگی اجزای تودری، جلوه‌ای مدرن و جذاب دارد. نمایشگر دیجیتال ۵٫۳ اینچی و مانیتور لمسی ۱۵ اینچی در یونیکس، تجربه‌ای پیشرفته‌تر نسبت به نمایشگرهای ۷ یا ۸ اینچی اکلیپس کراس فراهم می‌کنند.

اکلیپس کراس دارای صندلی‌های چرمی با کیفیت قابل قبول است، اما طراحی ساده و تخت ردیف عقب، راحتی را برای مسافر پنجم کاهش می‌دهد. یونیکس با صندلی‌های ترکیبی چرم و پارچه، راحتی بیشتری برای چهار سرنشین بلندقد فراهم می‌کند. هر دو خودرو به دلیل سبک کوپه و شیب سقف عقب، فضای محدودی برای سر در ردیف دوم دارند که ممکن است برای افراد بلندقد آزاردهنده باشد.

اکلیپس کراس با صندوق ۴۰۵ لیتری و قابلیت افزایش تا ۱۴۱۸ لیتر هنگام خواباندن صندلی‌ها، فضای بار مناسبی نسبت به ابعاد خود ارائه می‌دهد، اما یونیکس با صندوق ۵۴۰ لیتری در حالت استاندارد، فضای بیشتری دارد. در مجموع، یونیکس از نظر طراحی و فناوری کابین، جلوتر از اکلیپس کراس است و حس بهتری به سرنشینان می‌دهد.

مقایسه فنی اکلیپس کراس با فولکس ID یونیکس

اکلیپس کراس با پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ ۱.۵ لیتری (کد 4B40) عرضه می‌شود که توان تولید ۱۵۲ اسب‌بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این خودرو از گیربکس CVT با قابلیت شبیه‌سازی ۸ دنده بهره می‌برد و محور محرک آن دیفرانسیل جلو است. شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت در حدود ۸.۷ ثانیه ثبت شده و حداکثر سرعت آن به ۱۹۰ کیلومتر برساعت می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی اکلیپس کراس نیز ۷.۳ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

volkswagen_id.unyx (16)
mitsubishi eclipse 2023 (15)

یونیکس به‌عنوان کراس‌اور تمام‌برقی، از یک موتور الکتریکی با قدرت ۲۲۸ اسب‌بخار و گشتاور ۳۱۰ نیوتن‌متر بهره می‌برد. این خودرو با محور محرک عقب و گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شود. ظرفیت باتری آن ۸۰.۲ کیلووات‌ساعت است که با شارژ سریع در ۳۵ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود، در حالی‌که شارژ کامل با برق عادی حدود ۱۲ ساعت زمان می‌برد. شتاب صفر تا صد یونیکس ۷.۷ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۶۰ کیلومتر برساعت است. پیمایش برقی این خودرو در هر بار شارژ کامل، به ۶۱۴ کیلومتر می‌رسد.

مشخصات فنی

میتسوبیشی اکلیپس کراس

فولکس واگن ID یونیکس

نوع پیشرانه

۴ سیلندر توربوشارژ (4B40)

تک موتور الکتریکی

حجم موتور / باتری

۱.۵ لیتر

۸۰.۲ کیلووات‌ساعت

قدرت

۱۵۲ اسب‌بخار

۲۲۸ اسب‌بخار

گشتاور

۲۵۰ نیوتن‌متر

۳۱۰ نیوتن‌متر

گیربکس

CVT با ۸ دنده مصنوعی

اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو

دیفرانسیل عقب

شتاب ۰ تا ۱۰۰

۸.۷ ثانیه

۷.۷ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۹۰ کیلومتر برساعت

۱۶۰ کیلومتر برساعت

مصرف سوخت / انرژی

۷.۳ لیتر در صد کیلومتر

۶۱۴ کیلومتر با شارژ کامل

زمان شارژ سریع

ندارد

۳۵ دقیقه تا ۸۰٪

زمان شارژ عادی

ندارد

۱۲ ساعت

فولکس واگن یونیکس با تمرکز بر فناوری‌های نوین، طراحی مینیمال و امکانات دیجیتال پیشرفته، تجربه‌ای مدرن‌تر ارائه می‌دهد و برتر از اکلیپس کراس است. در مقابل، میتسوبیشی با ترکیب امکانات کلاسیک و تجهیزات استاندارد، گزینه‌ای متعادل و مجهز در کلاس کراس‌اورهای بنزینی محسوب می‌شود.

دسته‌بندی

میتسوبیشی اکلیپس کراس

فولکس واگن ID یونیکس

کیسه هوا

۵ عدد (جلو، پرده‌ای، زانویی راننده)

۴ عدد (جلو، جانبی، پرده‌ای برای سرنشینان جلو و عقب)

سیستم صوتی / نمایشگر

۶ بلندگو + نمایشگر ۸ اینچی

نمایشگر لمسی ۱۵ اینچی + سیستم صوتی پیشرفته

ترمز و پایداری

ABS، ESP، TCS، AYC، EBD، BAS، HAS، ASTC، EPB

ABS، EBD، CBC، BAS، ASR، ESP، HAC

فناوری‌های ایمنی فعال

رادار جلو، خروج از خط، نقطه کور، خط‌خوان، ترمز اضطراری، دوربین ۳۶۰

هشدار برخورد، ترمز اضطراری با تشخیص عابر، حفظ بین خطوط، تشخیص علائم، دوربین ۳۶۰ سه‌بعدی

فناوری‌های رفاهی

سقف پانوراما، درب صندوق برقی، گرم‌کن صندلی جلو، تهویه دو کاناله، هدآپ دیسپلی، نورپردازی داخلی، آینه الکتروکرومیک، آینه تاشو برقی، شیفتر پشت فرمان

سقف پانوراما، صندلی برقی جلو با گرم‌کن، تهویه سه‌گانه، شارژر بی‌سیم، نورپردازی رنگی، هدآپ دیجیتال، فرمان گرم‌شونده، تریم نرم و دوستدار محیط زیست

سیستم‌های کمکی رانندگی

کروز کنترل تطبیقی، اتوهلد، سنسور نور و باران، سنسور پارک جلو و عقب، استارت دکمه‌ای

کروز کنترل تطبیقی با توقف و حرکت، پارک خودکار، هشدار خواب‌آلودگی، پایش فشار باد، نمایشگر توجه راننده، تماس اضطراری، کنترل حرکت در سربالایی و سرپایینی

سایر امکانات

روف رک، صندوق ۴۰۵ لیتری، صندلی‌های چرمی

صندوق ۵۴۰ لیتری، دستیار صوتی، کنترل حرکتی کابین، شیشه‌های عایق صدا، پدال‌های لمسی اختصاصی

مقایسه قیمت اکلیپس کراس با فولکس ID یونیکس

نسخه‌ی صفر کیلومتر خودروهای مذکور در نمایشگاه‌های تهران، ۴/۵ تا ۵ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. در پیش‌فروش آبان ۱۴۰۴، تالار خودروی بورس کالا شاهد عرضه ۳۰ دستگاه خودروی برقی فولکس واگن ID-UNYX ULTRA توسط شرکت ماموت خودرو بود که در نهایت به قیمت ۴ میلیارد و ۵۱۷ میلیون تومان با موعد تحویل دی ۱۴۰۴ انجام شد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.