اعلام استراتژی الکتریکی تاتاموتورز
خودروسازان در اروپا به سرعت روی به تولید خودروهای الکتریکی آوردهاند تا به این ترتیب بتوانند از قوانین ممنوعیت تولید و تردد خودروهای درونسوز در آینده تبعیت نمایند. البته این به معنی عقب ماندن خودروسازان حاضر در دیگر بازارها از این روند نیست.
برای نمونه تاتاموتورز یکی از این خودروسازهاست که انتظار دارد خودروهای الکتریکی در 5 سال آینده سهم 25 درصدی از کل فروش این شرکت در هند را به خود اختصاص دهند. اگرچه این استراتژی نسبت به تصمیمات سایر خودروسازان مطرح جهانی خیلی چشمگیر نیست اما هنوز هم قدم رو به جلوی مهمی برای این برند محسوب میشود.
شایلش چاندرا رئیس بخش خودروهای سواری تسلا گفته است: "ما به دنبال سهم 25 درصدی خودروهای الکتریکی از سبد محصولات خود در 5 سال آینده هستیم." به این ترتیب از هر چهار خودروی تاتا یک خودرو دارای قوای محرکه الکتریکی خواهد بود. چاندرا میگوید این هدف به لطف کاهش هزینه خودروهای الکتریکی و افزایش هزینه تولید خودروهای درونسوز به خاطر الزام رعایت استانداردهای آلایندگی محقق خواهد شد.
طبق گفته اتوکار، تاتاموتورز هماکنون حرف اول را در بازار خودروهای الکتریکی هند میزند و سهم 70 درصدی از این بازار دارد. البته بازار خودروهای الکتریکی در هند بسیار محدود بوده و سرمایهگذاری زیادی برای تولید محصولات تمام الکتریکی صورت نگرفته است.
تاتا نکسون الکتریکی که در سال 2020 رونمایی شده پرفروشترین خودروی الکتریکی هند بوده و هر ماه فروش بیش از 2 هزار دستگاهی دارد که نسبت به فروش 300 دستگاهی در زمان معرفی پیشرفت بسیار خوبی محسوب میشود. همچنین در سال جاری خودروی تیگور الکتریکی نیز معرفی شده که یک سدان ارزانقیمت کلاس B میباشد.
سبد محصولات الکتریکی تاتا در سالهای آینده رشد خواهد کرد و قرار است 8 خودروی الکتریکی جدید تا سال 2025 عرضه شود. البته همه این خودروها بر اساس پلتفرمهای کنونی تولید خواهند شد زیرا تاتا در حال حاضر برنامهای برای توسعه یک پلتفرم مخصوص خودروهای الکتریکی ندارد.
چاندرا میگوید زمانی که قیمت باتریها تا حد مناسبی کاهش یابد تاتا یک پلتفرم اسکیت بورد ویژه برای خودروهای الکتریکی توسعه خواهد داد.