لوکسژن U5، بازیگر خلاق تایوانی
در میان این همه بازیگر تازهوارد صنعت خودرو از دیار اژدهای زرد، نام لوکسژن بهعنوان سازنده نخستین خودرو از تایوان، جلبتوجه بیشتری میکند. لوکسژن، استارت آپی بسیار نوپاست که عمر آن حتی به یک دهه هم نمیرسد. با این وجود نگاهی به محصولات متنوع این شرکت، نشان از حرکت جسورانه و همراه با اعتماد به نفس آنها دارد.
پیشینه:
لوکسژن که تازه در سال 2009 تأسیس شده، علاوه بر بازارهای داخلی، نگاهی ژرفتر به بازارهای کشورهای خاورمیانه نیز دارد. این موضوع حتی در سلایق طراحی این خودروها نیز نمود بارزی یافته است. اولین فروش خارج از سرزمین لوکسژن در عمان و در سال 2010 صورت گرفته و در سال گذشته نیز با جادههای ایران آشنا شده است. در اینجا ما به سراغ کراساوور U5 میرویم. یک خودروی جمعوجور و جالب که در همان نگاه نخست باعث کنجکاوی بیننده میشود.
ملاقات با U5:
لوکسژن U5 چندان بلندقامت نیست اما این چیز عجیبی هم نیست و اکنون بسیاری از کراساوورهای شهری درواقع هاچبکهایی تنومند شده و قد برافراشتهاند. خوشبختانه در بحث طراحی لوکسژن در هیچکدام از محصولات خود بنا را بر کپی کاری نگذاشته و بنابراین شاهد خودروهایی با طراحی خلاقانه و غیرتکراری هستیم. در همان نگاه نخست جلوپنجره خاص سهبعدی خودرو جلبتوجه میکند. این جلوپنجره دو قسمتی، بخش عمده جلوی خودرو و سپر را در اختیار گرفته است. لوگوی لوکسژن هم که همان حرف L است بولد و پررنگ است. چراغهای جلو هم به نحوی نوآورانه روشن میشوند و چراغهای راهنما نیز به صورت باریک تا روی گلگیرها و چسبیده به درهای جلو امتداد یافتهاند.
گلگیرها، فرمی خاص دارند بهگونهای که انگار از گوشهها کشیده شدهاند. در پشت گلگیرهای جلو و چسبیده به زههای مشکی رنگ پلاستیکی، شکافهای تزئینی هوا نیز گنجانده شدهاند. همین شکافها را روی سپر عقب نیز در دو سمت میتوان دید. فرم سقف U5 با شیب گنبدی شکل خود، نمایی اسپرت و جوانپسند به خودرو داده است. هرچند ستون عقب و خطوط کناری بدنه مخصوصاً در قسمت انتهایی، کمی دور از ذهن و نامتعارف طراحی شدهاند.
چراغهای مثلثی شکل عقب هم از بالا با شیشه عقب با شیب تند متصل شده و مابین آنها نیز به رنگ مشکی رنگآمیزی شده و دو اسپویلر نیز در قسمت عقب جا خوش کردهاند. سپرهای عقب نیز دو رنگ بوده اما در بخش زیرین آنها از طراحی مناسبی برای خروجیهای اگزوز خبری نیست.
U5 طولی برابر با 4395 میلیمتر و عرضی برابر با 1783 میلیمتر و بلندایی 1594 میلیمتری دارد. فاصله بین دو محور آن نیز 2620 میلیمتر است که تقریباً مشابه خودروهایی چون فورد اکو اسپرت، پژو 2006، سیتروئن C3 و رنو کپچر است.
قوای محرکه:
لوکسژن U5 از پیشرانهای 4 سیلندر با تنفس طبیعی و با حجم 1556 سیسی سود میبرد. نیروی خروجی این موتور 120 اسب بخار و 150 نیوتنمتر است. انتقال نیرو هم توسط یک گیربکس CVT خودکار 7 سرعته ساخت Jatco ژاپن و به محور جلو صورت میگیرد. هرچند قدرت موتور زیاد به نظر نمیرسد. با بالا زدن درب کاپوت، در ابتدا تصور میشود که با قوایی هیبریدی طرفیم. درواقع لوکسژن موتور را در زیر پوششهای مختلف ایزوله نموده است. با وجود وزن 1283 کیلوگرمی، و گیربکس با انتقال نیروی پیوسته، نباید انتظار شتاب گیری سریع و هیجانانگیزی از U5 داشته باشید.
ورود به کابین:
برای استارتآپهای جویای نام، داشتن نقاط جذاب و متفاوت ضروری است. در اینجا لوکسژن با طراحی خاص کابین سعی داشته تا ویژگیهای مدرن خود را به رخ بکشد. با ورود به کابین، نمایشگر عمودی بزرگ 12 اینچی که تقریباً تمام داشبورد مرکزی را در سیطره خود گرفته جلبتوجه میکند. نمایشگر داشبورد هم کاملاً دیجیتالی در نظر گرفته شده است. فرمان نیز طراحی خوبی داشته و در قسمت پایین به صورت تخت درآمده و اسپرتتر از ذات این خودرو جلوه میکند. نمای داخلی به رنگ مشکی و با دوخت قرمز رنگ و تزئینات شبه کربنی، لوکس و دلپذیر است. اهرم انتخاب دنده در کابین یادآور مدلهای استپ ترونیک BMW است.. فضای کابین نیز به همراه فضاسازیهای خوب، جادار و مطلوب بوده و صندوق بار آن هم 422 لیتر حجم در حالت عادی دارد. البته با خواباندن صندلیها به راحتی میتوان به این فضا افزود.
تجهیزات و امکانات:
لوکسژن U5 از نظر امکانات رفاهی و ایمنی چیزی کم نگذاشته و علاوه بر سیستم اطلاعات و سرگرمی و اتصالات متنوع، دید 360 درجه اطراف خودرو با شش عدد دوربین، فرمان برقی، سیستم صوتی پیشرفته، سیستم دستیار پارک مجهز شده است. پوشش چرمی صندلیها، سانروف، چراغهای HID و روزتاب، تهویه مطبوع دیجیتال با دریچههای ردیف عقب، ورود و استارت بدون کلید، شش ایربگ، سنسور پارک، کروز کنترل و غیره نیز در این خودرو لحاظ شدهاند.
لوکسژن که در ایران توسط شرکت آرمان موتور کویر وارد میشود هنوز در بازار حضور نیافته و قیمتی هم برای آن اعلام نشده است. با این وجود با توجه به رقبای این خودرو در این کلاس میتوان قیمتی در حدود 130 میلیون تومان را برای آن پیشبینی نمود.