حضور محصولات جدید تاتا موتورز در نمایشگاه ژنو
تاتا موتورز در هشتاد و نهمین دورهی نمایشگاه ژنو با چندین محصول متفاوت حاضر شده است. خودروهای جدید آلتروز و آلتروز الکتریکی و کانسپت H2X از جمله محصولات این شرکت هندی در سوئیس هستند.
اگرچه شاسیبلند بازارد که با نام هریر هم شناخته میشود در ژنو حضور دارد اما تمرکز ما روی سوپرمینی های آلتروز و آلتروز الکتریکی است. این دو خودروی به اصطلاح شهری لوکس از قوای محرکهی متفاوتی استفاده میکنند اما بر پایهی معماری ALFA (پیشرفته، منعطف، سبک، چابک) طراحی شدهاند.
این پلتفرم از مشخصات سبکوزن، مدولار و منعطفی برخوردار است که به خودروساز اجازه میدهد تا از چند نوع فرم بدنه و قوای محرکهی متفاوتی همچون بنزینی، دیزلی و حتی الکتریکی استفاده کند.
تاتا میگوید با این خودرو طراحی خودروهای شهری را دوباره تعریف کرده است. در آلتروز تأکید بیشتری روی ارائهی سیستمهای ارتباطی و حملونقل روزمره انجام شده است. این خودروساز هندی برنامههایی برای تولید آلتروز در هند تا اواسط سال جاری دارد.
از نظر طراحی باید گفت ظاهر آلتروز معقول و نسبتاً مدرن بوده و هرچند به خاطر شکل درهای جلو میتوان آن را کمی عجیب دانست. البته این نوع طراحی یک نوع حقه بوده و باعث آزاد شدن خط شیشه نشده است.
نمای جلوی نیز چند مؤلفه اصلی دارد که شاید با دیدن آنها به یاد محصولات اخیر سیتروئن فرانسه بیفتید.
اما وقتی وارد کابین شویم پشت آمپرهایی را خواهیم دید که نیمی از آنها دیجیتالی و نیمی نیز آنالوگ هستند. همچنین یک صفحهنمایش ایستاده در بالای داشبورد دیده میشود. غربیلک فرمان D شکل، استارت دکمهای، گیربکس دستی، ترمزدستی سنتی، آینهها و شیشههای برقی، سیستم تهویه مطبوع و تریم طلاییرنگ اطراف ورودیهای هوا از جمله ویژگیهای کابین این خودرو هستند.
هنوز اطلاعات رسمی پیشرانههای آلتروز مشخص نشده اما امیدواریم به زودی پرفورمنس آن به خصوص نسخهی الکتریکی به دست اصحاب رسانه برسد.
بنا به گفتهی تاتا، کانسپت H2X جذابیت بیشتری برای حضور در ژنو داشته است. این شاسیبلند ساب کامپکت ظاهری دینامیک داشته و از کابینی ارتباطی و برجسته سود میبرد.
این کانسپت نیز بر پایهی معماری ALFA بنا شده و نشاندهندهی زبان طراحی آتی این خودروساز میباشد.