مسافری از هند! بررسی ماهیندرا XUV500

سه‌شنبه 4 آبان 1395 - 11:30
مطالعه 12 دقیقه
2016 Mahindra XUV500
کلاس شاسی بلندهای 7 سرنشینه با رقبایی از برندهای مختلف احاطه شده است. بخش اعظم فروش این کلاس به برندهایی مربوط می‌شود که محصول خود را تنها با...
تبلیغات

کلاس شاسی بلندهای 7 سرنشینه با رقبایی از برندهای مختلف احاطه شده است. بخش اعظم فروش این کلاس به برندهایی مربوط می‌شود که محصول خود را تنها با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌کنند.

تا چندی پیش استثنایی وجود داشته و آن خودروساز هندی به نام ماهیندرا است. ماهیندرا XUV500 تنها به‌صورت محلی با گیربکس 6 سرعته دستی و گزینه‌ی سیستم دو دیفرانسیل یا تک دیفرانسیل در دسترس بود.

اوایل امسال، ما نسخه‌ی مجهز به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک جدید را در جاده‌های هندوستان تست کردیم اما برای آزمایش آن در کشور خودمان مشتاق بودیم. این خودرو ما را در شبه‌قاره تحت تأثیر قرار داد اما با اندک زمانی قرار گرفتن در پشت فرمان، تست واقعی در جاده‌های استرالیا صورت پذیرفت.

عرضه‌ی گیربکس 6 سرعته جدید که توسط کمپانی Aisin توسعه یافته به تأخیر افتاده بود زیرا قرارداد اصلی با کمپانی استرالیایی DSI لغو شده بود چرا که کمپانی چینی جیلی این شرکت را خریداری کرده است.

بهای مدل دیفرانسیل جلوی مجهز به گیربکس دستی از 29900 دلار استرالیا آغاز می‌شود و مدل دو دیفرانسیل قیمت 32900 دلاری دارد. گیربکس 6 سرعته اتوماتیک می‌تواند برای نسخه‌های تک و دو دیفرانسیل انتخاب شود و بهای 2 هزار دلاری را به قیمت خودرو اضافه کند.

این قیمت‌گذاری، ماهیندرا XUV500 را به خوبی بالاتر از رقبای دیزلی 7 سرنشینه خود در این کلاس قرار می‌دهد. بهای هولدن کاپتیوا 7 برای مثال از 33490 دلار آغاز می‌شود و با اضافه شدن دو چرخ محرک دیگر این قیمت به 38490 دلار افزایش می‌یابد.

دیگر خودروهای دیزلی این کلاس عبارت‌اند از میتسوبیشی اوت لندر (39490 دلار) و هیوندای سانتافه، کیا سورنتو و فورد تریتوری همگی با قیمت‌های بالاتر از 40 هزار دلار.

لیست تجهیزات این خودرو پروپیمان بوده و عبارت‌اند از سیستم تهویه‌ی اتوماتیک، صندلی‌های چرمی، چراغ‌های جلو و برف‌پاک‌کن‌های اتوماتیک، مه شکن، قفل مرکزی، دوربین پشتی با حسگرهای پارک، سیستم صوتی به همراه بلوتوث و ارتباطات تلفن،6 ایربگ، کنترل پایداری الکترونیکی، ترمزهای دیسکی هر چهارچرخ، ناوبری ماهواره‌ای و کروز کنترل.

مدلی که در استرالیا عرضه شده با کد W8 شناخته می‌شود و این برند برنامه‌ای برای عرضه‌ی مدل فول تر W10 را برای این بازار در آینده در نظر گرفته است.

خب در بحث مقایسه‌ی قیمتی XUV500 واقعاً دست بالا را دارد. اما سواری این خودرو چگونه است؟

امیدوار بودیم تا این خودرو عملکرد خوبی داشته باشد. کارکرد نمونه‌ی حاضر در تست کمتر از 20 کیلومتر بوده و رنگ متالیک قرمز توسان آن خودنمایی می‌کند. این خودرو همچنین با رکاب‌های جانبی و گارد جلو عرضه شده است.

از نمای بیرونی، XUV500 نمای قابل‌احترامی دارد و از طراحی ارزان و ناخوشایند برخی برادران دیگر خود دوری جسته است.

به نظر می‌رسد که کیفیت ساخت بیرونی خودرو در مدل حاضر در تست کاملاً خوب بوده و تنها استثنا در این میان به باربندهای سقف و ساخت جزئیات اطراف چراغ‌های پشتی که کاملاً با بدنه هماهنگ نبوده مربوط می‌شود.

داخل کابین شاهد کیفیت ساخت کاملاً خوشایندی هستیم. تغییرات تریم صورت گرفته کابین خودرو را محیطی مطبوع ساخته‌اند.

غربیلک فرمان نرم بوده و استراحتگاه‌های دست و جعبه‌داشبورد نیز این‌گونه هستند. برخی از اجزای کابین حس ارزانی دارند که از آن جمله می‌توان به محیط اطراف داشبورد و جعبه اشاره کرد اما در مجموع کابین ماهیندرا مکانی مناسب برای گذران وقت است.

یکی از احساس‌برانگیزترین جنبه‌های این خودرو سیستم اطلاعات سرگرمی آن است. درحالی‌که این سیستم در برابر سیستم‌های اپل کارپلی و اندروید اتوی خودروی کاپتیوا 7 چندان حرفی برای گفتن ندارد اما دارای صفحه‌نمایش با رزولوشن بالای و وضوح قابل‌توجهی است. انتقال بین صفحات سریع بوده و استفاده‌ی تعاملی آن خوش‌دست بوده و در خودروهای گران‌تر دیده می‌شود.

سیستم ناوبری ماهواره‌ای آن نیز بی‌شک یکی از بهترین‌های این کلاس است. این سیستم عملکرد جست‌وجوی پیش بینانه خلاقانه‌ای را با نمایشگر گرافیکی که دارای وضوح بالا بوده پیشنهاد می‌دهد.

به همراه سیستم اطلاعات سرگرمی با نمایشگر 7 اینچی شاهد آمار رانندگی، اطلاعات خودرو و پایش فشار لاستیک‌ها هستیم. حتی برنامه‌ای وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد تا سیستم اطلاعات سرگرمی را با استفاده از بلوتوث گوشی همراه کنترل کنید که ویژگی خوبی است.

فضای سر و پا در ردیف نخست عالی بوده و صندلی‌ها نیز کاملاً راحت هستند که در سفرهای طولانی نیز محیطی آرام را برای سرنشینان فراهم می‌کنند.

شگفت آنکه صندلی‌های ردیف دوم نیز فضای پا و سر زیادی دارند. فضای پای زیر صندلی‌های نیز کافی بوده و صندلی‌ها بر پایه‌ی سفرهای بیش از 2 هزار کیلومتر ساخته شده‌اند بنابراین راحتی خوبی دارند.

صندلی‌های ردیف سوم نیز فضای کافی برای حمل دو فرد بالغ در سفرهای کوتاه دارند. فضای صندوق بار در هنگام استفاده از صندلی‌های ردیف سوم تنها 93 لیتر است که با خواباندن این صندلی‌ها فضای بار به 702 لیتر افزایش یافته و با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم شاهد فضای 1512 لیتری خواهیم بود.

صندلی‌های ردیف دوم و سوم برای خود ورودی‌های هوای جداگانه‌ای دارند و حتی صندلی‌های ردیف سوم دارای سیستم تهویه‌ی انفرادی به منظور کمک به سرنشینان در هوای بسیار گرم است.

نیروبخش ماهیندرا XUV500 پیشرانه‌ی دیزل 4 سیلندر 2.2 لیتری توربو است که 140 اسب بخار قدرت و 330 نیوتون متر گشتاور دارد. این پیشرانه که به نام mHawk شناخته می‌شود نیروبخش هر دو مدل تک و دو دیفرانسیل است.

این خودرو دارای ظرفیت یدک کشی 2500 کیلویی با ترمز تریلر است درحالی‌که مصرف سوخت ترکیبی آن نیز برای گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 7.4 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

یکی از اولین چیزهایی که در هنگام روشن کردن خودرو نظر شما را جلب خواهد کرد صدای زیاد این پیشرانه‌ی دیزل است. پیشرانه از بیرون کابین کاملاً پر سروصدا بوده و این صدا در داخل کابین نیز شنیده می‌شود. جذب‌کننده‌های صدای کمی وجود دارد و در هنگام سفر می‌تواند راحتی کابین را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

ما XUV500 را در جاده‌های مختلفی از خیابان‌های شهری گرفته تا بزرگراه‌ها و جاده‌های ناهموار و سنگ‌ریزه‌ای آزمایش کردیم.

شتاب گیری و پاسخ‌های پیشرانه‌ی 4 سیلندر دیزل این خودرو خوب هستند اما نفس‌گیر نیست. گشتاور 330 نیوتون متری خودرو نیز معامله‌ای مناسب با وزن کمتر از دو تنی خودرو برقرار کرده است.

یکی از موارد برجسته‌ی خودرو گیربکس آن است. گیربکس تعویض‌ها را به آسانی انجام داده و همیشه تلاش دارد تا صحیح‌ترین دنده را برای شرایط حاضر انتخاب نماید.

در حوالی شهر این خودرو احساس خودمانی بودن دارد. در فرم دیفرانسیل جلو، XUV500 برای گشتاور زیاد کشمکش دارد مخصوصاً اگر سطح موردنظر خیس باشد. خودرو تمایل زیادی برای کم فرمانی در سطوح خیس دارد.

علاوه بر گیربکس، دیگر بخش احساس‌برانگیز سواری خودرو است. سیستم تعلیق نرم خودرو باعث می‌شود تا XUV500 به خوبی از عهده‌ی سرعت‌گیرها، خیابان‌های سنگ‌فرشی و دیگر موارد برآید.

یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های این خودرو سروصدای زیاد به همراه لرزش و ناهنجاری است. فرمان تنبل خودرو نیز لرزش زیادی را نشان می‌دهد.

در هنگام حرکت و قرار داشتن دور موتور روی 1800 و انتخاب دنده‌های 3،4 و 5، وزوز قابل‌شنیدنی وجود دارد که در هنگام فشار دادن ملایم پدال گاز در کابین شنیده می‌شود. این مورد می‌تواند بارها و بارها در کابین شنیده و امتحان شود.

احساس پدال ترمز خودرو خوب است. در هنگام گردش ما در شهر، فهمیدیم که این خودرو خیلی راحت است. اما در جاده‌های سنگ‌ریزه دار و ناهموار شاهد تکان‌های زیاد بدنه هستیم که البته انتظار دیگری از یک شاسی‌بلند نیز نمی‌توان داشت.

در بحث مالکیت، ماهیندرا گارانتی 3 ساله 100 هزار کیلومتری و سرویس شش‌ماهه را ارائه می‌کند.

خب این خودرو در چه جایگاهی قرار می‌گیرد؟ گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ماهیندرا گزینه‌ی بهتری نسبت به نسخه‌ی دستی است. در بحث تجهیزات نیز این مورد در مرتبه‌ی بالاتری قرار می‌گیرد.

اما همه‌ی این موارد مثبت تحت تأثیر ایزوله کردن ضعیف، سروصدای زیاد و لرزش قرار می‌گیرد. این نقاط ضعف باعث می‌شوند که مالک حس خوبی نداشته باشد. ماهیندرا همچنین تنها خودروی 4 ستاره‌ی ANCAP است درحالی‌که بسیاری از رقبا دارای 5 ستاره هستند.

اگر دنبال شاسی‌بلند 7 سرنشینه با قیمت معقولی هستید و البته توافقی خوب با کیفیت رانندگی دارید،XUV500 می‌تواند انتخاب شما باشد.

این خودرو تجهیزات زیادی داشته و سواری دلپذیر و ظرفیت یدک کشی قابل‌احترامی را عرضه می‌کند.

نقاط قوت: ظرفیت یدک کشی بالا، کابین جادار، تجهیزات زیاد، قیمت مناسب، سواری در سطوح ناهموار

نقاط منفی: لرزش‌های فرمان و شاسی، کارایی ضعیف در سطوح خیس، پیشرانه می‌توانست گشتاور بیشتری داشته باشد

کپی لینک

امتیازهای ماهیندرا XUV500 2016

کارایی و مصرف سوخت: 5

فضای کابین و راحتی: 7

تکنولوژی و ارتباطات: 7

قیمت و تجهیزات: 7.5

سواری و هندلینگ: 5

میانگین: 6

کپی لینک

مشخصات ماهیندرا XUV500 دو دیفرانسیل

پیشرانه: 4 سیلندر 2.2 لیتری توربودیزل

قدرت/گشتاور: 140 اسب بخار/330 نیوتون متر

گیربکس: 6 سرعته دستی/اتوماتیک

مصرف سوخت ترکیبی: 7.6 لیتر در هر صد کیلومتر

وزن خالص: 1810 کیلوگرم

طول/عرض/ارتفاع: 4585/1890/1785 میلی‌متر

قیمت: 30580-25720 دلار استرالیا

منبع: caradvice

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.