معرفی میتسوکا ویوت جدید، ظاهر جگوارهای قدیمی روی تویوتا یاریس!
میتسوکا یک شرکت کوچک ژاپنی است که به طراحی و ساخت بدنههای کلاسیک برای خودروهای محبوب ژاپنی شهرت دارد. یکی از محصولات این شرکت مدلی بنام ویوت (Viewt) است که از سال 1993 تولید میشود و حالا نسل جدید آن معرفی شده است. ویوت جدید برخلاف نسل قبلی که بر پایهٔ نیسان میکرا شکل گرفته بود، بر اساس تویوتا یاریس ساخته شده است؛ اما علیرغم فاصله گرفتن از پلتفرم نیسان که طی سه دههٔ گذشته زیربنای ویوت بوده است، نسل چهارم این ماشین همچنان همان طراحی کلاسیک قبلی خود را حفظ کرده که از جگوار مارک 2 سال 1963 الهام گرفته است.
بنابراین، در ویوت جدید همچنان شاهد همان چراغهای جلوی گرد نزدیک به هم، سپرهای کرومی و جلوپنجرهٔ برجستهٔ مشابه جگوار هستیم. علاوه بر این، خطی کرومی هم از روی گلگیرهای جلو تا درهای عقب کشیده شده و بر حس و حال کلاسیک خودرو افزوده است. پروفیل جانبی و اتاق ویوت کاملاً از یاریس گرفته شده است اما اوورهنگ کشیدهٔ جلو و گلگیرهای برآمده کاملاً تناسبات این هاچبک کوچک ژاپنی را به هم زدهاند. علاوه بر این، میتسوکا رینگهای فولادی 14 اینچی جدیدی را هم برای ویوت در نظر گرفته که نمایی کلاسیک دارند.
ویوت در عقب اما نسبت به نسل قبلی کاملاً بازطراحی شده و از سدان به هاچبک تبدیل شده است. در اینجا هم مثل جلو چراغهای دایرهای به چشم میخورد و روی سپر کرومی هم چراغها دندهعقب و راهنما تعبیه شده است. بااینحال، فرم هاچبک عقب ویوت جدید با دیگر قسمتها کمی ناهماهنگ به نظر میرسد خصوصاً اگر آن را با طراحی زیبای نسل قبلی مقایسه کنیم.
برخلاف بیرون، کابین ویوت اصلاً کلاسیک به نظر نمیرسد زیرا بهجز لوگوی میتسوکا روی غربیلک فرمان و تریم روشن روی درها، داشبورد و صندلیها، همهچیز مثل نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مستقیماً از یاریس گرفته شدهاند. این ماشین 4,090 میلیمتر طول، 1,695 میلیمتر عرض و بین 1,500 تا 1,515 میلیمتر ارتفاع دارد که یعنی 70 میلیمتر کشیدهتر از یاریس است.
همانطور که انتظار میرود، ویوت پیشرانههای خود را هم از یاریس گرفته است که شامل 1 لیتری و 1.5 لیتری سه سیلندر بنزینی و 1.5 لیتری هیبریدی میشود. انتقال نیرو نیز بسته به موتور از طریق گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی، CVT و eCVT صورت میگیرد. ویوت هم بهصورت محرک جلو و هم چهارچرخ محرک عرضه میشود. قیمت این ماشین از 3 میلیون ین معادل 22,300 دلار در نسخهٔ پایهٔ 1 لیتری محرک جلو آغاز میشود و در مدل پرچمدار هیبریدی به 4.2 میلیون ین معادل 31,100 دلار میرسد. این اعداد افزایش قابلتوجهی را نسبت به یاریس مشابه نشان میدهند.