نمایش سوپراسپرت افغانستانی انتاپ سیمرغ در نمایشگاه ژنو قطر

جمعه 21 مهر 1402 - 06:30
مطالعه 3 دقیقه
Entop-Simurgh-1
سوپراسپرت افغانستانی انتاپ قصد شرکت در مسابقهٔ لمانز دارد. این مدل، حالا به سیمرغ تغییر نام داده و در نمایشگاه ژنو شعبهٔ دوحه نمایش داده شده است.

کمتر از یک سال پیش، شرکتی افغانستانی بنام انتاپ، سوپراسپرت مادا 9 معرفی کرد و حالا، مدیرعامل این شرکت، «محمدرضا احمدی» که طراح و مهندس ارشد پروژه هم بوده، از این سوپراسپرت با نام جدید سیمرغ، در نمایشگاه ژنو 2023 شعبهٔ دوحه با ادعاهای جسورانه‌ای رونمایی کرده است. هرچند وی هیچ اطلاعاتی در مورد مشخصات، قدرت و پرفورمنس سیمرغ ارایه نکرد اما ادعا می‌کند تیم انتاپ قصد دارد پیش از عرضهٔ این سوپراسپرت به بازار، آن را در مسابقهٔ لمانز شرکت دهد.

زمانی که مادا 9 در دی‌ماه گذشته رونمایی شد، یک پروتوتایپ بود و به‌عنوان اولین سوپراسپرت ساخت افغانستان در میان اخبار خودرویی جهان قرار گرفت. بعدا گفته شد مادا 9 به پیشرانهٔ 1.8 لیتری چهار سیلندر تویوتا مجهز است که در کرولا 2004 استفاده می‌شد. بااین‌حال، به گفتهٔ انتاپ این پیشرانه اصلاح شده است. احمدی در مصاحبه‌ای در نمایشگاه دوحه گفته است:

می‌خواهم چیزی بسازم تا کشورم را دوباره برجسته کنم. سیمرغ نمایندهٔ قهرمانان و هنر افغانستان است.

بااین‌حال، حضور انتاپ در شعبهٔ دوحه نمایشگاه ژنو را نباید خیلی دستاورد چشمگیر و بزرگی برای این شرکت نوپای افغانستانی دانست زیرا انتاپ برای حضور در این نمایشگاه، هزینهٔ فضای موردنیاز را پرداخته و 130 هزار دلار برای نمایش سوپراسپرت خود به عموم مردم هزینه کرده است. حالا احمدی پیش از اعلام هرگونه جزئیاتی در مورد شاسی، ویژگی‌ها، مشخصات و برنامهٔ تولید سیمرغ، می‌گوید تیمش قصد دارد در لمانز شرکت کند. او امیدوار است بتواند 43 میلیون دلار سرمایه برای تکمیل توسعۀ سیمرغ و ورود به این مسابقهٔ 24 ساعته جذب کند. وی گفته است:

ما قصد داریم پس از شرکت دادن سیمرغ در لمانز، جایی که می‌توانیم خودرو را آزمایش و خود را ثابت کنیم، فروش را آغاز کنیم.

هرچند احتمال وقوع چنین اتفاقی بسیار کم است اما اگر انتاپ حتی بتواند مجوز حضور در لمانز کسب کند،  دستاورد چشمگیری خواهد داشت. البته حداقل سیمرغ خودرویی است که یک نمونهٔ فیزیکی واقعی از آن ساخته شده و خیلی بیشتر از رندرهایی است که بسیاری از شرکت‌های نوپا برای جذب سرمایه پیش از ساخت خودروی خود منتشر می‌کنند. بااین‌حال، کابین نصفه‌کاره و کیفیت ساخت سؤال‌برانگیز باعث می‌شود به ادعاهای انتاپ و محمدرضا احمدی با دیدهٔ تردید نگاه کنیم.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.