سایر خودروهای آسیایی

اولین دستگاه تاگ T10X ساخت ترکیه به اردوغان تحویل شد

اولین دستگاه تاگ T10X، اولین خودروی ملی ترکیه، طی مراسمی به رئیس‌جمهور این کشور تحویل داده شده است. قیمت این خودرو از نزدیک ۵۰ هزار دلار شروع می‌شود.

تولید و تحویل اولین خودروی ساخت ترکیه آغاز شده و به‌تازگی اولین دستگاه این کراس‌اوور تمام الکتریکی طی مراسمی به رئیس‌جمهور ترکیه «رجب طیب اردوغان» و بانوی اول این کشور «آمینه اردوغان» تحویل داده شده است. ترکیه مدت زیادی است که روی پروژهٔ توسعهٔ خودروی الکتریکی اختصاصی خود کار می‌کند و اردوغان در صحبت با خبرنگاران هنگام تحویل گرفتن T10X گفته است که دفتر او اولین سفارش خرید این خودرو را در سال ۲۰۱۹ داده است.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت:

ما اولین سفارش تاگ، برند ملی و بومی خود که باعث افتخار کشورمان است را در سال ۲۰۱۹ ثبت کردیم و امروز اولین دستگاه این وسیلهٔ نقلیهٔ هوشمند را دریافت می‌کنیم. ما امروز شاهد تحقق رؤیای ۶۰ سالهٔ کشورمان هستیم. امیدوارم تاگ به‌عنوان یکی از ثمرات اولیهٔ قرن ترکیه برای ملت ما خوش‌یمن باشد. تاگ به‌عنوان نمادی از پیشرفت تکنولوژیکی و توسعهٔ اقتصادی توسعه پیدا کرده است. ان‌شاءالله از امروز تاگ را در جاده‌ها خواهیم دید.

یک روز پس از این مراسم نیز رئیس‌جمهور آذربایجان «الهام علی‌اف» تاگ T10X خود را تحویل گرفته است. اردوغان در توئیتر خود با انتشار تصویری از علی‌اف در کنار کراس‌اوور ساخت ترکیه نوشته است:

دوست من، الهام علی‌اف نیز تاگ که افتخار ترکیه محسوب می‌شود را تحویل گرفته است. ان‌شاءالله به‌خوبی و خوشی از آن استفاده کنی دوست من.

هرچند تاگ یک برند نوپا و بدون پیشینه است اما مردمان ترکیه استقبال فوق‌العاده‌ای از آن داشته‌اند تا جایی که طی ۲۱ روز اول آغاز فروش بیش از ۱۷۷,۴۰۰ نفر T10X را سفارش داده‌اند. تقاضا برای این خودرو آن‌قدر زیاد بوده که سازنده مجبور شد برنامهٔ تولید خود را از ۱۲ هزار دستگاه به ۲۰ هزار دستگاه افزایش دهد. قرار است در روزهای آینده تحویل این کراس‌اوور الکتریکی به خریداران آغاز شود. اولین نسخهٔ T10X به یک موتور الکتریکی در عقب مجهز است که ۲۱۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. خریداران می‌توانند برای این مدل پکیج باطری ۵۲.۴ یا ۸۸.۵ کیلووات ساعتی را انتخاب کنند که به ترتیب برد ۳۱۴ و ۵۲۳ کیلومتری را فراهم می‌کند.

این نسخه ظرف ۷.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد اما کسانی که خواهان نسخه‌ای قوی‌تر و سریع‌تر هستند باید تا ۲۹ اکتبر صبر کنند و آغاز تحویل نسخهٔ دو موتوره با ۴۳۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور صبر کنند. این مدل برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به ۴.۸ ثانیه زمان نیاز دارد و باطری‌های آن ظرف تنها ۳۰ دقیقه از ۲۰ تا ۸۰ درصد شارژ می‌شوند. قیمت T10X از ۹۵۳ هزار لیره معادل ۴۹,۵۰۰ دلار آغاز شده و در بالاترین مدل به حدود ۱.۲۲ میلیون لیره معادل ۶۳,۴۰۰ دلار می‌رسد. تاگ قصد دارد علاوه بر این خودرو، تا سال ۲۰۳۰ چهار مدل دیگر در کلاس سدان، هاچ‌بک، کراس‌اوور سگمنت B و مینی‌ون هم تولید کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۲ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2265 ديدگاه)

    سلطان به سلامت باد

    موافقم 89
    مخالفم 95
    1. کیان

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1412 ديدگاه)

      سلطان کی هست حالا ؟!

      موافقم 42
      مخالفم 18
    2. عارف

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (322 ديدگاه)

      آقای اشتری ، از شما انتظار کامنت فنی داریم

      موافقم 57
      مخالفم 15
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (2265 ديدگاه)

        نظر فنی من همون هست که گفتم
        اسمش رئیس جمهور، ولی ایشون از دیدگاه جهانی، سلطان عثمانی با کت شلوار هستند
        در مجموع که وضع ترکیه الان خیلی خیلی بهتر از ایران هست اما شاید اگر کسی غیر از اردوغان در ترکیه وجود داشت، الان جلوتر رفته بودن و قدرت اقتصادی و سیاسی بالاتری داشتند.

        موافقم 107
        مخالفم 24
        1. parvaz

          ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (395 ديدگاه)

          د ی ک ت ا ت و ر ی در هیچ کشوری جواب نخواهد داد، حتی در کشوری مثل ترکیه که در دهه های اخیر رشد اقتصادی چشمگیری داشتند و در حال ورود به قدرت های اقتصادی بودند و با تصمیمات نابخردمندانه اردوغان و رفقا و تحمیل تفکرات به مردم، آینده درخشانی در انتظار ترکیه نخواهد بود.

          موافقم 79
          مخالفم 8
        2. کیان

          ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1412 ديدگاه)

          دبیر سایت اومده از فاشیست ترکیه یا عثمانی دفاع کرده و زنده باد گفته !!!

          عجب مملکتی داریم بخدا !!!

          موافقم 54
          مخالفم 39
        3. یه بنده ی خدا

          ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1113 ديدگاه)

          اگه اردوغان نبود ترکیه ای ها داشتن مثل قبل نون ونوشابه میخوردن

          موافقم 25
          مخالفم 65
        4. مردیم از خوشی

          ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1382 ديدگاه)

          خطاب به آقای کیان
          منظور از کلمه سلطان هم احتمالا حرکت دوباره ترکیه به سمت دیکتاتوری قدیم هست
          خودشون هم گفتند داره نظریه جهان درباره وضع فعلی ترکیه را شرح میده
          و اینکه گفتند که اگه اردوغان نبود ترکیه وضع بهتری داشت
          و نمیدونم کجای متن تعریف به حساب میاد

          موافقم 43
          مخالفم 5
        5. عارف

          ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (322 ديدگاه)

          نظر شما محترم ، ولی برای یک رسانه ی عمومی که در مورد خودرو است ما سلطان خودر داریم نه سلطان سیاسی . لطفا به عنوان یک دبیر این موضوع را مدنظر قرار دهید . همانطور که همه ی دوستان رعایت میکنند

          موافقم 4
          مخالفم 5
        6. مهدی

          ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (20 ديدگاه)

          ترکیه بسیار بسیار وضع اقتصادی نامناسبی دارد اکثر تولیداتش گره بسیار پیچیده ایی با برندهای معرف داره و صنعتش بسیار شکننده است

          موافقم 12
          مخالفم 11
    3. net

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (3062 ديدگاه)

      اردوغان در ترکیه منفور هست

      موافقم 19
      مخالفم 9
    4. علی

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (14 ديدگاه)

      سلطان شما ها هرچقدرم تبلیغات کنه پشت فرمان بشینه ویا غیره از نظره مردم ترکیه سلطان نیست و تا دو سه ماه دیگه کارش تو انتخابات تمامه ..

      موافقم 21
      مخالفم 4
  2. مهدی

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1586 ديدگاه)

    اون دوستشو خیلی باش حال میکنم کلا آدم شیرینیه دست بمالش هم خوبه

    موافقم 83
    مخالفم 11
  3. مهزیار

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (441 ديدگاه)

    این در حقیقت ثمره ارتباط درست با دنیاست. از طراحی تا موتور و خیلی چیزای دیگش ساخت ترکیه نیست، ولی این اصلا مهم نیست. مهم پکیج درستیه که جمع شده.

    موافقم 58
    مخالفم 29
    1. مهدی

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1586 ديدگاه)

      بله احتمال میدم بیشتر قطعات ساخت نیسان باشه و البته در آخر مهم اینه که کار رو ترک ها هندل کردن

      موافقم 46
      مخالفم 4
      1. یک آدم کاملا معمولی

        ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (10 ديدگاه)

        نمی دونم نیسان رو از کجا آوردی

        اما اگر منظورت تابلوی رونمایی بود نوشته بود سوم نیسان منظورتون شرکت نیسان نبود بلکه ماه نیسان از ماه‌های رومی مورد استفاده ترکیه هست..ربطی به شرکت نیسان ندارد

        در ضمن موتورهای این خودرو ساخت خود ترکیه هست و چهل درصد قطعاتش حتی تسلا هم بسیاری از قطعاتش ساخت ماتسو سینا الکتریک یا همون پاناسونیک هست

        موافقم 22
        مخالفم 37
    2. یه بنده ی خدا

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      خودشون گفتن۵۵درصد بومی سازی میشه

      موافقم 25
      مخالفم 3
    3. datsun

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (3431 ديدگاه)

      پینین فارینا نقش زیادی تو ساخت این ماشین داشته

      موافقم 33
      مخالفم 3
  4. احمدرضا

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (726 ديدگاه)

    اونوقت ما هنوز منتظریم ببینیم قیمتای جدید وزارت صمت گردن میگیره که اعلام کنه یا شورای رقابت!
    اصلا باور کردنی نیست خودروسازی مملکت ما انقد بی قانونه که یکی نیست به این دوتا بگه این مسخره بازی تموم کنن
    این میگه اول تو بگو اون میگه نه اول تو بگو

    موافقم 45
    مخالفم 6
    1. یه بنده ی خدا

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      این خودرو ۵۰هزار دلار قیمتشه خیلیا تو ایران این پولو ندارن وشایدم نخوان خرج کنن
      اکثر مردم یه خودرو ۱۰یا۲۰هزار دلاری میخوان مثل محصولات داچیا

      موافقم 20
      مخالفم 27
      1. مردیم از خوشی

        ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (1382 ديدگاه)

        مشکل همینه امثال داچیا ۲۰ هزار دلاری را ۵۰ هزار تو پاچه مردم می‌کنند

        البته کاربر های پدال شما را می شناسند، گاهی یه یبار به شکل زیر پوستی ، ماست مالی میکنی

        موافقم 47
        مخالفم 4
        1. SS

          ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (731 ديدگاه)

          البته قیمت خودرو در ترکیه هم بالا هست (با ایران مقایسه نکنید اینجا فضایی هست) و با 50 هزار دلار یه بی ام و چند سال کارکرد میشه خرید
          وگرنه در بازار آزاد کمتر کسی تاگ رو به امثال تسلا ترجیح میده

          موافقم 18
          مخالفم 4
        2. یه بنده ی خدا

          ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1113 ديدگاه)

          خب مردم هم نخرند فقط یک سال نخرن کافیه اما کیه که گوش کنه

          موافقم 4
          مخالفم 11
        3. یه بنده ی خدا

          ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1113 ديدگاه)

          ماستمالی رو شما میکنین که فکر میکنین افغانستان پیشرفت کرده وداره ماشین سوپر اسپرت وهیلکوپتر میسازه 😂(شوخی)

          من سعی میکنم حداقل در مورد کشورم حرف ناحقی نزنم اگه چیزی بده بگم بده اگه چیزی خوبه بگم خوبه

          موافقم 12
          مخالفم 29
  5. Reza Waffen SS

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (5323 ديدگاه)

    بی عرضه های داخلی ببینن و یاد بگیرن به این میگن خودروی بومی

    موافقم 51
    مخالفم 9
    1. محمد

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (219 ديدگاه)

      خودرو ساز های داخلی خیلی خیلی ازینا بیشتر میدونن و بلدن چیکار کنن اگر بخوان
      منتها یه مسائلی هست ک من خودمم در جریانش بودم و این مسائل مانع از ساخت خودرو باکیفیته
      بنده توی مرکز تحقیقات سایپا مشغولم کافیه اینجا سالن نمونه های اولیه رو ببینی و حس میکنی توی دیترویت هستی از بس نمونه اولی ها پیشرفته هستن اما هیچوقت با تولید انبوه نرسیدن.

      موافقم 50
      مخالفم 15
      1. الکساندر گراهامبل

        ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (1195 ديدگاه)

        خب هر وقت دیتروتی هاتونو آوردید تو خیابون بیا کامنت بزار

        موافقم 26
        مخالفم 25
        1. محمد

          ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (219 ديدگاه)

          من دارم میگم ک خودروسازهای ما نمیخوان و خودشونو به خواب زدن
          تو چی میگی

          موافقم 22
          مخالفم 4
      2. Hamid3x

        ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (395 ديدگاه)

        نمیدونم استعاره بود یا واقعا گفتی؟
        منم قطعه سازی بودم راحت ترین کار دنیا سرکار گذاشتن کارشناس های فنی مهندسی ایرانخودرو و سایپاس،میری تو جلساتشون فایل از اینترنت میارن واس جلسات فنی😭

        قطعه سازایی مثل کروز و چینی ها نباشن باید جمع کنند بزن سبزی فروشی کار کنند😅

        موافقم 19
        مخالفم 3
  6. یه بنده ی خدا

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1113 ديدگاه)

    خودشون گفتن که ۵۵درصد بومی سازی میشه

    موافقم 5
    مخالفم 6
  7. Reza-a

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (420 ديدگاه)

    این ماشین که ساختن از نگاه ارزش طراحی در حد همون پروژه نیمه کاره ایران‌خودرو بود که قراردادش نوشته شده بود پینین‌فارینا کار طراحی و شرکت‌هایی مثل بنتلر آلمان چند شرکت مطرح اروپایی و آسیاییه دیگه که با تغییر مدیریت ایران‌خودرو و تحریم‌ها کنسل شد یعنی می‌خوام بگم که سطح طراحی و مهندسی خودروی ترکیه از ایران بالاتر نیست همین الان هم تو یک سری موارد ایران‌خودرو خیلی بالاتر از همین توگ هست (اصلا قابل مقایسه نیستند چون به جز قطعه سازی و مونتاژ کل این توگ خارج از ترکیه مهندسی شده) تو ایران اگر یک سری انگل که به اسم حمایت از خودروسازی مشغول رانت خواری هستند نبودن ایران کم کمش قابل مقایسه با کره جنوبی بود
    البته این که ترکیه تونسته ایده برند داخلیشون رو عملی کنه کار بزرگی بوده اونم تو کشوری که بازار تقریباً آزادی داره
    فقط یک موضوعی قضیه رو عجیب می‌کنه که گفته خودروی ملی! (البته اگر ترجمه دقیق باشه). اصطلاح خودروی ملی فکر کنم اولین بار در ایران به جای خودروی داخلی استفاده شد و در عمل یک کلمه پوپولیستی هست.

    موافقم 13
    مخالفم 15
  8. محمد

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1488 ديدگاه)

    این عردوغان هم تازه یه خورده کشورش تو مسیر توسعه قرار گرفته فاز سلطان عثمانی و قادر مطلق بودن برداشته ، کلا ترکیه فرق چندانی با ما نداره فقط یه خورده به ظاهر شهر های اصلیش رسیده این ماشین و هواپیما نسل پنجم و پهپاد های جدید و این ها همشون اداست ، وارد کردن و خریدن تکنولوژی غربی و گذاشتن یه اسم بومی کشور رو صاحب تکنولوژی نمیکنه ، البته این کشور نشون داده که ظرفیت قدرتمند شدن رو نداره تا یه خورده وضعیتش بهبود پیدا می‌کنه برای دنیا خط و نشون میکشه

    موافقم 59
    مخالفم 20
  9. datsun

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (3431 ديدگاه)

    یعنی پدال رو هم باز میکنی باید قیافه حال بهم زن این یارو الهام اوف رو باید ببینی مردک…..

    موافقم 40
    مخالفم 16
  10. Ehsan

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (518 ديدگاه)

    خدایی الهام رو نگاه کنین! لامصب تعریف جدیدی از چاپولسی ایجاد کرده! تهش ایران یه رزمایش تو مرز برگزار کنه یا بیاد بالا سرت ببینم ترکیه جز دوتا پهباد کمک دیگه ای بهت میکنه یا نه!
    آدم نچسبیه

    موافقم 30
    مخالفم 14
    1. حسین

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2810 ديدگاه)

      ترکیه خودش زیادی حرف زد ، زلزله اومد!
      این الهام خانم که عددی نیست.

      موافقم 7
      مخالفم 7
      1. یک آدم کاملا معمولی

        ۱۹ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (10 ديدگاه)

        نمی دونم چرا مدیریت کانال اجازه می دهد برخی افکار نژاد پرستان سوم رو اینجا در یک سایت خودرو آزادانه منتشر کنند

        موافقم 1
        مخالفم 1
  11. پارسا

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (62 ديدگاه)

    بازار خودرو ترکیه مالیات و گمرگ سنگین داره . یعنی خودرو های وارداتی با قیمت خیلی بیشتر از اروپا فروخته میشن . مثال بی ام و آی ۴ که در آمریکا ۵۶ هزار دلاره اما در ترکیه ۱۵۶ هزار دلار . به نظرم این ماشین اگر دوام خوبی داشته باشه ارزش خریدش توی ترکیه بسیار بالاست . اما در بازار جهانی چینی ها با این قیمت چیزایی میسازن اینو میخوره

    موافقم 18
    مخالفم 1
  12. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    نمیخوام برا ترکیه نسخه بپیچم چونکه بیل زن بودیم باغچه خودمون رو بیل میزدیم ولی میخوام بگم که تجربه نا رو تجربه نکنن.بزودی اتتخابات برگزار میشه هر چند این عردوقان ممکنه اعمال نفوذ کرده باشه و تقلب کنه ولی اگر کمی احتمال داره که رای مردم اثر میزاره مردم ترکیه بدونن که کسی رو انتخاب کنن که کشور رو به دین گره نزنه.ما رو ببینید اگر عردوقان بمونه سرنوشت بدی براتون رقم میزنه.

    موافقم 30
    مخالفم 7
    1. حسین

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2810 ديدگاه)

      اردوغان اتفاقا مرد تجارت هست!
      مثالش هم ارتقا جنگنده های توسط رژیم کودک کش صهیونیستی هست.
      ولی گره زدن کشور با انسانیت و نفروختن شرف چیز بدی نیست که ایران عزیز انجام میده.
      مشکل این هست خیلی از ما فقط غر می‌زنیم و اگر دستمان برسه شناگر های خیلی بهتری از بعضی مسئولین فعلی هستیم.

      موافقم 6
      مخالفم 8
  13. ای روزگار تلخه تلخه تلخ

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    کسی یادش هست ترکیه قبل از اردوغان چطور بود؟

    موافقم 5
    مخالفم 1
  14. نیرنگ سلطانی

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلطان اشتری جان ، تا دوسه ماه دیگه پرونده سلطان اردوغان بسته میشه ، و این شوی تبلیغاتی هم افاقه نخواهد کرد.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  15. مرادی

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    تبلیغات لازم نیست شما برو ببین درآمد ترکیه از قطعه سازی در سال ۲۰۲۲ چقدر بوده بعد بیا نظر کارشناسی بده. ترکیه سال هاست که برای شرکت های بزرگ و معتبر دنیا قطعه سازی می کنه حالا تصمیم گرفتن برای خودشان هم خودرویی طراحی بکنن و اصلا لزومی ندارد که از صفر تا صدش ساخت داخل باشد. برای جهانی شدن باید جهانی فکر کرد ارتباط با دنیا و تبادل نظر با متخصصین جهانی منجر به تولید با کیفیت می شود. اشاره کنم که درآمد ترکیه از قطعه سازی در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۴ میلیارد دلار بوده اسن

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا