سایر خودروهای آسیایی

ماهیندرا تار 2023؛ نسخه‌ی ارزان‌ قیمت از کپی هندی رانگلر با قیمت 12 هزار دلار!

ماهیندرا تار که شباهت زیادی به جیپ رانگلر دارد، در نسخهٔ محرک عقب جدیدی با پیشرانهٔ دیزلی کوچک‌تر و قیمت ارزان‌تر به بازار عرضه می‌شود.

به خانوادهٔ ماهیندرا تار (Thar) که به‌عنوان کپی هندی جیپ رانگلر شناخته می‌شود و قبلاً فقط به‌صورت چهارچرخ محرک عرضه می‌شد، یک نسخهٔ محرک عقب با قیمت ارزان‌تر اضافه شده است. حالا، مدل RWD دیزلی با قیمت ۹۹۹ هزار روپیه معادل ۱۲,۲۵۰ دلار به ارزان‌ترین تیپ این شاسی‌بلند هندی تبدیل شده است. برای مقایسه، قبلاً ارزان‌ترین مدل این خودرو، نسخهٔ ۴WD بنزینی با قیمت پایهٔ یک میلیون و ۳۵۹ هزار روپیه معادل ۱۶,۶۵۰ دلار و گران‌ترین آن نسخهٔ ۴WD دیزلی اتوماتیک با قیمت یک میلیون و ۶۲۹ هزار روپیه معادل ۱۹,۹۵۰ دلار بود.

بااین‌حال، حتی گران‌ترین نسخهٔ ماهیندرا تار هم بسیار ارزان‌تر از رانگلر است که قیمت آن در هند از ۵ میلیون و ۷۸۵ هزار روپیه معادل ۷۰,۸۷۰ دلار آغاز می‌شود. البته برخلاف تار دودر، رانگلر در هند فقط به‌صورت چهاردر عرضه می‌شود. ماهیندرا در نمای بیرونی تار محرک عقب هیچ تغییری نسبت به نسخهٔ گران‌تر چهارچرخ محرک انجام نداده و صرفاً نشان‌های ۴×۴ را حذف کرده است. البته نسخهٔ محرک عقب فقط به‌صورت هاردتاپ عرضه می‌شود و سقف پارچه‌ای بازشو فقط مخصوص مدل چهارچرخ محرک است. نسخهٔ محرک عقب در داخل نیز بجای انتخاب‌گر سامانهٔ چهارچرخ محرک به یک محفظهٔ کوچک اشیاء مجهز شده و تعدادی از کنترل‌های آن تغییر مکان داده‌اند اما نمایشگر ۷ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی حفظ شده است.

ماهیندرا تار RWD با دو پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌شود. موتور پایه یک نمونهٔ ۱.۵ لیتری دیزلی کم‌حجم‌تر است که ۱۱۷ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی متصل می‌شود. کسانی که خواهان قدرت بیشتری هستند اما می‌توانند موتور ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو را انتخاب کنند که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد و انتقال نیروی آن صرفاً از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد.

نسخهٔ چهارچرخ محرک هم با همین موتور ۲ لیتری بنزینی ارائه می‌شود اما موتور دیزلی آن یک نمونهٔ بزرگ‌تر ۲.۲ لیتری است که ۱۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. برای مدل ۲۰۲۳، تار ۴WD به قفل دیفرانسیل الکترونیکی ترمزی ساخت بوش مجهز شده و حالا قفل دیفرانسیل مکانیکی قدیمی به‌صورت آپشن برای تیپ پرچم‌دار دیزلی ارائه می‌شود. علاوه بر این، ماهیندرا دو رنگ بیرونی جدید شامل بنزی شعله‌ور و سفید اورست را هم برای شاسی‌بلند آفرودی خود ارائه کرده است. تحویل تار جدید و نسخهٔ RWD از چند روز دیگر در هند آغاز می‌شود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. Amiro

    ۲۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (357 ديدگاه)

    خداوند کپی کاران را نیز دوست دارد

    موافقم 68
    مخالفم 6
    1. ali(chevynova)

      ۲۲ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (6811 ديدگاه)

      جیپ بعنوان مرجع شاسی بلندها کلی نمونه کپی شده داره
      در ایران جیپ صحرا
      در انگلیس لندروور ۱۹۴۸
      در هند ماهیندرا
      و…….

      موافقم 44
      مخالفم 39
      1. DoctoR

        ۲۲ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (1036 ديدگاه)

        لندکروزر نسل اول هم کپی از جیپ بود

        موافقم 46
        مخالفم 7
      2. بی خیال اسم 2

        ۲۲ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (133 ديدگاه)

        اگه می شه لینکی چیزی بده که ما هم دانشممون بیشتر بشه که لندروور از جیپ کپی کرده

        موافقم 26
        مخالفم 15
        1. mostafa

          ۲۲ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (131 ديدگاه)

          سرج بکنید Toyota Jeep BJ مطالب مرتبط زیاده که چجوری تویوتا مجوز تولید یه خودرو از روی ویلیز رو از ارتش امریکا گرفت اوایل که خود جیپ میساختن با یه موتور دیگه برای جنگ کره سفارش ارتش امریکا بود اصلا بعد ها اسمش تغییر پیدا میکنه به لندکروز

          موافقم 15
          مخالفم 15
        2. فورد

          ۲۲ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (856 ديدگاه)

          اقای موریس ویلکس طراح لندروور با الگو برداری از جیپ ی که تو مزرعه اش داشت طرح اولیه لندروور و برای استفاده کشاورزان پیاده کرد و تو جایی خوندم که چون ورق فلز کم یاب بوده مجبور شده از الومینیم استفاده کنه

          موافقم 12
          مخالفم 5
    2. کافر مقدس

      ۲۲ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1635 ديدگاه)

      جیپ یک شاخص هست که نمیشه بهش گفت کپی چون خیلی از نام دار ها هم یه کپی از جیپ ساختن

      »اهیندرا هم کمپانی بی در و پیکری نیست خودش حتی پلتفرم داره برای suv هاش ولی داستان جیپ کلا فرق داره یک کپی قانونی هست

      Mahindra faces legal trouble as Fiat aims to block Roxor in Jeep trademark case. Fiat Chrysler on Monday received a second chance to permanently block US sales of redesigned Roxor off-road vehicles made by Indian carmaker Mahindra and Mahindra Limited, which is fighting claims that it copied Fiat Chrysler’s Jeep design

      Mahindra inked a deal with Chrysler’s then-parent company Fiat to design a “jeep-like” front grill for Mahindra’s new Scorpio light SUV in 2009

      البته از پدال انتظار نداشته باش بگه بهت پرنت کمپانی چیه حتی خودشم میگه کپی !

      موافقم 13
      مخالفم 7
      1. امیر دهقان

        ۲۲ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (695 ديدگاه)

        تیتر منبع مطلب از سایت کاراسکوپ:
        Mahindra’s Wrangler Knockoff Thar Is Now Available In RWD From $12k In India

        ضمناً ربط متنی که گذاشتید به این مدل تار رو نمیفهمم، این متن در مورد مدل راکسور هست که یک مدل 4×4 سبکه و وقتی ماهیندرا اون رو در آمریکا عرضه کرد با شکایت کرایسلر بخاطر طراحی مشابه جیپ مواجه شد و مجبور شد طراحیش رو عوض کنه

        https://www.pedal.ir/asian/%d8%aa%d8%ba%db%8c%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d9%85%d8%a7%d9%87%db%8c%d9%86%d8%af%d8%b1%d8%a7-%d8%b1%d8%a7%da%a9%d8%b3%d9%88%d8%b1-%d8%b4%da%a9%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d8%ac%db%8c%d9%be/

        این مدل تار جدید هم هیچ مجوزی از جیپ نداره و اگه بخواد خارج از هند عرضه بشه قطعاً با شکایت کرایسلر مواجه میشه، همونطور که چند وقت پیش جیپ برای جلوگیری از عرضه تار در استرالیا از ماهیندرا شکایت کرد

        https://www.pedal.ir/jeep/%d8%b4%da%a9%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d8%ac%db%8c%d9%be-%d9%85%d8%a7%d9%87%db%8c%d9%86%d8%af%d8%b1%d8%a7-%da%a9%d9%be%db%8c-%d8%b1%d8%a7%d9%86%da%af%d9%84%d8%b1/

        موافقم 15
        مخالفم 3
  2. DoctoR

    ۲۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1036 ديدگاه)

    داره پا میذاره جا پای چین

    موافقم 28
    مخالفم 2
  3. Bmwgg6

    ۲۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (112 ديدگاه)

    جالبه 😐😑
    واقعها نمیدونم چی بگم
    هندم هم از چین یاد گرفت 🗿

    موافقم 29
    مخالفم 4
  4. علی جردن

    ۲۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1045 ديدگاه)

    خود جیپ کیفیت خوبی نداره پراز پلاستیک خشک و وسایل شکننده است این کپی فکر کنم تو سرعت گیرهای ایران چرخش جدا شه
    *****همه چیز اصل اصلیش خوبه*****

    موافقم 22
    مخالفم 41
    1. mostafa

      ۲۲ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (131 ديدگاه)

      اصل اصلش هم جیپ هستش با پول رانگلر فول اپشن که شما میگی پلاستیک زیاد داره جیپ گرند چروکی با کلی شیشه و چرم هم میدن دقیقا با همون اندازه پول ولی پول رانگلر صرف قطعات و تجهیزات افرودی میشه و پول گرند چروکی صرف چرم و شیشه
      و جالبش اینه رانگلر ارزش پول خودش بیشتر نگه میداره چون چرم و شیشه تو همه ماشین ها هست ولی تجهیزات رانگلر و توانایی هاش تو هیچ ماشینی نیست

      موافقم 20
      مخالفم 3
  5. هادی

    ۲۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (458 ديدگاه)

    ایران یه زمان جیپ صحرا تولید میکرد حتی تمام قالب های بدنه رو داره فکر نکنم سخت باشه براش یه موتور نیسان بندازه روش تولید کنه هم قشنگه هم شاسی داره !

    موافقم 21
    مخالفم 2
    1. کاله

      ۲۲ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (7 ديدگاه)

      اونم ماهیندرا بود!

      موافقم 12
      مخالفم 2
  6. Alireza

    ۲۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (193 ديدگاه)

    ای کاش ما هم کپی میکردیم

    موافقم 11
    مخالفم 0
  7. ممد کادیلاک

    ۲۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (42 ديدگاه)

    این اولین بار نیست که ماهیندا کپی جیپ رو داره تولید میکنه. سال‌ها قبل هم که ماهیندرا تازه تاسیس شده بود کار تولیدش رو با خرید امتیاز ساخت و مونتاژ جیپ از آمریکا شروع کرد
    زمان جنگ ایران و عراق هم که یه مدت پارس خودرو یه مدل جیپ به اسم توسن رو مونتاژ میکرد در حقیقت اجداد همین ماهیندرا تار بود که به خاطر کیفیت ساخت پایین بعد از حدود یک سال با سری km کره‌ای جایگزین شد

    موافقم 6
    مخالفم 2
  8. shetab-car

    ۲۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (162 ديدگاه)

    الان جیپ گیر نمی ده به این بخاطر این کپی کاری که تا این حد شبیه است؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. فیض احمد

    ۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بسم الله الرحمن الرحیم
    عرض ادب وسلامت خدمت همه هم زبانان گرامی خوشحالم که یک متن را در اینجا برای اولین بار می‌نویسم، من یک افغانستانی هستم، در اصل یک خبر نگاره تازه کار که نسبت به مشکلات اندک فعلا ایران هستم، وخوشحالم که همراه هم زبانانم هستم ودرکنار شأن هستم، از تمام حمایت کنندها وانتقاد گران عزیز تشکر میکنم،
    در اصل همه ما یکی هستیم هم زبان هم نژاد وهم فرهنگ، وخیلی خصوصیات دیگر.
    فقط می گویم انتقاد و حمایت همه شما قابل قبول است امید روزی برسد، دیگر میان ما اختلاف نباشد همه با همودرکنار هم، وبپشیرفت یک دیگر کمک کنیم.
    باشد تا اینکه در صادرات و واردات تولیدی هم دیگر خود مستفید شویم، وجهان را بحیرت در بیا بریم.
    هر تولید که در ایران میشود من شخصا افتخار میکنم.
    فرقی ندارد که برایم منفعت داشته باشید یا خیر،
    این را بدانید تا انتقاد نباشد موفقیت نیست.
    وفعلا هم موتر مادا۹ یاهمه غوی سیا به گونه کامل به حرکت در آمده، اونم از افغانستان که در قلب آسیا می باشد، ان شاءالله به خط تولید خواهد رسی.
    ودرکنار بزرگترین موتر های برندجهان قرار خواهدگرفت.
    به امید پیروزی و موفقیت.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  10. 💎𝐬𝐚𝐦𝐢 ⭒❃.✮:▹

    ۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اسمش مادا ۹ نیست اسمش هلمنت هستش 🤌

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا