اسپارتان استرالیا با 400 اسب بخار قدرت؛ هیولایی مسابقهای برای کف خیابان!
برای اولین بار پس از سپری کردن روند توسعه بیش از دهساله، خودروی جدید اسپارتان استرالیا راهی بازار بریتانیا میشود. این خودروی مسابقهای روباز با قدرت 400 اسب بخار میتواند بهصورت قانونی در معابر عمومی تردد کند.
خودروی موردبحث که با نام ساده اسپارتان شناخته میشود سبکی و سادگی را دو معیار اصلی خود اعلام کرده است. بدنه فیبر کربنی اسپارتان ما را به یاد محصولات مسابقه کن ایام اواخر دهه 60 میلادی میاندازد و نکته مهم اینکه کمتر از 20 کیلوگرم وزن دارد. شاسی فریم فضایی لولهای و فولادی خودرو طبق گفته سازنده فراتر از قوانین ایمنی فیا عمل میکند و سیستم تعلیق دوبل جناغی نیز با دامپرهای نیمه فعال قابلبرنامهریزی کنترل میشود. در کل باید گفت اسپارتان بسته به آپشن های سفارش داده شده میتواند وزنی 670 کیلوگرمی داشته باشد. اگرچه خودروی یاد شده فعلاً در حالت کانسپت قرار دارد اما نسخه عرضه شده برای بازار بریتانیا توانایی تردد در جادهها را خواهد داشت. پیشرانه 4 سیلندر K24 هوندا در میانه خودرو نصب میشود و در حالت تنفس طبیعی 275 اسب بخار قدرت تولید میکند اما میتوان از سوپرشارژر روترکس نیز استفاده کرد که خروجی نیروگاه آهنین اسپارتان را به فراتر از 400 اسب بخار خواهد رساند.
نیروی پیشرانه از طریق گیربکس 6 سرعته دستی ساخت هوندا به چرخ ها فرستاده میشود هرچند برای تجربه حس موتور اسپرت میتوان گیربکس 6 سرعته سکونشئال Quaife را نیز سفارش داد. اسپارتان حتی به خریداران اجازه انتخاب نوع ترمز را میدهد. شایان ذکر است تمامی مدلها با صندلیهای مسابقهای و فیبر کربنی تیلت و کمربندهای شش نقطهای عرضه میشوند. این هیولای خیابانی از لاستیکهای نیمه چسبان استفاده میکند و در نسخه مجهز به سوپرشارژر (وزن کلی خودرو به 700 کیلوگرم میرسد) میتواند تنها در عرض 2.5 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. در صورت استفاده از پیشرانه تنفس طبیعی این رقم به 3.3 ثانیه افزایش خواهد یافت.
گفته میشود سقف سرعت اسپارتان استرالیا فراتر از 250 کیلومتر در ساعت است و در این سرعت شاهد تولید حدود 470 کیلوگرم داون فورس خواهیم بود که به لطف اسپلیتر جلو، دیفیوزر و بال عقب تولید میشود. همچنین میتوان ارتفاع بخش جلوی خودرو را تنظیم کرد و از طرف دیگر 5 حالت تنظیم برای زاویه بال عقب وجود دارد. حتی میتوان بالانس آیرودینامیک خودرو را بر اساس شرایط آب و هوایی و علایق راننده نسبت به هندلینگ دستکاری کرد. موقعیت راننده روی صندلی نیز قابلتغییر است و میتوان ستون فرمان و پدالها را در عرض 30 دقیقه به دو طرف کابین منتقل کرد. بدنه را نیز میتوان از جنس فایبرگلاس سفارش داد. شرکت سازنده مدعی شده است هزینههای تولید اسپارتان نسبتاً پایین خواهد بود و قیمت آن از حدود 152 هزار دلار شروع خواهد شد. به این ترتیب اسپارتان بهطور قابلتوجهی ارزانقیمتتر از خودرویی همچون دالارا استراداله خواهد بود اما رادیکال رپتور 360 اسب بخاری از آن ارزانتر است. گفته میشود 300 دستگاه از اسپارتان در دسترس خریداران خواهد بود.