رجب طیب اردوغان پشت فرمان خودروی ملی ترکیه قرار گرفت
شرکت سازنده خودروی ملی ترکیه که با نام تاگ TOGG شناخته میشود از سهماهه ابتدایی سال آینده محصولات خود را روانه بازار این کشور خواهد کرد. این را رجب طیب اردوغان رئیسجمهور ترکیه اعلام کرده است. به گزارش وبسایت trtworld، اردوغان چندی پیش آخرین پروتوتایپ یا نسخه پیشتولیدی تاگ را بررسی کرد. او پس از راندن این خودرو گفت:
امیدواریم افتتاح رسمی کارخانه گملیک تاگ را در 29 اکتبر داشته باشیم.
رئیسجمهور ترکیه اضافه کرد مراسم اهدای جوایز انفورماتیک این کشور در کوجالی شروعی بر رقابت اولین محصول تولید انبوه این شرکت باشد. همانطور که گفته شد تاگ از سهماهه ابتدایی سال 2023 عرضه خواهد شد. اردوغان خاطرنشان ساخت:
برخلاف اظهارات افرادی که میگویند نمیتوانید خودرو تولید کنید و حتی اگر تولید هم کنید نمیتوانید آن را بفروشید، ما خودروی ترکیه را در خدمت کشور خود و جهانیان قرار خواهیم داد.
گروه جوینت ونچر سازنده خودروی ملی ترکیه که با نام اختصاری تاگ شناخته میشود در سال 2018 تأسیس شد و اولین پروتوتایپ الکتریکی خود را دسامبر 2019 به نمایش گذاشت. این شرکت میخواهد تا سال 2030 تعداد 1 میلیون خودرو را در 5 کلاس متفاوت تولید کند. از جمله محصولات این شرکت میتوان به شاسیبلند و سدانی اشاره کرد که قبلاً در نمایشگاه CES به نمایش درآمدهاند. شاسیبلند و سدان TOGG که در CES معرفی شدند، خودروهای مفهومی با پیشرانهی برقی هستند که سال قبل تصاویر آنها منتشر شده بود. بنابر اعلام شرکت سازنده، خودروهای تولید انبوه TOGG از نظر طراحی بیرونی تفاوت چندانی با مدلهای مفهومی ندارند. طراحی خودروهای تاگ، توسط شرکت ایتالیایی پینینفارینا انجام شده است.
سدان TOGG، ترکیبی جذاب و چشمنواز با طرح فستبک دارد. البته چراغهای باریک در جلو، بیشباهت با نسل قدیم کیا اپتیما نیستند و نمای روشنایی در عقب هم، متناسب با دیگر اجزا به نظر نمیرسد. این خودرو، درهای متقارن (خودکشی: suicide) دارد که مثل مدلهای سوپرلوکس به طرفین باز میشوند. چنین طرحی به خودروساز اجازه میدهد تا ستون وسط را حذف کند؛ اما به این دلیل که ایمنی بدنه را کاهش میدهد، بهندرت در مدلهای تولید انبوه استفاده میشود و احتمالاً در خودروی تولید انبوه TOGG حذف خواهد شد.
در نمای داخلی خودرو، طرحی شبیه به مرسدس بنز EQS وجود دارد. سرتاسر داشبورد با نمایشگر پوشیده شده و نزدیک دستهدنده هم، نمایشگر لمسی نصب شده است. این ترکیب، با فرمان بیضیشکل متمایل به بالا تا حدودی شبیه نمای داخلی در خودروهای مدرن جنسیس است. با این شرایط میتوان مطمئن بود سدان تولید انبوه TOGG، داشبورد سادهتر و عامهپسندتری داشته باشد.
بنا بر اطلاعات موجود، شاسیبلند TOGG قبل از مدل سدان، تجاریسازی و تولید انبوه میشود. این مدل، طراحی متناسب با نیاز جهانی ارائه میکند و ظاهراً، هماهنگ با برندهای مشهور دنیا است. ترکیب ادوات بدنه در این کراساوور شباهت زیادی با مدل سدان دارد؛ اما تناسب بیشتری بین اجزای آن دیده میشود. فرم کلی بدنه، یک کراساوور کوپه را نشان میدهد که اسپرت و کم ارتفاع است.
سدان و کراساوور TOGG، از نظر تجهیزات فنی مشابه خواهند بود. مدل پایه، با یک موتور برقی ۲۰۰ اسب بخار روی محور عقب تولید میشود و نسخهی قویتر، دارای دو موتور با سیستم دو دیفرانسیل ۴۰۰ اسب بخار خواهد بود. با این اوصاف، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت برای مدلهای یک و دوموتوره، به ترتیب ۷/۶ و ۴/۸ ثانیه، تخمین زده شده است. توان پیمایش این خودروها نیز ۳۰۰ و ۵۰۰ کیلومتر پیشبینی میشود. قیمت نهایی محصولات TOGG هنوز مشخص نیست. مدیران شرکت سازنده، رعایت استانداردهای اروپا، نصب فناوریهای مدرن و فروش در بازارهای خارج از ترکیه را هدف TOGG اعلام کردهاند.