خیز شیائومی برای رقابت با تسلا در بازار خودروهای برقی
«لی جون»، بنیانگذار شرکت چینی تولیدکننده محصولات الکترونیکی شیائومی، از آمادگی شرکتش برای ساخت نخستین خودروی برقی گفت. چینیها برای رسیدن به این درجه روی 3,400 نیروی مهندسی خود بیش از 1.4 میلیارد دلار سرمایهگذاری کردهاند. آقای جون در مصاحبهای با رسانههای چینیزبان گفت که «استیو جابز»، بنیانگذار شرکت اَپل، الهامبخش او بوده است. او در ادامه افزود که خودروی برقی شیائومی که توسعه دادنش 10 برابر متوسط صنعت هزینه برده است، در بازارهای رقابتی که تسلا در آنها حضور دارد معرفی خواهد شد.
البته آقای جون نسبت بازخورد بازار در قبال محصول خود ابراز نگرانی کرد و گفت که ممکن است میل مردم کمتر یا بیشتر از حد انتظار باشد؛ که در هر صورت کار را برای شیائومی دشوار میکند. اگر تقاضای عمومی بیشتر از حد انتظار باشد، این برند با مشکل ظرفیت روبهرو خواهد شد و مجبور میشود برخی خریداران خود را یک تا دو سال منتظر بگذارد. حال تنها میتوان منتظر ماند و دید که آیا موفقیت لی در بازار گوشیهای هوشمند در بازار خودروهای برقی نیز تکرار میشود یا نه؟
برند شیائومی در سال 2010 و توسط جون لی میلیاردر تاسیس شد و در طی 12 سال فعالیت خود در صنعت لوازم الکترونیکی چون گوشی هوشمند، خانه هوشمند، دوچرخه، تلویزیون و... به سطح بالایی از موفقیت رسیده و خود را به یکی از بزرگان این صنعت تبدیل کرده است. امروزه شیائومی سومین برند بزرگ تولیدکننده گوشی در جهان است.
آخرین پرچمدار این شرکت، شیائومی 14، تنها در عرض چند ماه به فروش 1 میلیونی دست یافته است. در مقام مقایسه میتوان نگاهی به اپل داشت که سه برابر این رقم را فروخته است. حال که موفقیت این شرکت در بازار موبایل تضمین شده، موسس آن میخواهد با معرفی دو مدل SU7 و SU7 مکس بازار سودمند دیگری را تجربه کند. او حتی برای حضور در سرتیتر اخبار مبلغ 1.3 میلیارد یوآن را به دانشگاهی در چین اهدا کرد.
بازار خودروهای برقی در چین و کل سیاره زمین درحال رشد است. تعداد خودروهای درحال تردد کشور چین در 11 ماه گذشته رشدی 27.7 درصدی را تجربه کرده و به رقم 8.05 میلیون دستگاه رسیده؛ بنابراین امروزه این کشور بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی شده است. آیا چین سرانجام به هدف دیرینه خود برای رسیدن به بازار مطمئن جهانی و تبدیل شدن به اقتصاد اول جهان میرسد؟ آیا ورود شیائومی به بازار خودرو باعث از دست رفتن هویت خودروهای ارزانقیمت خواهد شد؟