سایر خودروهای آسیایی

یادی از یاماها OX99-11، سوپرکار افسانه‌ای ناکامی با پیشرانه V12 فرمول یک

یاماها OX99-11 سوپراسپرت فوق‌العاده‌ای بود که از تکنولوژی‌های فرمول یک استفاده می‌کرد و قرار بود در سال ۱۹۹۴ تولید شود اما…

شرکت یاماها موتور که در سال ۱۹۵۵ از یاماها کورپوریشن جدا شد، در طول تاریخ ۶۵ سالهٔ خود فعالیت گسترده‌ای در زمینهٔ تولید موتورسیکلت، قایق، اسکوتر، ATV، اسنوموبیل و ژنراتور داشته است. در جهان خودرو نیز یاماها یکی از شرکت‌های خوش‌نام در طراحی سر سیلندرهای باکیفیت است. این شرکت همچنین سابقهٔ همکاری طولانی و افسانه‌ای با تویوتا دارد که با تویوتا ۲۰۰۰GT در سال ۱۹۶۷ آغاز شد و با بسیاری از خودروهای پرفورمنس بعدی این شرکت مثل لکسس LFA ادامه پیدا کرد. ولوو و فورد نیز طی این سال‌ها سفارش ساخت چند پیشرانه را به یاماها داده‌اند که از موتورهای V6 و V8 تاروس SHO گرفته تا موتور V8 نسل اول XC90 و S80 را شامل می‌شود.

یاماها اما علیرغم برخورداری از سابقه‌ای غنی در زمینهٔ مهندسی خودرو، هنوز لوگوی خود را روی دماغهٔ یک خودروی تولیدی نصب نکرده است. بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ به نظر می‌رسید این شرکت سرانجام یک خودروی تولیدی را به بازار خواهد فرستاد زیرا از سه کانسپت مختلف که توسط گوردون موری طراحی شده بودند رونمایی کرد. کانسپت اول یک خودروی شهری کوچک بنام Motiv.e بود که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد، سپس یک خودروی اسپرت موتور وسط بنام Sports Ride در سال ۲۰۱۵ به نمایش درآمد و در سال ۲۰۱۷ نیز شاهد رونمایی یک پیکاپ آفرودی کوچک بنام Cross Hub بودیم؛ اما هیچ‌کدام از این خودروها رنگ خط تولید را ندیدند زیرا یاماها در سال ۲۰۱۹ رسماً اعلام کرد که تولید خودرو دیگر در برنامهٔ بلندمدت این شرکت جایی ندارد.

کانسپت Sports Ride

این خبر واقعاً ناامیدکننده بود اما در مقایسه با اندوه ۲۵ سالهٔ ناشی از لغو برنامهٔ تولید سوپرکار موتور وسط V12 بنام OX99-11 در اوایل دههٔ ۹۰ خیلی کوچک به نظر می‌رسید. این خودرو که از فرمول یک الهام گرفته بود، فاصلهٔ چندانی با خط تولید نداشت اما متأسفانه اوضاع طبق برنامه پیش نرفت. مثل اکثر تولیدکنندگان ژاپنی در دههٔ ۸۰، یاماها هم از رونق اقتصاد ژاپن بهره برد و سرمایهٔ فراوانی به هم زد که به‌جز پروژه‌های عجیب غریب، جای دیگری برای صرف آن پیدا نکرد. سوبارو SVX، میتسوبیشی ۳۰۰۰GT، هوندا NSX و یاماها OX99-11 ازجملهٔ این پروژه‌ها بودند.

داستان این خودرو به سال ۱۹۸۹ بازمی‌گردد یعنی زمانی که یاماها به‌عنوان تأمین‌کنندهٔ پیشرانه با تیم فرمول یک آلمانی Zakspeed همکاری کرد و پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری هشت سیلندر OX88 را به‌سرعت توسعه داد. این موتور تقریباً بر اساس پیشرانهٔ هشت سیلندر OX77 یاماها ساخته شده بود که خود اساساً یک نسخهٔ مهندسی معکوس از پیشرانهٔ کاسورث OX88 برای مسابقات فرمولا ۳۰۰۰ ژاپن محسوب می‌شد. OX88 اما یکی از اشتباهات نادر در تاریخ یاماها بود زیرا این پیشرانه غیرقابل‌اعتمادی بود که توان رقابت نداشت و یاماها نیز تا قبل از تغییر قوانین فرمول یک فرصتی برای اصلاح آن نداشت.

به همین دلیل، شرکت ژاپنی این موتور را از فصل ۱۹۹۰ مسابقات فرمول یک کنار گذاشت و برای فصل ۱۹۹۱ موتور ۳.۵ لیتری V12 جدید OX99 را توسعه داد. این پیشرانه قوی‌تر و رقابتی‌تر از OX88 بود اما نه خیلی زیاد. در اولین سال معرفی، برابم از موتور V12 یاماها استفاده کرد اما یک سال بعد به‌سرعت آن را کنار گذاشت و سراغ موتور V10 ساخت Judd رفت. تیم جردن نیز در فصل ۱۹۹۲ از OX99 استفاده کرد اما یک سال بعد این تیم هم موتور V10 ساخت هارت را برگزید. به همین دلیل، یاماها در آن سال‌ها موتور OX99 را رها کرد و سراغ توسعهٔ موتور V10 جدیدی بنام OX10 رفت.

اما با توجه به اینکه هایپرکار مک‌لارن F1 در سال ۱۹۹۲ روی خط تولید رفت و خزانهٔ یاماها هنوز هم مملو از میلیون‌ها ین بود، این شرکت به فکر استفاده از موتور OX99 در خارج از فرمول یک افتاد. مذاکرات اولیه با یک شرکت آلمانی برای ساخت یک سوپرکار روی این موتور به نتیجه نرسید و بنابراین ژاپنی‌ها سراغ شرکت بریتانیایی IAD (مخفف طراحی بین‌المللی خودرو) رفتند. نتیجهٔ این کار OX99-11 بود. این ماشین با چیدمان پشت سر هم صندلی‌ها و سقف کاناپی مانند، بسیار شبیه یک خودروی مسابقه‌ای استقامتی گروه C به نظر می‌رسید که برای استفاده در جاده‌ها تطبیق پیدا کرده بود.

OX99-11 از شاسی فیبر کربنی بهره می‌برد که مستقیماً از پروژه‌های فرمول یک یاماها گرفته شده و از سیستم تعلیق پوشراد استفاده می‌کرد. مهم‌ترین ویژگی این ماشین اما تجهیز به نسخهٔ تضعیف‌شدهٔ موتور دوازده سیلندر OX99 بود که با ردلاین ۱۰ هزار rpm، قدرتی برابر با ۴۰۰ اسب بخار تولید می‌کرد و خودرو را ظرف حدود سه ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند؛ اما هرچند IAD ساخت سه پروتوتایپ کاملاً کاربردی OX99-11 را تکمیل کرد، اختلاف‌نظرهای بودجه‌ای بین یاماها و IAD باعث شد توسعهٔ نهایی خودرو به شرکت اپسیلون تکنولوژی منقل شود. این شرکت که زیرمجموعهٔ یاماها بود، در ابتدا برای ساخت همین سوپرکار در بریتانیا تأسیس شده بود.

شش ماه بعد اما آغاز بحران اقتصادی ژاپن در کنار ترس یاماها از عدم کشش بازار برای قیمت ۸۰۰ هزار دلاری OX99-11 باعث لغو این پروژه شد تا یکی از عجیب‌ترین و باورنکردنی‌ترین سوپرکارهای تاریخ در رسیدن به خیابان‌ها ناکام بماند. بااین‌حال، به نظر می‌رسد یاماها هنوز هم افسوس عدم تولید این ماشین را می‌خورد زیرا هنوز هم از سه پروتوتایپ OX99-11 در رویدادهای خاصی برای دورهای نمایشی استفاده می‌کند. البته تقریباً همیشه حداقل یکی از پروتوتایپ‌های این خودرو در موزهٔ یاماها در شهر شیزوئوکای ژاپن حضور دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Amir mahdi @-1387

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (208 ديدگاه)

    جالبه ولی فکر کنم که کوچیک باشه

    موافقم 18
    مخالفم 3
  2. Mkmkmk

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (41 ديدگاه)

    سیستم تعلیق پوشراد یعنی چه ؟

    موافقم 18
    مخالفم 1
    1. SH

      ۲۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (54 ديدگاه)

      عکس یکی مونده به آخرو ببین
      کمک فنر و فنر موازی با چرخ نصب شدن
      این تعلیق تو موتوراسپورت و هایپرکارا استفاده میشه و مرکز ثقل و میاره پایین و هندلینگ رو بهتر میکنه

      موافقم 21
      مخالفم 1
  3. Amiro

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (357 ديدگاه)

    کانسپت Sports Ride
    شیرون جاپونی 😂🇯🇵🤍♥️🤍

    یاماها در سال ۲۰۱۹ رسماً اعلام کرد که تولید خودرو دیگر در برنامهٔ بلندمدت این شرکت جایی ندارد.
    این بنده خدا اینا رو با قیمت کمتر توی ایران مونتاژ میکرد به این وضع نمیفتاد مخصوصاً الان که نون تو بورسه

    موافقم 5
    مخالفم 13
    1. phonix

      ۲۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1798 ديدگاه)

      الان دقیقا تو کدوم وضعه؟

      موافقم 1
      مخالفم 2
  4. 911

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (564 ديدگاه)

    خیلی خیلی زشت ولی از موتور یاماها فنی عالیه.

    موافقم 11
    مخالفم 2
  5. زیزیگولو

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (4788 ديدگاه)

    دقت کنین که این ماشین ۳۲ سال پیش توسط یکی از کمپانیای بزرگ و بین الملی ژاپنی ساخته شده که این کمپانی تو زمینه های مختلف مثل تولید قایق و ژنراتور و سرسیلندرهای با کیفیت در سطح جهانی و مخصوصاً تولید موتور سیکلت فعالیت داشته ولی در نهایت این ماشین با این عظمتش که در ۳۲ سال پیش توسط این کمپانی خیلی معروف ساخته شده به دلایل متعددی نتونسته به تولید انبوه برسه و کنار گذاشته شده ……. اونوقت یه عده اون ماشین هفت بیجار که هر یه تیکه ش مال یه کشور و کمپانی دیگه هستش و معلوم نیستش چطوری و از کجا تو افغانستان سرهم بندی شده رو داخل بوق و کرنا کردن و بیخودو بیجهت بزرگش میکنن!!!!!

    موافقم 23
    مخالفم 3
    1. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

      ۲۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (526 ديدگاه)

      انصافا اون خودری افغانی چیزی به غیر از یک مدل اسباب بازی نبود

      موافقم 19
      مخالفم 0
      1. زیزیگولو

        ۲۸ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (4788 ديدگاه)

        بیشتر یه نماد تبلیغاتی واسه طالبان بود

        موافقم 15
        مخالفم 0
  6. GMA

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (742 ديدگاه)

    سپاس به خاطر این مقاله

    موافقم 11
    مخالفم 0
  7. Mercede kaviani

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (551 ديدگاه)

    چه خاظر انگیز قرار بود هم فیمت جاگوار ایکس چی 220 باشد

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. قاسم

      ۲۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (219 ديدگاه)

      دیکته صفر🤦

      موافقم 14
      مخالفم 0
  8. دانیال

    ۲۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (596 ديدگاه)

    قایق های شهر ما ۹۰ درصدشون موتورهای یاماها دارن اگه میخوای کلمه « سگ جون » رو واسه کسی معنی کنی فقط لوگوی یاماها رو بهش نشون بده

    موافقم 5
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا