دوئل بنتلی مولسان و آستونمارتین لاگوندا
به روزی دیگر و دوئلی دیگر از سری رقابتهای خودرویی پدال رسیدیم. امروز به سراغ کلاس سدانهای فوق لوکس رفتهایم. کلاسی که خودروهای آن نهایت تجمل، شکوه و رفاه را ارائه میکنند. سدانهای سوپرلوکسی که دستکمی از جتهای شخصی ندارد و فوقالعاده گرانقیمت و البته لوکس هستند تا جایی که حتی کلمهٔ لوکس هم نمیتواند درخور شأن آنها باشد. البته خودروسازان بسیار کمی در این سگمنت حضور دارند و به همین دلیل تعداد شرکتکنندگان این گروه تنها هشت خودرو هستند که عبارتاند از:
مایباخ 62S
مرسدس-مایباخ S600
رولزرویس فانتوم
رولزرویس گوست
بنتلی مولسان
بنتلی فلاینگ اسپار
آستونمارتین لاگوندا
آستونمارتین راپید
اما ذکر یک نکته در رابطه با این گروه ضروری است. همانطور که اطلاع دارید، این گروه خودرویی بسیار خلوت است و خودروهای در حال تولید آن نیز تنها هفت عدد هستند. بنابراین تعداد شرکتکنندگان این گروه فرد بوده و برای یکی از خودروها رقیبی وجود نخواهد داشت. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به این گروه، مایباخ 62S را هم اضافه کنیم. البته تولید این خودرو چند سالی است که خاتمه یافته اما به دلیل مواردی که ذکر آنها رفت، استثنائا با اینکه تولید مایباخ 62S پایان یافته اما آنرا هم جزء شرکتکنندگان گروه سدانهای بزرگ فوق لوکس قرار دادهایم. با این مقدمه به سراغ اولین دوئل این گروه میرویم که در آن دو اشرافزادهٔ بریتانیایی مغرور یعنی بنتلی مولسان و آستونمارتین لاگوندا به مصاف یکدیگر رفتهاند.
آستونمارتین لاگوندا
لاگوندا در ابتدا یک شرکت خودروسازی بریتانیایی بود که در سال 1906 تأسیس شد؛ اما این شرکت در پی مشکلات مالی در سال 1947 توسط آستونمارتین خریداری شده و به زیرمجموعهٔ این شرکت انگلیسی درآمد. پسازاین معامله، مدتها از لاگوندا خبری نبود تا اینکه در سال 1974 سدان لوکسی تحت نام آستونمارتین لاگوندا معرفی شد. تولید این خودرو در چهار سری تا سال 1990 ادامه یافت و پسازآن دوباره لاگوندا به انزوا رفت. سرانجام در سال 2009 آستونمارتین تصمیم گرفت دوباره برند لاگوندا را احیا کند و توسط آن خودروهای لوکسی را تولید نماید که شخصیتی متفاوت از ساختههای اسپرت این شرکت داشته باشند. نهایتاً اولین محصول تولیدی دوران جدید لاگوندا در نمایشگاه ژنو 2014 معرفی شد. این خودرو مانند نیاکان خود یک سدان فوق لوکس است که طراحی آن نیز کاملاً با نگاه به لاگوندا 1974-1990 شکل گرفته است؛ اما لاگوندا جدید خودرویی تولید محدود است و تنها 200 دستگاه از آن ساخته شده است که قیمت هریک از آنها در نسخهٔ ویژه Taraf به رقم فوقالعادهٔ یک میلیون دلار میرسد. این سدان فوق لوکس مجهز به یک نیروگاه 6 لیتری V12 تنفس طبیعی با 540 اسب بخار قدرت است.
بنتلی مولسان
شرکت بریتانیایی بنتلی برای نخستین بار در سال 1980 با معرفی یک سدان لوکس بزرگ، از نام مولسان استفاده کرد. تولید این خودرو تا سال 1992 ادامه داشت و سپس با مدل آرنیج جایگزین شد. بعدازاین، نام مولسان از سبد محصولات بنتلی کنار رفت تا اینکه سرانجام در ضیافت پبل بیچ 2009، این شرکت مولسان جدید را بهعنوان پرچمدار خود معرفی نمود. این اولین پرچمداری است که بعد از 80 سال بهطور مستقل توسط بنتلی طراحی و توسعه یافته است. مولسان که بهصورت دستساز تولید میشود، گرانترین و بالاترین خودروی بنتلی است. این سدان فوق لوکس مانند آرنیج، مجهز به همان پیشرانهٔ 6.75 لیتری V8 سنتی بنتلی است که البته برای تطابق با قوانین آلایندگی مورد بهروزرسانی و اصلاح قرار گرفته است. علاوه بر این، برخلاف کانتیننتال و فلاینگ اسپار، مولسان کمترین اشتراک را با دیگر محصولات گروه فولکسواگن دارد. این خودرو در سه نسخهٔ معمولی، اسپید و LWB تولید میشود که دومی نسخهٔ قویتر و اسپرتتر بوده و سومی نمونهٔ فاصله محوری کشیده است. ما برای این نبرد جهت تطابق قدرت با لاگوندا، نسخهٔ اسپید مولسان را انتخاب کردهایم که 530 اسب بخار قدرت و گشتاور ویرانگر 1100 نیوتن متر دارد.
مشخصات فنی
بنتلی مولسان اسپید | آستونمارتین لاگوندا | |
پیشرانه | 6.75 لیتری V8 | 6 لیتری V12 |
قدرت | 530 اسب بخار | 540 اسب بخار |
گشتاور | 1100 نیوتن متر | 630 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
حداکثر سرعت | 305 کیلومتر | 315 کیلومتر |
شتاب صفرتاصد | 4.9 ثانیه | 4.7 ثانیه |
مصرف سوخت | 15 لیتر (ترکیبی) | 13 لیتر (ترکیبی) |
طول | 5.57 متر | 5.40 متر |
وزن | 2760 کیلوگرم | 2040 کیلوگرم |
قیمت پایه | 341,325 دلار | 885,000 دلار |
با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، قیمت و مقرونبهصرفه بودن، برند و ویژگیهای فنی، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9738158]