دوئل فراری GTC4 Lusso و آستون‌مارتین ونکوئیش

دوشنبه 20 شهریور 1396 - 09:00
مطالعه 6 دقیقه
Vanquish-VS-GTC4-Lusso
در حال نزدیک شدن به گروه‌های پایانی سری رقابت‌های خودرویی پدال در دور چهارم مرحله مقدماتی هستیم و امروز نوبت به گروه کوپه‌های بزرگ لوکس یا همان...
تبلیغات

در حال نزدیک شدن به گروه‌های پایانی سری رقابت‌های خودرویی پدال در دور چهارم مرحله مقدماتی هستیم و امروز نوبت به گروه کوپه‌های بزرگ لوکس یا همان گرند توررها رسیده است. در دوئل قبلی این گروه، آستون‌مارتین DB11 و رولزرویس ریث با یکدیگر به رقابت پرداختند که طی این رقابت مجموعاً تعداد 1962 رأی دریافت شده است. همچنین این دوئل هم از رقابت‌هایی است که در آن نتایج نظرسنجی‌های سایت و تلگرام عکس یکدیگر هستند به‌طوری‌که در سایت DB11 جلوتر بوده و در تلگرام آراء ریث بیشتر است؛ اما با جمع بستن آراءِ هردو نظرسنجی مشخص شد در رویدادی عجیب، جالب و بی‌سابقه، تا لحظه نگارش این مطالب، آراء هردو خودرو دقیقاً یکسان است؛ یعنی ریث و DB11 هردو 981 رأی کسب کرده‌اند؛ بنابراین چون مشخص کردن پیروز این دوئل ممکن نیست، تصمیم بر این شد که هردو خودرو به مرحله بعدی راه پیدا کنند. راه‌حلی که به انصاف و عدالت هم نزدیک‌تر به نظر می‌رسد. امروز اما در دوئل چهارم گروه کوپه‌های بزرگ لوکس، فراری GTC4 Lusso و آستون‌مارتین ونکوئیش به میدان رقابتی جذاب آمده‌اند.

مرسدس بنز S کلاس کوپه

بنتلی کانتیننتال

ب‌ام‌و سری 6

مازراتی گرن توریزمو

مرسدس بنز S کلاس کوپه

ب‌ام‌و سری 6

رولزرویس ریث

آستون‌مارتین DB11

آستون‌مارتین ونکوئیش

فراری GTC4

رولزرویس ریث-آستون‌مارتین DB11

؟

مرسدس بنز SL

لکسس LC

؟

آستون‌مارتین ونکوئیش

آستون‌مارتین برای اولین بار از نام ونکوئیش در سال 2001 استفاده کرد. در نمایشگاه ژنو این سال، سازندهٔ بریتانیایی از یک گرند تورر لوکس با این نام پرده‌برداری کرد. این خودرو که توسط یان کالوم طراحی شده بود، تا سال 2007 به تولید رسید و مجموعاً تنها 2578 دستگاه از آن ساخته شد. پس از خاتمهٔ تولید نسل اول ونکوئیش در سال 2007، برای چند سال خبری از این مدل در سبد محصولات آستون‌مارتین نبود تا اینکه سرانجام پس از پنج سال، در سال 2012 نسل دوم و کاملاً جدید ونکوئیش معرفی گردید. این نسل از ونکوئیش در اصل به‌عنوان جایگزینی برای مدل DBS در نظر گرفته شده و طراحی بیرونی آن‌هم تکاملی از DBS با رگه‌هایی از One 77 است. برخلاف نسل اول، نسل دوم ونکوئیش علاوه بر نسخهٔ کوپه، در نسخهٔ کابریولت هم ساخته می‌شود که Volante نام دارد. این مدل در گردهمایی پبل بیچ 2013 رونمایی شد. این گرند تورر لوکس بریتانیایی از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ دوازده سیلندر پرچم‌دار آستون‌مارتین استفاده می‌کند یعنی همان موتوری که در مدل DB9 مورداستفاده قرار می‌گرفت. این پیشرانه که از نوع 5.9 لیتری V12 تنفس طبیعی است، در ونکوئیش 570 اسب بخار قدرت تولید می‌کند؛ اما در نوامبر سال 2016، آستون‌مارتین نسخهٔ قدرتمندتری از این گرند تورر را با نام ونکوئیش S معرفی نمود که قدرت آن افزایش یافته و به 600 اسب بخار رسیده اما گشتاور آن همان 730 نیوتن متر سابق باقیمانده است. این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک که در عقب خودرو نصب شده به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند. ما نیز برای این دوئل همین نسخهٔ قوی‌تر ونکوئیش S را انتخاب کرده‌ایم.

فراری GTC4 Lusso

فراری برای اولین بار در نمایشگاه ژنو 2011 مدل جدید FF را به‌عنوان جایگزینی برای گرند تورر 612 اسکاگلیتی رونمایی نمود؛ اما FF برخلاف 612 یک شوتینگ بریک چهارچرخ محرک است که اولین محصول تولیدی چهارچرخ محرک فراری محسوب می‌شود. در نمایشگاه ژنو 2016 اما سازندهٔ ایتالیایی نسخهٔ بروز شده و فیس‌لیفت شدهٔ FF را با نام GTC4 Lusso رونمایی نمود. این خودرو در موتور با سلف خود تفاوتی ندارد اما در ظاهر و قسمت‌های دیگر تغییراتی را تجربه کرده است؛ بنابراین GTC4 از همان پیشرانهٔ 6.3 لیتری V12 تنفس طبیعی استفاده می‌کند که البته خروجی آن با کمی افزایش به 690 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور رسیده است. GTC4 هم مانند FF به سیستم چهارچرخ محرک مجهز است اما این سیستمی منحصربه‌فرد بوده و با انواع معمول متفاوت است. این سیستم که فراری آن‌را 4RM می‌نامد، در اغلب مواقع نیروی موتور را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند و تنها زمانی نیرو را به چرخ‌های جلو هم می‌فرستند که خودرو در حالت رانندگی راحت یا برف قرار داده شود. همچنین این سیستم از یک گیربکس دوم استفاده می‌کند که تنها دو دنده دارد (به‌جز دنده‌عقب) و حداکثر تنها 20 درصد از گشتاور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. علاوه بر این، سیستم چهارچرخ محرک 4RM تنها بین دنده‌های یک تا چهار گیربکس اصلی فعال است. در نمایشگاه پاریس 2016 فراری نسخۀ دیگری از این گرند تورر را با نام GTC4 Lusso T رونمایی نمود که به پیشرانهٔ 3.9 لیتری V8 توئین توربو با 610 اسب بخار قدرت و 760 نیوتن متر گشتاور مجهز شده ولی ما در این دوئل جهت هماهنگی با رقیب بریتانیایی همان نسخهٔ معمولی GTC4 را انتخاب کرده‌ایم.

 

مشخصات فنی

 

آستون‌مارتین ونکوئیش S

فراری GTC4 Lusso

پیشرانه

5.9 لیتری V12

6.3 لیتری V12

تنفس

طبیعی

طبیعی

قدرت

600 اسب بخار

690 اسب بخار

گشتاور

630 نیوتن متر

700 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

7 سرعتهٔ دوکلاچه

محور محرک

عقب

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

3.5 ثانیه

3.1 ثانیه

مسافت 400 متر

11.8 ثانیه

11 ثانیه

حداکثر سرعت

320 کیلومتر/ساعت

335 کیلومتر/ساعت

مصرف سوخت

13.8 لیتر (ترکیبی)

16.8 لیتر (ترکیبی)

وزن

1790 کیلوگرم

1927 کیلوگرم

طول

4.73 متر

4.92 متر

فاصلهٔ محوری

2.74 متر

2.99 متر

قیمت پایه

290,475 دلار

300,000 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9827275]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.