رویارویی گرند توررهای بریتانیایی، مک‌لارن GT و آستون‌مارتین DB11

یک‌شنبه 19 خرداد 1398 - 14:30
مطالعه 7 دقیقه
Aston-DB11-VS-McLaren-GT
مک‌لارن با معرفی مدل جدید GT به دنیای گرند توررهای لوکس وارد شده است. این شرکت قصد دارد با GT به‌عنوان گزینه‌ای شیک و جذاب برای ترددهای روزانه،...
تبلیغات

مک‌لارن با معرفی مدل جدید GT به دنیای گرند توررهای لوکس وارد شده است. این شرکت قصد دارد با GT به‌عنوان گزینه‌ای شیک و جذاب برای ترددهای روزانه، خریداران خودروهایی مثل بنتلی کانتیننتال و آستون‌مارتین DB11 را به سمت خود جذب کند. البته از لحاظ اندازه شاید کانتیننتال رقیب مستقیم مک‌لارن GT نباشد و به همین دلیل در این مطلب قصد داریم جدیدترین ساختهٔ مک‌لارن را با آستون‌مارتین DB11 مقایسه کنیم زیرا احتمالاً این خودرو اصلی‌ترین رقیب مک‌لارن GT خواهد بود.

کدام‌یک زیباتر است؟

پاسخ این سؤال کاملاً به سلیقهٔ افراد بستگی دارد زیرا در این دو خودرو از دو زبان طراحی بسیار متفاوت استفاده شده است اما بااین‌حال در هردوی آن‌ها خطوط پویا، گلگیرهای عضلانی، استایل تهاجمی و زاویه‌های ظریف دیده می‌شود. همچنین هردو خودرو در ظاهر به هویت سازندهٔ خود تأکید دارند. این یعنی GT بجای یک کوپهٔ لوکس بیشتر مانند نسخهٔ کشیده‌ای از مدل‌های معمول سری اسپرت مک‌لارن به نظر می‌رسد درحالی‌که DB11 مانند دیگر ساخته‌های آستون‌مارتین استایل اصیل یک گرند تورر واقعی را دارد.

مک‌لارن 4,683 میلی‌متر طول، 2,095 میلی‌متر عرض و 1,213 میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با 2,675 میلی‌متر است. از سوی دیگر، آستون‌مارتین کمی کشیده‌تر و بلندتر است اما عرض کمتری نسبت به رقیب هم‌وطن خود دارد. طول، عرض و ارتفاع این گرند تورر بریتانیایی به ترتیب برابر با 4,739 میلی‌متر، 1,940 میلی‌متر و 1,279 میلی‌متر بوده و فاصلهٔ محوری آن 2,805 میلی‌متر است. علاوه بر این، DB11 با 1835 کیلوگرم وزن در نسخهٔ V8 و 1950 کیلوگرم در نسخهٔ V12، به میزان قابل‌توجهی سنگین‌تر است درحالی‌که GT تنها 1535 کیلوگرم وزن دارد؛ بنابراین هرچند مک‌لارن GT برای رقابت با خودروهایی مثل DB11 ساخته شده اما به‌طورکلی خودروی متفاوتی با سایر خودروهای این کلاس است.

کدام‌یک لوکس‌تر است؟

GT لوکس‌ترین محصول تاریخ مک‌لارن است و در داخل آن متریال باکیفیت و همین‌طور پیشرفته‌ترین سیستم اطلاعاتی-سرگرمی تاریخ مک‌لارن ارائه شده است. از لحاظ طراحی نیز داشبورد GT منظم‌تر از DB11 به نظر می‌رسد اما روی غربیلک مک‌لارن هیچ کنترلری وجود ندارد که هرچند ممکن است زیبا باشد اما امروزه به‌هیچ‌عنوان کاربردی نیست.

اما یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه مک‌لارن GT ظرفیت فوق‌العادهٔ صندوق‌های بار آن است. با اینکه GT خودرویی موتور وسط است اما علاوه بر صندوق بار 150 لیتری جلو، در عقب هم روی پیشرانهٔ آن فضایی به حجم 420 لیتر وجود دارد که مجموع ظرفیت صندوق‌های بار آن‌را به 570 لیتر می‌رساند. این در حالی است که صندوق بار آستون‌مارتین موتور جلو تنها 270 لیتر ظرفیت دارد.

کدام‌یک سریع‌تر است؟

مک‌لارن GT به یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو با 620 اسب بخار قدرت و 630 نیوتن متر گشتاور مجهز شده که با استفاده از این نیرو می‌تواند ظرف تنها 3.1 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند درحالی‌که حداکثر سرعت آن نیز به 325 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. DB11 اما در حال حاضر با دو پیشرانهٔ V8 و V12 عرضه می‌شود که البته هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانند مک‌لارن را مغلوب کنند. پیشرانهٔ V8 این خودرو که از نوع 4 لیتری V8 توئین توربو است، از AMG گرفته شده و 510 اسب بخار قدرت و 695 نیوتن متر گشتاور دارد. DB11 با این موتور ظرف 3.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت رسیده و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 300 کیلومتر بر ساعت را دارد. پیشرانهٔ 5.2 لیتری V12 توئین توربوی این ماشین نیز 610 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند ولی در شتاب تفاوتی با موتور V8 ندارد. بااین‌حال حداکثر سرعت DB11 با موتور V12 به 320 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

کدام‌یک ارزان‌تر است؟

قیمت پایهٔ مک‌لارن GT در ایالات‌متحده از 210 هزار دلار آغاز می‌شود که تنها چند صد دلار از قیمت پایهٔ 219,320 دلاری آستون‌مارتین DB11 با موتور V8 بیشتر است اما در صورت انتخاب موتور V12، قیمت DB11 به 224,820 دلار افزایش پیدا می‌کند که حدود 14 هزار دلار از رقیب بیشتر است؛ بنابراین درهرصورت این دو خودرو از لحاظ قیمت تقریباً در یک سطح قرار دارند که این یعنی انتخاب برنده به عواملی مثل ظاهر، عملکرد و کارایی بستگی خواهد داشت.

 

 

مشخصات فنی

 

مک‌لارن GT

آستون‌مارتین DB11

پیشرانه

4 لیتری V8 توئین توربو

5.2 لیتری V12 توئین توربو

قدرت

620 اسب بخار

610 اسب بخار

گشتاور

630 نیوتن متر

700 نیوتن متر

گیربکس

7 سرعته دوکلاچه

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

عقب

عقب

شتاب صفرتاصد

3.1 ثانیه

3.9 ثانیه

حداکثر سرعت

325 کیلومتر/ساعت

320 کیلومتر/ساعت

طول

4,683 میلی‌متر

4,739 میلی‌متر

عرض

2,095 میلی‌متر

1,940 میلی‌متر

ارتفاع

1,213 میلی‌متر

1,279 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,675 میلی‌متر

2,805 میلی‌متر

وزن

1535 کیلوگرم

1950 کیلوگرم

ظرفیت سرنشین

2 نفر

2+2 نفر

حجم صندوق بار

570 لیتر

270 لیتر

قیمت

210,000 دلار

224,820 دلار

 

منبع: CarScoops

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.