خرید 16 درصد از سهام آستونمارتین توسط لارنس استرول
میلیاردر کانادایی و مالک تیم فرمول یک ریسینگ پوینت 16.7 درصد از سهام آستونمارتین را به مبلغ 182 میلیون پوند خریداری کرده است. علاوه بر این، وی 318 میلیون پوند دیگر هم در این شرکت سرمایهگذاری کرده و مجموعاً 500 میلیون پوند سرمایه به آستونمارتین تزریق کرده است. از این 500 میلیون پوند، 55.5 میلیون پوند بهعنوان بودجهٔ کوتاهمدت برای بهبود فوری نقدینگی آستونمارتین در نظر گرفته شده تا به افزایش تولید شاسیبلند DBX کمک شود. همچنین بهعنوان بخشی از این معامله، تیم ریسینگ پوینت از فصل 2021 به آستونمارتین تغییر نام خواهد داد.
استرول برای این معامله توانست جیلی را مغلوب کرده و سهام آستونمارتین را به دست آورَد. وی «پنی هیوز» را جایگزین رئیس این شرکت خواهد کرد اما اندی پالمر همچنان مدیرعامل باقی خواهد ماند. این سرمایهگذاری همچنین تغییراتی را هم در استراتژی آیندهٔ آستونمارتین ایجاد خواهد کرد. یکی از این تغییرات، تأخیر در احیای برند لاگوندا به بعد از سال 2025 است درحالیکه قرار بود این کار در سال 2022 صورت گیرد. قرار است لاگوندا به یک برند لوکس سطح بالا با خودروهای تمام الکتریکی تبدیل شود.
همزمان با این معامله، آستونمارتین از کاهش 10 میلیون پوندی هزینههای عملیاتی سالانهٔ خود هم خبر داده است که شامل حذف تعدادی از کارکنان میشود؛ اما هرچند DBX اولویت فوری آستونمارتین است، این شرکت همچنان همکاری خود با ردبول را تا زمان تحویل والکری که انتظار میرود اواخر سال جاری صورت گیرد ادامه خواهد داد. علاوه بر این، آستونمارتین همچنان به سوپرکارهای موتور وسط خود یعنی والهالا و ونکوئیش هم متعهد خواهد ماند و انتظار میرود اولی در سال 2022 به بازار عرضه شود. آستونمارتین قصد دارد برای این سوپراسپرتها یک پیشرانهٔ V6 ماژولار کارآمد با قابلیت هیبریدی را توسعه دهد که در اواسط امسال آماده میشود.