درگ هیجانانگیز استون مارتین DBX و لامبورگینی اوروس
استون مارتین DBX و لامبورگینی اوروس دو نمونه از شاسی بلندهای سطح بالای بازار هستند که از پیشرانههای 8 سیلندر توئین توربو، سیستم چهار چرخ محرک و گیربکسهای اتوماتیک سود میبرند اما شباهتها همینجا پایان میپذیرند. یکی از این خودروها روی اشرافیت و راحتی تمرکز داشته درحالیکه اولویت دیگری پرفورمنس یک سوپرکار در قامت یک شاسیبلند است. فاصله عملکردی این دو خودرو حداقل از نظر شتاب گیری به خوبی در این مسابقه درگ مشهود است.
تولید استون مارتین DBX حدود یک ماه پیش شروع شده است. این شاسیبلند لوکس بریتانیایی از نظر قدرت و گشتاور به ترتیب 100 اسب بخار و 150 نیوتون متر پایینتر از حریف ایتالیایی قرار میگیرد هرچند احتمال دارد نسخه AMR این خودرو در آینده بتواند تا حدی فاصلهها را کم کند.
با اینکه DBX بهطور احساسبرانگیزی درگ را شروع کرده و بهطور مختصری پیش میافتد اما اوروس قویتر، آب رفته را به جوی بازگردانده و در نهایت پیروز مسابقه میشود. با در نظر گرفتن اینکه استون مارتین خودرویی کمتوانتر و البته سنگینتر است، فاصله نسبتاً کم دو خودرو باعث تعجب شده است.
شایان ذکر است DBX فاقد لانچ کنترل بوده و به همین دلیل است که عملکرد راننده اوروس بیشتر به چشم میآید. اوروس مسافت 400 متر را در 12.38 ثانیه طی کرده و این در حالی است که استون مارتین DBX مسافت یاد شده را در عرض 12.52 ثانیه طی میکند.
بزرگترین ترمزهای سرامیک کربنی هم به اوروس کمک میکنند تا جایگزین معنوی LM002 سریعتر متوقف شود. جالب اینکه اوروس شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 3.3 ثانیهای داشته که سهدهم ثانیه سریعتر از ادعای سازنده است.
البته قدرت بیشتر اوروس تنها در مواقعی که زمان بسیار اهمیت دارد به چشم میآید زیرا در 99 درصد موقعیتهای رانندگی روزمره هم استون مارتین DBX همان قدرت و سرعت را در اختیار راننده قرار میدهد.