پشت فرمان استون مارتین ونتیج رودستر 2020 جدید
ماه پیش استون مارتین رئیس جدید خود را منصوب کرد، فردی که قبلاً مدیر بخش AMG مرسدس به عنوان یکی از رقبای اصلی استون مارتین بوده است. او توبیاس موئرز است که به خاطر عدم رابطه خوب با رسانهها شناخته شده است؛ اما با هدایتهای او شاهد تولید محصولات فوقالعادهای از بازوی پرفورمنس مرسدس طی چند سال اخیر بودهایم و البته همکاریهایی نیز بین مرسدس و استون مارتین در جریان بوده است.
اگرچه او هیچ تأثیر خاصی روی ونتیج رودستر جدید نداشته اما شکی وجود ندارد که حضور موئرز در این برند بریتانیایی باعث ایجاد تغییراتی در وضعیت کنونی و آتی شرکت خواهد شد.
اما در حال حاضر ونتیج رودستر یکی از شاخصترین محصولات استون مارتین میباشد. نیروبخش این خودرو همان پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربوی AMG است که در مدل کوپه نیز بکار رفته است. همکار این پیشرانه نیز همان گیربکس 8 سرعته ساخت ZF میباشد. قدرت و گشتاور ونتیج رودستر به ترتیب برابر با 503 اسب بخار و 685 نیوتون متر است.
اگرچه این خودرو به خاطر مکانیسم برقی سقف خود 60 کیلوگرم سنگینتر از برادر کوپه است اما شاسی خودرو در نقاط کلیدی تقویت شده است. این محصول شاخص در عرض 3.7 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرسد و حداکثر سرعت آن نیز 306 کیلومتر در ساعت میباشد. بد نیست بدانید شتاب نسخه کوپه 3.5 ثانیه بوده و سقف سرعت آن نیز اندکی بیشتر است.
خود سقف بهصورت برقی باز و بسته میشود و استون مارتین ادعا میکند این سقف سریعترین زمان باز و بسته شدن را دارد به گونهای که این فرایند کمتر از 7 ثانیه زمان میبرد.
در واقعیت نیز مکانیسم باز و بسته شدن سقف بسیار سریع انجام میشود و میتوان آن را تا سرعت 50 کیلومتر در ساعت باز و بسته کرد. البته موضوع مهم اینکه موتورهای سقف به نرم و با صدای بسیار کمی این کار را انجام میدهند.
با بسته بودن سقف آرامش زیادی از نظر عدم ورود صدای باد به کابین وجود دارد. البته وقتی سقف پایین بیاید کمی باد به سر و صورتتان خواهد خورد اما وقتی ارتفاع صندلی را به پایینترین نقطه برسانید باد اصلاً به سرتان برخورد نخواهد کرد مگر اینکه واقعاً قد بلندی داشته باشید.
اما چیزی که با استقبال روبرو نمیشود کاهش حجم صندوق از 350 به 200 لیتر است اما خب هنوز هم میتوان برخی اشیا را در آن جای داد.
ونتیج رودستر در زمان حرکت در روزی آفتابی بسیار هیجانانگیز بوده و تجربهای لذتبخش را رقم میزند. همانند مدل کوپه حالتهای رانندگی اسپورت، اسپورت پلاس و پیست وجود داشته و میتوان بهصورت جداگانهای شاسی و قوای محرکه را تنظیم کرد. به این ترتیب شما میتوانید گیراترین تنظیمات برای گاز و اگزوز را با نرمترین حالتهای دامپر انتخاب کنید.
موضوع عجیب اینکه وقتی سقف بسته باشد بهترین صدای پیشرانه را خواهید شنید. وقتی سقف را باز میکنید صدای باد روی صدای تولیدی پیشرانه تأثیر میگذارد و این تجربه جالبی نیست.
اما وقتی سقف بسته باشد صدای بسیار زیبایی را خواهید شنید که سرزندهتر و پرطنینتر از مدل کوپه بوده و یکی از دلایل آن عدم وجود متریال سرکوبکننده صدای زیاد میباشد.
بههرحال صرفنظر از باز یا بسته بودن سقف، ونتیج رودستر خودرویی بسیار ویژه برای سواری است. پیشرانه 8 سیلندر خودرو فاقد تأخیر بوده و پرفورمنسی مثالزدنی دارد. گیربکس نیز به خوبی کار میکند اما فاقد تیزی و دقت گیربکسهای دوکلاچه موجود در خودروهایی همچون پورشه 911، مرسدس-ای ام جی GT یا آئودی R8 است.
البته این شاسی و فرمان استون مارتین است که تجربه رانندگی ونتیج رودستر را تعریف میکند و هر دو نیز بسیار خوب هستند. طرز رفتار خودرو در راههای پرپیچوخم نسبت به خودروی یاد شده سنتیتر است.
بههرحال رودستر بیشتر از نسخه کوپه لذتبخش است زیرا انعطاف بیشتری داشته و با باز کردن سقف تجربهای متفاوت به دست میآید.
استون مارتین ونتیج رودستر جدید با شدت تمام به جنگ رقبای آلمانی همچون پورشه، مرسدس و آئودی رفته است. بله ونتیج خودروی گرانقیمتی بوده اما جدیدترین محصول روباز استون مارتین محصولی سریع، توانا و بسیار لذتبخش میباشد. صدای تولیدی پیشرانه نیز دوستداشتنی بوده و راندن آن نیز هیجانانگیزتر از مدل کوپه میباشد.
مشخصات استون مارتین ونتیج رودستر
- قیمت: 126950 پوند
- پیشرانه: 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 503 اسب بخار/685 نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 3.7 ثانیه
- حداکثر سرعت: 306 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 10.5 لیتر در هر صد کیلومتر