پشت فرمان استون مارتین ونتیج F1 ادیشن جدید
استون مارتین اخیراً روانه مسابقات فرمول 1 شده و خب چه فرصتی بهتر از این برای تولید خودروهای سفارشی جادهای با این پسوند! بریتانیاییها چندی است مدل جدید ونتیج F1 ادیشن را تولید کردهاند که ما هم به دنبال بررسی کامل آن بودهایم پس برای اینکه بفهمید استون مارتین چه در چنته دارد با ما همراه باشید.
طراحی (امتیاز 8 از 10)
رنگ بدنه: سبز مسابقهای ساتین
رنگ کابین: خاکستری فانتوم/سبز لیمویی
رینگها: 21 اینچی
استون مارتین ونتیج خودروی شیکی است و از ظاهری مسابقهای و زوایای تیز که تناسبات یک محصول اسپورت را ایجاد کردهاند سود میبرد. عناصر طراحی خاص استون مارتین باعث شدهاند ونتیج خیلی پیش پا افتاده به نظر نرسد. برخی نویسندگان خودرویی جلوپنجره ونتیج را دوست ندارند و خب این قابلدرک است اما بهبودهای ظاهری مدل F1 ادیشن باعث شدهاند ونتیج به محصولی جذابتر و خاصتر بدل شود. استفاده از میلههای افقی باعث شده ظاهر حفره مانند این خودرو در بخش جلو تا حد زیادی محو شود و حذف فریم اطراف جلوپنجره هم باعث ایجاد نمای کلی یکدستتر و سادهتر شده است. رینگهای 21 اینچی 20 پره خاص این مدل بوده و شاید بهترین نکته درباره ونتیج موردبحث نشانهای F1 ادیشن روی بدنه باشند. بال عقب خودرو نیز در سرعتهای بالا نیروی رو به پایین مناسبی ایجاد میکند.
رنگ سبز مسابقهای استون مارتین جزو دیگر ویژگیهای انحصاری ونتیج F1 ادیشن بوده و میتوان آن را به دو صورت ساتین یا براق سفارش داد. به این موارد باید عناصر خاکستری تیره را اضافه کرد که از جلو تا عقب را شامل میشوند. مدل تست شده که از رنگ ساتین سود برده زیر هر نوری برجسته به نظر میرسد. البته شما میتوانید این خودرو را با رنگهای سفید یا مشکی نیز سفارش دهید. طراحی داخلی خودرو خیلی از ونتیج استاندارد دور نیست و شامل دکمههای کریستالی برای شیفتر و ورودیهای هوا و نمایشگر 8 اینچی است. البته برخی موارد مخصوص همچنین پوشش آلکانترای روی کنسول مرکزی و پانل دربها، صندلیهای اسپورت جدید، نوار مرکزی نئون و دوخت های ویژه به چشم میخورند. همه این موارد باعث میشوند کابین حس لوکسی داشته باشد.
راحتی (امتیاز 7 از 10)
ظرفیت کابین: 2 نفر
ظرفیت محفظه بار: 0.2 مترمکعب
صندلیهای سطلی ونتیج سفارشی عالی هستند. این صندلیها همانند یک دستکش بدن را جذب کرده و ترکیب چرم و آلکانترا نیز باعث راحتی و نرمی بیشتر میشوند. استفاده از آلکانترا در کنسول مرکزی و پانل درب نیز تصمیم خوبی بوده و باعث شده خودرو حس و حال راحتتری داشته باشد. اما همانند بسیاری از خودروهای اسپورت سطح بالا، ونتیج F1 ادیشن نقاط ضعفی در بحث راحتی دارد. این خودرو صدای زیادی در بزرگراه داشته و بال عقب نیز باعث ایجاد صدای باد بیشتر می شود. همچنین به خاطر اینکه فنرهای عقب 10 درصد سفت تر از نسخه استاندارد ونتیج هستند بنابراین مدل F1 ادیشن در شهر سواری خشک تری نسبت به پورشه 911 دارد. با این وجود نباید سواری خودرو را خیلی خشک و اذیت کننده دانست. حالتهای اسپورت پلاس و پیست باعث کاهش حرکات بدنه شده و در کل خودرو برای ترددهای روزمره بد نیست.
تکنولوژی و ارتباطات (امتیاز 3 از 10)
نمایشگر مرکزی: 8 اینچ
اپل کارپلی/اندروید اتو بیسیم: خیر
این یکی از نقاط ضعف استون مارتین است. بریتانیاییها از نمایشگر نسبتاً کوچک 8 اینچی که با نسخه قدیمی سیستم کامند مرسدس کار میکند استفاده کردهاند. این نمایشگر گرافیک ضعیفی داشته و حتی از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی نمیکند. از آنجایی که خود نمایشگر لمسی نیست بنابراین یک کنترلر برای آن در نظر گرفته که خوب است. در مقابل باید به پورشه 911 توربو اشاره کرد که از نمایشگر جذاب 10.9 اینچی با گرافیک زیبا و تنظیمات دقیق سود میبرد. آئودی R8 هم کلاً نمایشگر مرکزی را کنار گذاشته و همهچیز را در پشت آمپرهای دیجیتالی ارائه میکند. پشت آمپرهای دیجیتالی ونتیج F1 ادیشن بسیار ابتدایی هستند و نمیتوانند با رقبا رقابت کنند. خودروی تست شده از بلندگوهای پریمیوم استون مارتین سود برده و تجربه شنیداری خوبی را ارائه میکنند. البته مبلغ 2 هزار دلاری برای این بلندگوها گران به نظر میرسد. سیستم صوتی بنگ اند اولوفسن آئودی R8 صدای بهتری دارد.
پرفورمنس و هندلینگ (امتیاز 8 از 10)
پیشرانه: 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربو
قدرت/گشتاور: 528 اسب بخار/682 نیوتون متر
گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک
برخلاف برخی پکیجهای ظاهری، مدل F1 ادیشن چیزی بیشتر از ظاهر زیباست. نیروبخش این خودرو پیشرانه بازنگری شده 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربوی مرسدس-ای ام جی است. این نیروگاه هماکنون قدرت 528 اسبی و گشتاور 682 نیوتون متری دارد که بیشتر از قدرت 503 اسبی نسخه استاندارد میباشد. گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ونتیج استاندارد در همین مدل نیز بکار رفته اما اندکی تعویضهای سریعتر دارد. سیستم تعلیق نیز کمی سفت تر شده است. فنرهای عقب 10 درصد سفت تر هستند و بازوهای کنترلی جلو ارتقا یافتهاند تا کمبر منفی بیشتری داشته باشند.
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت ونتیج F1 ادیشن تغییری نداشته و برابر با 3.6 ثانیه است. حداکثر سرعت این خودرو نیز 314 کیلومتر در ساعت است که قابلتوجه به نظر میرسد. اگرچه ما فرصت تست این خودرو در پیست را نداشتیم اما در سر پیچهاست که تفاوت F1 ادیشن و ونتیج استاندارد حس می شود.
فنرهای سفت تر و کمبر منفی بیشتر باعث شده این خودرو حس بهتری داشته باشد. دیفرانسیل لغزش محدود ارتقا یافته نیز کنترل بهتری در پیچها داشته و باعث میشوند پرفورمنس خودرو بهتر باشد. خودرو با دقت بیشتری وارد پیچها شده که دلیل آن فرمان سریعتر و ارتقا یافته میباشد. با وجود ترمزهای کربن سرامیکی 10600 دلاری، اگرچه در شهر کمی زمان خواهد برد تا به آن عادت کنید اما این ونتیج قدرت توقف زیادی خواهد داشت. در کل راندن ونتیج F1 ادیشن تجربه لذت بخشی است.
ایمنی (امتیاز 3 از 10)
سطح دستیارهای رانندگی، سطح صفر SAE
رتبهبندی NHTSA: تست نشده
رتبهبندی IIHS: تست نشده
در دنیای استون مارتین، تجهیزات پیشگیری از برخورد مفهوم آیندهای دور را دارند. نه ونتیج استاندارد و نه F1 ادیشن تست شده از تجهیزات ایمنی فعال استفاده نکردهاند. اگر شما به دنبال خرید ونتیج باشید پس احتمالاً ایمنی فعال جزو اولویتهای شما نخواهد بود اما اگر نگاهی به رقبا همچون آئودی R8 و پورشه 911 داشته باشید شاهد بسته ایمنی کاملی خواهید بود.
مصرف سوخت (امتیاز 9 از 10)
مصرف سوخت شهری: 13 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت بزرگراهی: 9.8 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی: 11.7 لیتر در هر صد کیلومتر
پیشرانه این خودرو حداقل در مقایسه با دیگر محصولات این کلاس بهطور سورپرایز کنندهای کم مصرف است. ونتیج کم مصرف تر از آئودی R8 و پورشه 911 میباشد. البته برای تمامی این خودروها باید از بنزین سوپر استفاده کرد.
قیمتگذاری (امتیاز 6 از 10)
قیمت پایه: 142 هزار دلار به علاوه 3086 دلار هزینههای تحویل
قیمت پایه مدل F1 ادیشن: 165086 دلار
قیمت مدل تست شده: 177686 دلار
ونتیج در مقایسه با رقبا بسیار ارزانتر بوده و برای آن تنها باید 142 هزار دلار پرداخت. نسخه دیفرانسیل عقب آئودی R8 V10 بهای 148700 دلاری داشته و برای مک لارن 570S و پورشه 911 توربو S باید 191500 و 207 هزار دلار پرداخت کنید. البته که مدل F1 ادیشن گرانتر بوده هرچند هنوز هم قیمت 165086 دلاری را طلب میکند. R8 V10 پرفورمنس با کواترو بهای 201295 دلاری داشته و خب مک لارن و پورشه هم گرانتر هستند.
قیمت مدل تست شده با دو آپشن به 177686 دلار رسیده است. ترمزهای کربن سرامیکی گرانترین آپشن بوده و 10600 دلار قیمت دارند. سیستم صوتی هم 2 هزار دلار دیگر طلب میکند. شاید این خودرو به اندازه برخی رقبای دیگر قدرتمند یا مدرن نباشد اما بسیار زیباتر است؛ و زمانی که این ظاهر زیبا را با بهبودهای پیشرانه و گیربکس ترکیب کنید دلایل زیادی برای قرار دادن ونتیج F1 ادیشن در لیست خرید خود خواهید داشت.
قضاوت نهایی (امتیاز 8 از 10)
با محبوبیت روزافزون فرمول 1 در آمریکا، درک اینکه چرا استون مارتین نشان F1 را روی نسخه استاندارد ونتیج قرار داده آسان خواهد بود. البته تغییرات این خودرو فقط به بخش ظاهری محدود نشده است. اگرچه ونتیج F1 ادیشن با عناصر خاص بدنه و رنگ مات از مدل استاندارد جدا می شود اما پیشرانه، سیستم تعلیق و گیربکس نیز ارتقا یافته است. پس از تست این خودرو واضح است که F1 ادیشن ارزش قیمت 162 هزار دلاری خود را دارد.
مشخصات استون مارتین ونتیج F1 ادیشن 2022
- پیشرانه: 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربو
- قدرت/گشتاور: 528 اسب بخار/682 نیوتون متر
- شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 3.6 ثانیه
- قیمت پایه: 142 هزار دلار
- قیمت مدل تست شده: 177686 دلار