بررسی آستون مارتین V12 اسپیدستر درکنار مدل DBX، سفری به وسعت اسکاتلند
دو خودرو، یکی ناجی برند و دیگری سرگرمی میلیاردرها
تغییر تیم مدیریتی
آستون مارتین، خودروساز لوکس و اسپرت بریتانیایی، تاریخچه نسبتا جالبی در زمینه فروش پایین و عملکرد کمتر از انتظارات دارد. با این وجود، نگاه این برند به آینده نیز استثنائی است؛ نگاهی که میگوید: نه تنها آستون نمیمیرد، بلکه شکوفا نیز خواهد شد. این خوشبینی با انتصاب «توبیاس موئر» و «لارنس استرول»، بهترتیب بهعنوان مدیرعامل و مدیر اجرایی قوت گرفت. موئر پیش از آغازبهکار در آستون مارتین در نقش سرپرست گروه مرسدس AMG فعالیت میکرده است.
دو خودروی موردبحث در این مقاله، دو نقش اساسی در سرپا نگهداشتن این برند محبوب دارند، یکی نقش ناجی آن را بازی میکند و دیگری، سرگرمی اصلی میلیاردرها و سرتیتر خبرهاست. این دو با تولد خود، گستره خودروهای تولیدشده توسط آستون مارتین را افزایش دادهاند. تیم مدیریتی جدید قصد دارد تا با پروژهای به نام «افق» (Horizon)، طیف خودروهای تولیدی این شرکت را گسترش دهد. هم موئر و هم استرول حضور آستون مارتین در مسابقات فرمول 1 را برای تحقق این توسعه ضروری میدانند. گفتنی است که آخرین باری که آستون مارتین در مسابقات گرندپری شرکت داشت سال 1960 بود.
قرار است که در کنار شرکت در فرمول 1، خودروهای اسپرت دیگر، نسخههای تولید محدود جدید و مدلهای متفاوتی از DBX ساخته شوند. شاید یک کوپه جدید یا یک مدل هیبریدی. با شروع برقیسازی خودروها، این فرایند حداقل تا سال 2025 به درازا خواهد کشید. آستون مارتین در حال سادهسازی خط تولید خود است؛ بنابراین یک تیم مدیریتی منسجم با تجربه کافی در زمینه تولید خودروهای لوکس و اسپرت را گردهم آورده است. کسی در توان بالای آستون مارتین شکی ندارد، اما برنامه تجاری آن هنوز نیازمند کار بیشتر است.
V12 اسپیدستر و DBX
برای خوشبینی آستون مارتین نسبت به آیندهاش دلیل نسبتا موجهی وجود دارد؛ در مدل اسپیدستر که تنها 88 دستگاه از آن تولید خواهد شد، از معماری موتور مدلهای ونتیج، DBS و DB11 استفاده شده است. این به معنای توان بالای مهندسی، تطبیقپذیری و خلاقیت آستون مارتین است. در آنسوی ورق هم DBX، بهعنوان پرفروشترین خودروی این برند در سهماهه نخست 2021، تمرکز شرکت را روی کلاسی قرار میدهد که بیشترین خریدار را دارد.
شاید از نگاه بسیاری، V12 اسپیدستر یک خودرو تجملاتی بدون کاربرد به شمار بیاید؛ اما گفتنی است که این دسته خودروها هستند که نهایت توان یک شرکت را به رخ دیگران میکشند و باعث ایجاد هیجان و شوق، هم در خریداران و هم در سازندگان میشوند. در کنار همه اینها و باتوجهبه تاخیر آستون مارتین در ساخت نسخه نهایی ابرخودرو والکری، V12 اسپیدستر نقش یک پوشش را هم بازی میکند. همانطور که بسیاری از آن آگاهیم، والکری در فستیوال گودوود 2021 رونمایی شد و قرار است نخستین خودرو تا پایان سال جاری میلادی به مشتریان تحویل داده شود.
DBX در سوی دیگر میدان، فلسفه تولید کاملا متفاوتی نسبت به اسپیدستر دارد. این شاسیبلند نه بهعنوان یک خودرو اسپرت، سوپراسپرت یا ابرخودرو، بلکه بهعنوان یک مدل بازارمحور معرفی شده است که آینده مالی این برند را تضمین میکند. کمتر خودروسازی وجود دارد که امروزه یک SUV در کارنامه خود نداشته باشند. آستون مارتین، DBX را در سنت آتان در منطقه ولز تولید میکند.
جادهگردی در اسکاتلند
ازآنجاییکه با شروع همهگیری ویروس کرونا، طبیعتگردی بهدوراز اجتماع موردتوجه بسیار قرار گرفته است؛ پس دور از انتظار هم نیست که خودرویی مانند DBX بیشازپیش طرفدار داشته باشد. ما نیز تصمیم گرفتیم به گردش در برخی از بهترین جادههای اسکاتلند بپردازیم.
سفر ما یک سفر از نوع انزوا و دوری از دیگران و لذت بردن از داشتههایمان است؛ هرچند که V12 اسپیدستر خودرویی نیست که به انزوا عادت داشته باشد و هرجا که برود، توجه همه را بهسوی خود جلب میکند. برنامه کمی دشوار است، چون هم طولانی است و هم هوا تصمیم گرفته که اسکاتلندی و بارانزا باشد؛ چنین هوایی کار را برای ما دشوار میکند. درهرصورت ما نیز دستبهدامن خوشبینی از نوع خوشبینیهای آستون مارتین شده و تصمیم به لذت بردن از سفر گرفتیم.
زیر ذرهبین
DBX، شاسی بلند چیرهدست
با DBX از مقر اصلی آستون مارتین در گایدون به سمت محل دیدارمان در استرلینگ رفتیم. راه پهن، آسفالت صاف و منظره پیرامون بینظیر بود. با نزدیکتر شدن به محدوده دریاچه، دید بازتری از اطرافمان داشتیم تا سرانجام به مرز اسکاتلند رسیدیم. DBX هم تمام این مسیر هموار را مثل یک ببر گرسنه جوید. شاسیبلند آستون مارتین یک کروزر فوقالعاده و استثنایی است. موتور این خودرو درست همانند مدلهای آینده شرکت و ونتیج، یک واحد 4 لیتری تویین توربو V8 ساخت مرسدس AMG است. 543 اسب بخار قدرت DBX به آن اجازه رسیدن به 100 کیلومتر بر ساعت را در عرض 4.5 ثانیه و تا حداکثر سرعت 291 کیلومتر بر ساعت میدهد.
در مسیر ما هیچیک از اینها مهم نیست، چراکه نمیتوانیم از محدودیت 110 کیلومتر بر ساعت سریعتر برویم. موتور بیصدا است و چرخهای DBX با رینگهای 22 اینچی، هیچ صدایی تولید نمیکنند. DBX بهعنوان خودرویی که فاصلههای طولانی را بهراحتی و با سرعت میپیماید، بسیار راحت، فرمانبردار و خواستنی است. شاید از فضای داخلی آن بپرسید؟! یک جواب برای این سوال وجود دارد: باکیفیت و عالی. بهرسم همیشگی آستون مارتین، درون این شاسیبلند هم از چرم با دوختهای دستدوز و باظرافت کار شده است. کابین این خودرو احساس ویژهای را به شما منتقل میکند. باتوجهبه برچسب قیمتی 375 هزاردلاری این خودرو در استرالیا و برندی که روی کاپوت آن حک شده است، باید هم اینطور باشد.
سراشیبی مشکلات
همه میدانیم که هر بالایی، پایینی هم دارد. این بار مسئولیت ضعفها به دوش سیستم اطلاعات سرگرمی و کلیدهای آن است. ازآنجاییکه دایملر AG مالک 20 درصد سهام این شرکت بریتانیایی است، بسیاری از این قطعات از خودروهای مرسدسبنز تأمین میشوند. جای افسوس دارد که با وجود رابطه تنگاتنگ مرسدس و آستون مارتین، خودروهای این شرکت بریتانیایی همچنان از نسل گذشته سیستم اطلاعات سرگرمی مرسدس استفاده میکنند.
خودکفایی به چه بهایی!
موئر قول داده است که با ساختهشدن سیستم HMI (رابط کاربری ماشینی انسانی آستون مارتین) این داستان خاتمه خواهد یافت. شاید این ادعا باعث دلخوشی گردد اما باتوجهبه تجربه قبلی از شرکتهای دیگر نظیر مکلارن که سعی در ساخت سیستم اطلاعاتی خود داشتند، میدانیم که این کار بسیار گرانقیمت و دشوار است. معلوم نیست که آیا این سیستم بهپای سیستم کنونی آستون مارتین خواهد رسید یا خیر؟! مسلما هیچ اشکالی ندارد اگر یک خودروساز به خرید سیستم اطلاعی روی آورد؛ بهویژه اگر آن سیستم بهخوبی توسعه داده شده باشد و کاملا هم بهروز باشد. شاید بهتر بود آستون مارتین نیز همین کار را میکرد.
ماجرای خودکفایی آستون مارتین به اینجا ختم نمیشود؛ این شرکت در سوپراسپرت والهالا از موتور هیبریدی V8 ساخت خود استفاده خواهد کرد. گویا برای آینده این موتور هم برنامههایی دارد؛ دقیقا برخلاف واحد V12 کنونی موجود در مدل V12 اسپیدستر که در «کارخانه موتور آستون مارتین» به نام AMEP، در کولون آلمان تولید شده است.
V12 اسپیدستر، آبمیوه استوایی
V12 اسپیدستر از یک موتور 5.2 لیتری تویین توربو 690 اسب بخاری استفاده میکند. این خودرو در حقیقت مخلوطی از نکات مثبتی است که در مدلهای کنونی آستون مارتین وجود دارد؛ میتوان در گوشهکنار این خودرو اشاراتی به DBS، DB11 و ونتیج را مشاهده کرد که با یک بدنه روباز خاص و زیبا پوشانده شده است.
قیمت اسپیدستر برابر 1.5 میلیون دلار استرالیا تعیین شده که در مقایسه با سایر مدلهای تولید انبوه آستون مارتین رقم بسیار بالایی محسوب میشود؛ اما اگر آن را در برابر نمونههای مشابه از خودروسازان دیگر نظیر مکلارن الوا یا دوقلوهای مونزا SP فراری قرار دهید، چندان هم گران بهحساب نمیآید. باوجوداینکه V12 اسپیدستر در تعداد کمتری نسبت به رقبای خود تولید میگردد اما حدودا نصف آنها قیمت دارد که آن را به گزینهای بسیار خاص تبدیل میکند.
به اسکاتلند خوش آمدید
زمان آزمایش فرا رسیده است
طبق پیشبینیها، آبوهوا چندان مناسب راندن یک خودروی اسپیدستر فاقد شیشه جلو نبود؛ اما این مشکلات نتوانستند ما را از شروع سفر منصرف کنند. یک کلاه ایمنی هم با خودرو به مالکان هدیه میشود اما باتوجهبه طراحی این کلاه و تا حدودی آزاردهنده بودن آن، ترجیح میدهیم تا از آن استفاده نکنیم. در کنار این کلاه و برای حفاظت خودرو در برابر عوامل خارجی، یک روکش هم در صندوق عقب خودرو وجود دارد تا در صورت نیاز مورداستفاده قرار گیرد.
درهرصورت برای راندن این خودرو به یک عینک نیاز است؛ عینک آفتابی برای هوا غیر ابری و عینک اسکی برای هوای ابری و بارانی. بد نیست اگر از یک کلاه هم برای محافظت از سر خود در برابر نور خورشید و باد استفاده کنید! آزادی کابین V12 اسپیدستر در برابر محیط پیرامون، زیبا و دگرگونکننده است. محیط باز اسپیدستر باعث ایجاد حس یکپارچگی با پیرامون میشود و لذت رانندگی را به سطحی تازه میرساند.
بهخاطر صدای باد معمولا صدای موتور V12 و خروجی اگزوز چندان قابلملاحظه نخواهد بود اما اگر از دورهای بالای موتور استفاده کنید، از کنار صخره رد شوید و محیطهای بستهای مانند درون تونل عبور کنید، حتما غرش آن را خواهید شنید.
راه قدیمی، احساسات جدید
راههای زیادی در اسکاتلند نیستند که ویژگیهایی این چنین خاطرهانگیز را داشته باشند. به یاد دارم زمانی که جوانتر بودم، این مسیرها را در ولوو 240 واگن خود میپیمودم تا به مناطق اسکی اسکاتلند برسم. چه کسی میدانست که قرار است سالها بعد در یک آستون مارتین V12 اسپیدستر 690 اسب بخاری دوباره این مسیر را ملاقات کنم. از مسیر گلنکو، قلعه ویلیام، بِن نِویس تا اینوِرنِس و اولاپول و...، همهوهمه برای راندن و لذت بردن بینظیر هستند. هر بار که از این مسیر میگذرم با دفعه گذشته متفاوت و جذابیتهای خاص خودش را دارد.
بهخاطر فضای باز و نبود ترافیک، پیش از آنکه به اینورنس بازگردیم به کیلسکو بریج میرویم. روی نقشه مسیرمان حدود 840 کیلومتر درازا دارد، اما در حقیقت 110 کیلومتر را خواهیم پیمود. همه از پیمودن این سفر خوشحالیم؛ حتی تصویربردار هم پهپاد و دوربینهایش را به بهترین نحو آماده کرده تا آماده ثبت بهترین لحظات باشد.
راندمان V12 اسپیدستر، خالص، هیجانانگیز و همراه با حس اعتبار و وقار بسیار است. کابین این خودرو مانند یک خودروی مفهومی میماند که به واقعیت تبدیل شده است و به بهترین شکل هم ساختهوپرداخته شده است. در یککلام، بینقص است. تجربه درازمدت آستون مارتین در ساخت و پرداخت فضای داخلی خودروها، در این مدل نیز بهخوبی هویدا و آشکار است.
آستون مارتین، محبوب قلبها
موئر در عین اینکه به گذشته آستون مارتین توجه داشته است باور داشته است که باید تغییراتی در مسیر تجاری این شرکت ایجاد شود. موئر میگوید که پیش از ورود او، آستون مارتین یک شرکت طراحی محور بود؛ او معتقد است درحالیکه این خصیصه در آستون مارتین تغییر نکرده، در حال پیشروی بهسوی مهندسیتر شدن نیز هست. مسئولین آستون مارتین میگویند که خودروهایشان همواره زیبا خواهند ماند. تا زمانی که برخی از رقبا در زمینه طراحی کمی سرسری عمل میکنند، نگرانی خاصی در این باره برای آستون مارتین وجود ندارد.
V12 اسپیدستر توجه بسیاری را در طی مسیر به خود جلب میکند. حتما اگر یکی از این خودروها را ببینید که در حال آمدن به سمت شماست، کنجکاو خواهید بود تا سرنشینان آن را نیز ببینید. در راههای حومه شهر و دوطرفه که خودروهای بیشتری وجود دارند، مردم با دیدن این خودرو به ما لبخند میزنند، برایمان دست تکان میدهند و فیلم و عکس میگیرند. بازخوردهای مردم به این خودرو و برند آستون مارتین حاوی گرمای خاص و ویژهای است. این گرما چیزی است که تیم مدیریتی کنونی این شرکت باید بیشازپیش به دنبال حفظ و اعتلای آن باشد.
هوا همیشه اسکاتلندی است
قرار نبود هوا تغییری در خود داشته باشد. این نقلقول از کمدین انگلیسی، بیلی کانولی، بهخوبی حال و هوای ما را بیان میکند:
چیزی به اسم هوای بد وجود ندارد، این مردم هستند که لباس اشتباه میپوشند!
باران در مسیر باریدن گرفت اما بهخاطر سرعت بالا و تجهیزات لازم، چندان آن حس نمیکردیم؛ اما وقتی به ترافیک شهری یا چراغ ترافیکی برمیخوردیم، اسپیدستر تبدیل به یک تمساح خیس میشد!
برای لذت بردن از این سفر نیازی به فشار دادن پدال گاز تا آخر نبود! مناظر موجود در مسیر حقیقتا خارقالعاده بودند. موتور V12 موجود در اسپیدستر در هر شرایطی آماده است، چه با آن بهآرامی رفتار کنید یا بخواهید آسفالت را از جا بکنید. در سوی دیگر، DBX نیز اصلا مانند یک خودرو سنگینوزن عمل نکرده و همراه خوبی برای اسپیدستر است. گاهی هم مانند یک محافظ آب را از سر راه آن پاک میکند!
شاهزاده و فرمانده
به محض ورود به جادههای تنگ، SUV حس بزرگبودن را به راننده میدهد تا جایی که حس میکنید انگار بدقواره است؛ این مورد بهلطف دقت بالای فرمانپذیری و توانایی بالایش در پاسخگویی سریع جبران میشود. اگر از موتور آن بهخوبی استفاده کنید صدای آن را به وضوح خواهید شنید. انگار پس سکوت بسیار V12 اسپیدستر، DBX قصد خوشآمدگویی به شما را دارد.
راندن V12 اسپیدستر حس بینظیر و خاصی دارد، اما نباید از توانایی DBX غافل شد که بار بقای برند را بر دوش میکشد. زمان مشخص میکند که آیا DBX به پایه اصلی این شرکت بدل میشود یا خیر؟! درهرصورت این خودرو اعتمادبهنفس خود را محکم نگهداشته است. با تواناییهای DBX و خلاقیت V12 اسپیدستر در صف جنگجویان آستون مارتین، میتوان آیندهای روشنتر و پایدارتر را برای این برند متصور شد.
آستون مارتین و برقیسازی
آستون مارتین نخست قصد توسعه موتور V6 خود را داشت، اما موئر مایل به منسوخ کردن این طرح و استفاده از موتورهای V8 مرسدس AMG بهعنوان موتور احتراق داخلی این شرکت دارد. او در مراسم رونمایی از مدل والهالا گفت:
میتوانستیم از صفر شروع به ساخت یک موتور جدید کنیم یا بهجای آن روی برقیسازی خودروهایمان صرف کنیم که در آیندهای نهچندان دور ضروری میشود. پس تصمیم بر آن شد که با حفظ یک موتور V8 برای ساخت خودروهای احتراق داخلی به سراغ هیبریدیسازی پیش برویم. این کار با افزایش بهرهوری ما، فضای بیشتری را برای ساخت خودرویی با موتور برقی-بنزینی در اختیارمان قرار میدهد.
او همچنین اضافه کرد که برد این خودروهای هیبریدی در حالت تمام برقی نهایتا تا 24 کیلومتر خواهد بود. هنوز صحبتهای زیادی پیرامون برقی شدن کامل خودروهای آستون مارتین وجود دارد؛ برخی میگویند این شرکت تا سال 2025 آماده برقی شدن است و برخی دیگر، آن را حداقل تا 2030 ناممکن میدانند. درهرصورت آستون مارتین یکی از سنگرداران اصلی خودروهای بنزینی خواهد بود!
نقاط قوت V12 اسپیدستر: | فضای باز کابین، موتور V12 |
نقاط ضعف V12 اسپیدستر: | تنها 88 عدد ساخته شدهاند، امکان سرماخوردگی حین رانندگی |
نقاط قوت DBX: | کابین لوکس و زیبا، دینامیک فوقالعاده بهعنوان یک SUV |
نقاط ضعف DBX: | سیستم اطلاعات سرگرمی بد، رقبای سریعتر |
مشخصات فنی آستون مارتین V12 اسپیدستر و DBX:
بدنه | 2 در، 2 سرنشین | 5 در، 5 سرنشین |
چرخهای محرک | دیفرانسیل عقب | چهارچرخ محرک |
موتور | 5.2 لیتری تویین توربو V12 با 48 سوپاپ | 4 لیتری تویین توربو V8 با 32 سوپاپ |
قدرت | 690 اسب بخار | 543 اسب بخار |
گشتاور | 753 نیوتن متر | 700 نیوتن متر |
نسبت قدرت به وزن | 391.5 اسب بخار بر تن | 241 اسب بخار بر تن |
جعبهدنده | 8 سرعتی خودکار | 9 سرعتی خودکار |
وزن | 1765 کیلوگرم | 2245 کیلوگرم |
فنربندی | میل ضدلغزش، میراگرهای تطبیقی، فنربندی روغنی | میل ضدلغزش، میراگرهای تطبیقی، فنربندی بادی |
طول/ عرض/ ارتفاع | 4524/ 1989/ 1194 میلیمتر | 5039/ 2220/ 1680 میلیمتر |
فاصله محوری | 2705 ملیمتر | 3060 میلیمتر |
ترمز | جلو: کالیپرهای 4 پیستونیعقب: کالیپرهای 6 پیسونی | جلو: کالیپرهای 4 پیستونیعقب: کالیپرهای 6 پیسونی |
چرخ | جلو: 265/35 ZR21عقب: 305/30 ZR21 | جلو: 285/40 R22عقب: 325/35 R22 |
قیمت | 1.5 میلیون دلار استرالیا | 375 هزار دلار استرالیا |
امتیاز نهایی | 4.5 از 5 | 4 از 5 |