خداحافظی آستونمارتین با مدلهای بنزینی خالص در سال 2026
هرچند آستونمارتین بهتازگی مدل DBX707 را با پیشرانهٔ 4 لیتری V8 غیر هیبریدی معرفی کرده و ونتیج V12 را هم در دست توسعه دارد اما دوران محصولات بنزینی خالص این شرکت رو به پایان است زیرا آستونمارتین از سال 2026 فقط مدلهای الکتریکیشده تولید خواهد کرد. این یعنی در آیندهٔ نزدیک تمام محصولات این خودروساز بریتانیایی الکتریکی یا هیبریدی خواهند بود. رئیس آستونمارتین «لارنس استرول» مطمئن است که همهٔ خریداران آستونمارتین یک خودروی الکتریکی میخواهند.
بااینحال، در طول مراسم رونمایی DBX707 وی گفته است که مردم هنوز هم خواهان بو و صدای موتورهای درونسوز هستند و اگر کسی بخواهد در سال 2028 هم پیشرانهٔ درونسوز داشته باشد خواهد توانست؛ بنابراین، آستونمارتین بهتدریج با ارائهٔ مدلهای هیبریدی و الکتریکی طی یک دورهٔ زمانی معین وارد دوران تمام الکتریکی خواهد شد. البته پایان یافتن دوران مدلهای درونسوز خالص آستونمارتین بدین معنا است که پیشرانهٔ V12 این شرکت در سال 2026 کنار خواهد رفت زیرا مقررات آلایندگی سختگیرانهٔ یورو 7 حفظ موتورهای دوازده سیلندر را برای سوپراسپرتسازان دشوار کرده است هرچند که الکتریکیسازی میتواند آنها را برای چند سال دیگر زنده نگه دارد یعنی همان کاری که لامبورگینی قصد دارد انجام دهد.
کنار رفتن پیشرانهٔ V12 آستونمارتین یعنی این شرکت در آینده با استفاده از پیشرانههای شش سیلندر و هشت سیلندر مرسدس بنز وارد دوران هیبریدی خواهد شد. اولین محصول هیبریدی این شرکت کراساوور DBX است که اخیراً با پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی هیبریدی خفیف مرسدس برای بازار چین معرفی شده است. همچنین طبق شایعات، نسخهٔ پلاگینهیبریدی این کراساوور هم در سال 2024 معرفی خواهد شد یعنی همان زمانی که انتظار میرود فیسلیفت میاندورهای خود را تجربه کند. یکی دیگر از مدلهای هیبریدی در آیندهٔ نزدیک آستونمارتین هم سوپرکار والهالا است که از پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی مرسدس به همراه دو موتور الکتریکی استفاده میکند و 950 اسب بخار قدرت دارد.