بررسی تخصصی آستون مارتین DBX 707، معنای واقعی یک شاسیبلند
دنیا هیچگاه به یک شاسیبلند 2245 کیلوگرمی با 700 اسب بخار قدرت نیاز نداشته و ندارد اما صنعت خودرو و کسانی که این خودروها را تولید میکنند به آنها نیاز دارند. شاسیبلند در سالهای اخیر هممعنی واژه سود شده است و باعث جذب مشتریان جدید بسیاری میشود؛ مشتریانی که لزوما علاقه خاصی به محصولات کنونی خودروسازان ندارند.
از آنجایی که عوامل نامبرده برای آستونمارتین بسیار مهم هستند، این شرکت بریتانیایی نیز مانند بسیاری دیگر از خودروسازان برای جبران فروش پایین مدلهای گرنتورر و کوپه خود به این کلاس خودرویی روی آورد؛ چراکه همانطور که جرمی کلارکسون در برنامه «گرند تور» گفته بود، «شاسیبلندها مانند بمبهای اتمی میمانند. اگر شخصی یک از آنها را داشته باشد، شما هم باید داشته باشید». آخرین تلاش آستون مارتین در این کلاس خودرویی محبوب، DBX 707 نام دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.
قدرت مطلق
برای برخی از افراد زندگی با یک شاسیبلند دشوار است اما برای دستهای دیگر زندگی بدون آن ممکن نیست؛ به همین دلیل آستونمارتین نسخه قدرتمند شاسیبلند خود را با 707 اسب بخار قدرت (697 اسب بخار انگلیسی) معرفی کرده است. نسخه 707 تنها یک بهروزرسانی ساده توربوشارژرها برای دریافت قدرت بیشتر نیست. این خودرو همانند دیگر اعضای خاندان خود از یک موتور 4 لیتری مرسدس AMG سود میبرد؛ بنابراین جای شک نیست که سازنده این موتور تا آنجا که توانسته است روی آن کار کرده تا به نتیجه مناسب برسد.
بلبرینگهای بزرگتر به توربوشارژر اجازه میدهند تا زمان پاسخگویی خود را کاهش دهد، قابلاطمینانتر شده و قدرتمندتر باشد. سازنده برای رسیدن به قدرت بیشتر باید زمانبندی سیستم سوخت و سوپاپها را نیز تغییر میداد تا از عملکرد بهینهتر موتور اطمینان حاصل کند. DBX 707 برای پاسخگویی هرچه سریعتر به دستورات راننده و شلیک هیدروکربنها به بیرون، به یک سیستم اگزوز جدید نیز مجهز شده است.
آستونمارتین DBX 707 با وجود بهرهمندی از 707 اسب بخار قدرت و 890 نیوتن متر گشتاور صدایی یکسان با نسخه عادی تولید میکند؛ داستان درباره حرکت خودروی نیز همین است. سازنده برای تسلط بهتر راننده بر این خودرو، از صندلیهای اسپرت جدید استفاده کرده است که با استفاده از یک کلید چرخشی درون کنسول مرکزی کنترل میشود و حسی مانند استفاده از سیستمهای مرسدس AMG را منتقل میکند.
موتور DBX 707 در حالت GT و در بروز شور و شوق خود، حدود یک درجه با نمونه عادی DBX اختلاف دارد و باعث میشود تا خودرو کمی سریعتر از قبل آماده حرکت شده و با کمی خشونت بیشتر دور بردارد؛ همه اینها درحالی انجام میشود که آسیبی به عملکرد آرام و روان موتور V8 در این حالت نرسیده است. با چرخاندن کلید حالت رانندگی، تازه متوجه 165 اسب بخار قدرت و 198 نیوتن متر گشتاور بیشتر میشوید. در حالت اسپرت، 707 بهگونهای به دستورات پاسخ میدهد که انگار حالت اسپرت پلاس نسخه عادی DBX را انتخاب کردهاید. جعبهدنده با استفاده از کلاچ خیس جدید و انرژی زیاد خود، بهسرعت 9 دنده متوالی را میپیماید.
707 را روی حالت اسپرت پلاس قرار دهید و آنگاه خودرو متانت خود را از دست داده و وحشیانه رفتار میکند. دورسنج با حرکات خود مانند یک جلاد شلاقزن رفتار میکند. توانایی بالای 707 در حرکت واقعا قابلتحسین است. این خودروی سنگینوزن درعرض 3.3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرسد و بهطرز شگفتآوری، رفتار عامیانه شاسیبلندهای انگلیسی قدرتمند دیگر را تکرار نمیکند.
گستره ارائه گشتاور چندان بالا نیست؛ از دور 2600rpm دردسترس راننده قرار میگیرد و این روند تا دور 4500 ادامه دارد. این گستره قاعدتا نسبتبه DBX معمولی بهبود یافته و درکنار آن نحوه ارائه گشتاور نیز هوشمندانهتر از نسخه عادی شده است؛ بهگونهای که پس از رسیدن به حداکثر گشتاور، عملکرد نموداری آن، بهخوبی قدرت خودرو را همراهی میکند و باعث میشود تا 707 همچنان قابلکنترل باشد و بیش از آنکه مثل یک کامیون 10 تنی به حرکت ادامه دهد، رفتاری مشابه خودروهای اسپرت از خود نشان دهد.
شاسی، برگ برنده DBX 707
با این همه، موتور 707 تنها بخش قابلتحسین آن نیست؛ تغییراتی که آستونمارتین برروی شاسی این خودرو اعمال کرده است به معنای واقعی توجه راننده را به خود جلب میکند. فنربندی سفتتر و بازتنظیم هیدروبوشها در محور جلو، پایداری میراگرهای خودرو را افزایش داده است. سوپاپهای جدید سیستم یادشده نیز باعث میشود تا خودرو درعین تجهیز به رینگهای زیبای 23 اینچی، همچنان سواری راحت، نرم و دلپذیری را برای سرنشینان خود فراهم کند.
اگر تنظمیات یادشده در فنربندی را با تنظیمات جدید فنرهای بادی ادغام کنید، شاهد 50 درصد توانایی بیشتر برای کنترل گشتاور در سیستم میل ضدلغزش فعال خواهید بود. DBX 707 بیخوبی بدنه خود را کنترل میکند و تمام پیچوخمهای جادههای پیش رویش را میبلعد. گاهش اگر با سرعت از یک پیچ گذر کنید، خودرو کاراکتر خود را از دست میدهد و خیلی یکدست و بیحس عمل میکند؛ این مشکل در بسیاری از خودروها با عدم توانایی انتقال حس جاده به راننده وجود دارد.
شما برای پیچیدن، کنترل بیشتری روی DBX 707 دارید و همین مورد باعث میشود تا بهخوبی بتوان به خودرو اعتماد کرد و از نتیجه کار آن نیز مطمئن بود. براساس مبانی فیزیکی که ما از آن خبر داریم، خودروهای این دسته اصلا نباید تا این حد خوب عمل کنند؛ با این وجود، DBX 707 رانندهاش را رو سفید میکند و همانگونه که گفته شد، بهترین عملکرد ممکن را در این زمینه به ارمغان میآورد.
آستونمارتین برای بهبود آیرودینامیک DBX چندین تغییر ظاهری در خودرو ایجاد کرده است. انجام این کار برای کاهش نیروی بالابرنده و افزایش نیروی عمودی تا حد ممکن، ضروری بوده است. برخی از این تغییرات مانند طاق جدید چرخ عقب که وظیفه دورکردن جریان هوای گردابهای از چرخهای بزرگ خودرو را دارند، چندان به چشم نمیآیند؛ اما دگرگونیهای دیگر چون دیفیوزر جدید و جذاب عقب که بالچه دوم مخصوص خود را دارد، واقعا سرها را به سوی خود میچرخاند. از دیگر تغییرات آرودینامیکی نیز میتوان به جلوپنجره جدید که 25 درصد بزرگتر شده است و ترمزهای کربنسرامیکی قدرتمند اشاره کرد که پس از ساعتها بالاوپایین رفتن از تپهها، همچنان بدون مشکل کار میکردند.
هیچگاه یک شاسیبلند را با یک خودروی اسپرت اشتباه نگیرید!
باید خاطرنشان کنم که DBX 707 هرگز جایگزین یک خودرو اسپرت نخواهد شد اما یکی از بهترین گزینهها برای رانندگی روزانه برای آن دسته از افرادی است که انتظارات بیشتری از DBX کنونی خود دارند. منظورم آن دسته مشتریانی است که همیشه به دنبال چیزی بیشتر از نسخههای عادی میگردند و حاضرند که بهای آن را نیز بپردازند. آستونمارتین از اینگونه مشتریها زیاد دارد و روی آنها حساب باز میکند.
همانگونه که در ابتدای بررسی گفتم، دنیا هیچگاه به یک شاسیبلند 707 اسب بخاری نیازی نداشته و ندارد اما حیات آستونمارتین و رقبایش به این خودروها بستگی دارد. از آنجایی که مردم نیز استقبال مناسبی از این محصولات میکنند، خوشحالیم که این برند بریتانیایی نیز یکی از ارائهدهندگان آن است. جدا از این حقیقت که این خودرو گزینه موردعلاقه بسیاری از اصیلپسندان است، آسوتمارتین آن را برای ادامه زندگی خود نیاز دارد. درنهایت اگر قصد خرید DBX را دارید، بهتر است به سراغ بهترین نسخه آن رفته و DBX 707 را بخرید.
قیمت و رقبا
قیمت نسخه پایه DBX 707 برابر 189 هزار پوند است که با افزودهشدن یک یا دو آپشن جدید، از مرز 200 هزار پوند نیز عبور میکند. البته ناگفته نماند که نسخه پایه این خودرو همچنان خودرویی پرامکانات محسوب میشود. نزدیکترین رقیب این غول انگلیسی در زمینه عملکرد و ظرفیتهای جادهای آن، پورشه کاین توربو GT با قیمت 147.5 هزار پوندی است. این شاسیبلند پرچمدار آلمانی 631 اسب بخار قدرت دارد و در بررسیها، توانایی خود را بهخوبی اثبات کرده است. با این همه، کاین برخی قابلیتهای گرنتورر DBX 707 را ندارد؛ درون کابین آن نیز خبری از حس ظرافت و خاصبودن فوقالعاده آستونمارتین نیست.
از دیگر رقبای ضعیفتر میتوان به لامبورگینی اوروس 164 هزار پوندی اشاره کرد که در بیشتر بخشهای سختافزار، ظرفیتها و تواناییهایش، تقریبا هیچ شباهتی به پورشه کاین توربو GT ندارد. بنتلی بنتایگا V8 S هم رقیب لوکس این بلندقامتان قدرتمند محسوب میشود و از بهترین کیفیت سواری و راحتی سود میبرد و خوشبختانه، فرمانپذیری درخور توجهی دارد.
نقاط قوت و ضعف
نقاط قوت | عملکرد عالی موتور V8- شاسی پیچیده، بینظیر و پویا |
نقاط ضعف | هیچکس بهجز آستونمارتین به یک شاسیبلند 707 اسب بخاری نیاز ندارد |
مشخصات فنی آستونمارتین DBX 707
موتور | 4 لیتری تویین توربوی V8 ساخت مرسدس AMG |
قدرت | 707 اسب بخار (697 اسب بخار انگلیسی) در دور 6000rpm |
گشتاور | 889 نیوتن متر در دورهای 2600rpm تا 4500rpm |
وزن | 2245 کیلوگرم |
نسبت قدرت به وزن | حدود 328 اسب بخار بر تن |
شتاب اولیه | 3.3 ثانیه |
حداکثر سرعت | 308.8 کیلومتر بر ساعت |
نرخ پایه | 189 هزار پوند |
امتیاز نهایی | 4.5 از 5 |