آیا استون مارتین ونتیج جدید بهتر از 911 توربو است؟

سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 15:30
مطالعه 8 دقیقه
27
به تازگی فرصت تست و بررسی استون مارتین ونتیج جدید فراهم شده و می‌خواهیم بدانیم این خودرو در برابر پورشه 911 توربو چه عملکردی خواهد داشت.
تبلیغات

پورشه 911 مدت‌های زیادی است که به عنوان سنگ محک خودروهای اسپرت، پرفورمنس و سطح بالا شناخته می‌شود اما استون مارتین ونتیج 2025 جدید با 656 اسب بخار قدرت می‌خواهد ثابت کند که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. اول از همه اینکه بریتانیایی‌ها ونتیج را اصلاح کرده‌اند. تقریباً تمامی مشکلات این خودرو رفع شده است و در قدم بعدی شاهد ارتقا جایگاه این خودرو در بازار هستیم.

قیمت ونتیج جدید هم‌اکنون به 191 هزار دلار می‌رسد و بنابراین خودروی یاد شده در کلاس متفاوتی نسبت به نسل قبلی قرار دارد. نکته بعدی اینکه ونتیج همچنان می‌تواند کارهایی را انجام دهد که 911 از انجام آن‌ها عاجز است. نسل جدید این خودرو واقعاً خوب ساخته و پرداخته شده است اما به اندازه‌ای که باید تکمیل باشد بهبود یافته است؟ بهبودهای نسل جدید این خودرو تنها به افزایش 153 اسب بخاری قدرت و کابین جدید محدود نشده بلکه شاهد یک بازسازی کامل هستیم. سیمون نیوتون مدیر بخش محصولات پرفورمنس استون مارتین که به تازگی به این سمت منصوب شده تغییرات قابل‌توجهی را اعمال کرده است. ونتیج بر اساس شاسی آلومینیومی ساخته شده و اگرچه استحکام پیچشی کلی آن افزایش یافته اما این موضوع تنها بخش مدنظر تیم استون مارتین نبوده است. در واقع تیم نیوتون روی بهبود بخش‌هایی همچون سیستم تعلیق تمرکز داشته‌اند.

در قدم بعدی به پیشرانه‌ای می‌رسیم که یک بمب اتمی است. این نیروگاه 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربوی ساخت مرسدس AMG نه تنها از نو تنظیم شده بلکه توربوهای بزرگ‌تر دارد و از میل بادامک‌های بهتر نیز سود برده شده است. به این موارد باید محفظه احتراق کاراتر و نسبت تراکم پایین‌تر را افزود. درحالی‌که نسبت تراکم نسل پیشین این خودرو 10.5 به 1 بود، نسبت تراکم استون مارتین ونتیج جدید به 8.6 به 1 رسیده که مشابه نسبت تراکم مرسدس E63 و S63 است. با قدرت 656 اسب بخار، این پیشرانه یکی از قوی‌ترین نسخه‌های نیروگاه 8 سیلندر تاریخ AMG به شمار می‌رود.

صبر کنید! چیزهای بیشتری هم هست. یک سیستم کنترل کشش نه مرحله‌ای جدید وجود دارد که به رانندگان اجازه می‌دهد به دقت درصد لغزش چرخ در مقایسه با سرعت جاده را کنترل کند. اگرچه جدیدترین سیستم ساخت بوش از هدایت ترمز استفاده می‌کند اما دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی و دامپرهای تطبیقی نیز صحنه را مدیریت می‌کنند. سخت‌افزار بکار رفته در ونتیج جدید به خوبی عمل می‌کند و دیفرانسیل یاد شده می‌تواند در عرض 135 میلی‌ثانیه از حالت کاملاً باز به حالت بسته درآید.

شاید مهم‌ترین تغییر رخ داده در استون مارتین ونتیج جدید را کابین کاملاً دگرگون شده آن دانست که نظرات را به خود جلب می‌کند. این خودرو ثابت می‌کند بسیار کاربردی‌تر از قبل است و از دکمه‌ها و کلیدهای بسیار راضی کننده‌ای سود می‌برد. سرانجام اپل کارپلی بی‌سیم هم در خودرو بکار رفته است. البته برخی کاستی‌ها وجود دارد. برای مثال هنگام تنظیم صدای سیستم صوتی امکان روشن کردن گرم‌کن صندلی وجود داشته و پشت آمپرها هم دارای کیفیتی هستند که با قیمت خودرو همخوانی ندارند.

نسل جدید ونتیج در جاده راحتی سواری خود را از دست نمی‌دهد و حتی اگر فلسفه تمرکز بیشتر روی پرفورمنس نیز وجود داشته باشد سرنشین خودرو احساس ناراحتی نخواهد داشت. صدای جاده به خوبی مدیریت شده و کیفیت سواری در تمامی حالت‌ها عالی است. این خودرو در زمان حمله به پیچ‌ها از دقتی سود می‌برد که قبلاً وجود نداشت هرچند همیشه این حالت برقرار نیست. علیرغم بهبودهای چشمگیر شاسی و سیستم تعلیق، فرمان همچنان فاقد بازخورد مناسب و توازن وزنی خوب است. سیستم تعلیق جدید نیز احساس بسیار خوبی دارد و چابک به نظر می‌رسد اما درعین‌حال خشک و ناهنجار نخواهد بود.

سیستم کنترل کشش چند مرحله‌ای خودرو بسیار هوشمند به نظر می‌رسد و به خوبی رفتار ونتیج را زیر نظر دارد. توازن شاسی را نیز می‌توان با خودرویی همچون سوبارو BRZ مقایسه کرد. در حقیقت راحتی راندن خودرویی با این قدرت و وزن به حدی خوب است که باعث تعجب می‌شود. همین کاراکتر خودرو در پیست نیز به چشم می‌خورد. ونتیج جدید در 25 دقیقه حضور پرفشار در پیست کم نیاورده هرچند کمی از قدرت ترمزهای آن کاسته شده است. ما در همین تست و با سرعت‌های زیاد و کم رانندگی کردیم و واقعاً تحت تأثیر لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت S 5 قرار گرفتیم. با استفاده از این لاستیک‌های جدید به راحتی می‌توان دریفت های سنگین را بدون هیچ‌گونه مشکلی تجربه کرد.

سواری استون مارتین ونتیج جدید همان‌طوری خواهد بود که شما می‌خواهید. اکسل جلوی خودرو به راحتی می‌تواند در زمان ورود به پیچ تحت تأثیر قرار گیرد اما با کمی مدارا و رفتار حرفه‌ای، خودرو به خوبی پیچ را رد خواهد کرد. در مجموع می‌توان گفت ونتیج جدید یک پیشرفت بسیار خوب برای استون مارتین بوده است و علیرغم اینکه مقایسه این خودرو با 911 کاری احمقانه است اما باید گفت ونتیج 2025 قاتل واقعی 911 توربو است. بریتانیایی‌ها کار خود را انجام داده‌اند. ونتیج سواری هیجان‌انگیزی نسبت به پورشه دارد، راحت‌تر و ساکت‌تر است و سواری بهتری را به نمایش می‌گذارد. البته در مقابل باید گفت استون مارتین به سطح دینامیکی 911 نمی‌رسد و پورشه احساس فرمان، هندلینگ و درگیری فوق‌العاده‌ای دارد.

اما کاملاً محتمل است که استون مارتین برای اولین بار در تاریخ پکیج کلی بهتری را ارائه کرده باشد. ونتیج جدید بسیار احساس‌برانگیز ظاهر شده و باعث می‌شود خنده‌های ریزی در زمان رانندگی داشته باشید. در حقیقت با این خودرو بجای پدیدار شدن احساسات یک فرد بزرگ‌سال و منطقی، کودک درون شما زنده می‌شود. شما در نهایت عاشق ونتیج جدید خواهید شد...

مشخصات استون مارتین ونتیج 2025

پیشرانه

8 سیلندر 4 لیتری توئین توربو

قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)

656/800

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب

صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

3.4

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

325

وزن (کیلوگرم)

1605

قیمت پایه (دلار)

191,000

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.