ضرر 1.8 میلیون دلاری استون مارتین در هر روز!
استون مارتین هماکنون در وضعیت مطلوبی به سر نمیبرد. بریتانیاییها هفته پیش اعلام کردند در سهماهه سوم امسال ضرر 13.4 میلیون دلاری را متحمل شدهاند. با اینکه چنین ضرری از تخمینهای قبلی کمتر بوده اما به این معنی است که استون مارتین تا به اینجای سال ضرر 509 میلیون دلاری داشته که به معنی از دست دادن بیش از 1.8 میلیون دلار در هر روز است. این آمار و ارقام پس از بهروزرسانی پیشبینی فروش استون مارتین در ماه سپتامبر منتشر شدهاند. شرکت موردبحث در پیشبینی جدید خود درباره کاهش سود سالانه و افت تولید حدود 1000 هزار دستگاهی در سال هشدار داده و دلیل آن را مشکلات زنجیره تأمین و افت تقاضا در بازار چین دانسته بود. استون مارتین تا به اینجای سال ضرر قبل از مالیات 295 میلیون دلاری را تا انتهای ماه سپتامبر تجربه کرده است.
گزارش فروش و تحویل خودروی استون مارتین که 30 سپتامبر منتشر شد نشان میدهد این برند از ابتدای سال تاکنون تعداد 3639 دستگاه خودرو به فروش رسانده که در مقایسه با فروش 4398 دستگاهی نه ماهه ابتدایی سال قبل افت 17 درصدی دارد. فروش شاسیبلند DBX کاهش 52 درصدی داشته و این خودرو هماکنون فقط 30 درصد کل فروش استون مارتین را به خود اختصاص داده است. این اتفاقی در حالی رخ داده که قدبلند جذاب استون مارتین در سال گذشته سهم بیش از 50 درصدی از کل فروش شرکت را داشته است.
البته همه خبرهای مربوط به استون مارتین منفی نیست و فروش خودروهای اسپرت ونتیج و DB12 به لطف افزایش تولید ونتیج 16 درصد رشد داشته است. با آغاز تحویل خودروی ونکوئیش در اواخر سال جاری میلادی، این ارقام میتوانند بهتر هم شوند. فروش خودروهای خاص استون مارتین که شامل والور و والکری هستند هم 132 درصد یا 90 دستگاه خودرو افزایش داشتهاند. مجموع گزارش استون مارتین نشان میدهد برند یاد شده از نظر جریان سرمایه وضعیت مطلوبی ندارد و با انبوهی از بدهیها روبروست. مجموع بدهیهای این برند با افزایش حدود 50 درصدی به 1.57 میلیارد دلار رسید که حدود 40 درصد بیشتر از کل ارزش استون مارتین است؛ اما علیرغم وضعیتی که مشاهده میشود، آدریان هالمارک مدیرعامل استون مارتین همچنان امیدوار به آینده است و میگوید:
بهبود عملکرد مالی و عملیاتی در سهماهه سوم 2024 نشان دهنده مؤثر بودن استراتژی ماست. ما در مسیر صحیحی برای بازنگری در استراتژی خود هستیم و هر عمل ضروری را برای تنظیم میزان تولید خود با مشکلات زنجیره تأمین انجام میدهیم. ما بهطور فعال در حال مدیریت زنجیره تولید و وضعیت بازار چین هستیم