معرفی نسخه نهایی آستون‌مارتین والهالا، ابرخودروی هیبرید با 1080 اسب بخار

چهارشنبه 21 آذر 1403 - 08:53
مطالعه 6 دقیقه
2025-aston-martin-valhalla (15)
نسخهٔ نهایی والهالا که در سه‌ماههٔ دوم سال آینده روی خط تولید می‌رود، به لطف یک پیشرانهٔ V8 توئین توربو و سه موتور الکتریکی، 1080 اسب بخار قدرت دارد.
تبلیغات

بیش از پنج سال پس از اولین رونمایی والهالا در قالب کانسپت می‌گذرد و حال سرانجام آستون‌مارتین نسخهٔ تولیدی و نهایی این سوپرکار را به‌طور کامل معرفی کرده است تا در سه‌ماههٔ دوم سال 2025 تولید آن را آغاز کند. این برند بریتانیایی وعدهٔ رقابت با لامبورگینی روئلتو و فراری SF90 استراداله را داده است. در سینهٔ والهالا یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی ساخت AMG قرار دارد که به‌تنهایی 828 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

علاوه بر این، سه موتور الکتریکی هم پیشرانهٔ بنزینی را همراهی می‌کنند که دوتای آن روی محور جلو نصب شده و مجموع خروجی را به 1080 اسب بخار قدرت و 1100 نیوتن متر گشتاور می‌رساند. والهالا علاوه بر اینکه اولین خودروی پلاگین‌هیبریدی آستون‌مارتین محسوب می‌شود، یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه را هم برای این برند بریتانیایی معرفی کرده است. به لطف بیش از 1000 اسب بخار قدرت و چهارچرخ محرک، والهالا ظرف 2.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت 350 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

پیشرانهٔ V8 والهالا با چیزی که در مدل‌هایی مثل ونتیج و DBX707 می‌بینیم متفاوت است. سیستم روغن‌کاری این موتور از نوع کارتل خشک است و از میل‌لنگ تخت استفاده می‌کند. مهندسان همچنین میل بادامک و منیفولدهای دود جدیدی را برای این موتور طراحی کرده و از توربوشارژرهای بزرگ‌تری نسبت به DBX707 استفاده کرده‌اند. به لطف سه موتور الکتریکی، آستون‌مارتین روی محور جلو سیستم کنترل گشتاور بُرداری را ایجاد کرده درحالی‌که برای عقب دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی را در نظر گرفته است.

سیستم هیبریدی تأخیر توربو را کاهش می‌دهد و باطری را از طریق سیستم احیای انرژی ترمزها شارژ می‌کند. والهالا همچنین می‌تواند تا 14 کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی با حداکثر سرعت 140 کیلومتر بر ساعت طی کند. در این ابرخودروی جدید مثل والکری، طراحان به آیرودینامیک توجه ویژه‌ای داشته‌اند و والهالا در سرعت 240 کیلومتر بر ساعت بیش از 600 کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند. با افزایش سرعت، قطعات آیرودینامیکی فعال باعث تولید داون‌فورس بیشتر از طریق بال‌های جلو و عقب می‌شود.

اجزای اصلی خودرو مثل سیستم تعلیق، ترمز، فرمان، آیرودینامیک فعال و پیشرانه از طریق سیستم یکپارچه کنترل دینامیک خودرو (IVC) کنترل می‌شوند که امکان تنظیم دقیق پارامترها را فراهم می‌کند. این سیستم همچنین امکان برقراری ارتباط بین محورهای جلو و عقب را فراهم می‌کند زیرا بین محورها هیچ ارتباط فیزیکی وجود ندارد. والهالا روی یک شاسی مونوکوک فیبر کربنی ساخته شده که از تخصص آستون‌مارتین در فرمول یک بهره می‌برد. سیستم تعلیق والهالا از نوع پوشراد است و برای محور عقب از کمک‌فنرهای تطبیقی بلیشتین استفاده شده است. برای متوقف کردن این هیولا هم دیسک‌های ترمز 410 میلی‌متری در جلو و 290 میلی‌متری در عقب در نظر گرفته شده است.

کابین والهالا از خودروهای فرمول یک الهام گرفته است. مقابل راننده غربیلک فرمان فیبر کربنی چهارگوش مانند قرار گرفته و روی داشبورد دو نمایشگر برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی تعبیه شده است. مثل دیگر محصولات آستون‌مارتین، خریداران والهالا از طریق بخش Q امکان سفارشی‌سازی بی‌پایانی را خواهند داشت. فعلاً حرفی در مورد قیمت این سوپرکار بریتانیایی زده نشده ولی میدانیم که تنها 999 دستگاه از آن ساخته خواهد شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.