جشن 70 سالگی استون مارتین ونتیج
سابقه استون مارتین ونتیج بیشتر از آن چیزی است که فکر میکنید. این خودرو که هماکنون به دو صورت کوپه و کانورتیبل دو نفره عرضه میشود در طول 7 دهه گذشته به خانهی بیش از 36 هزار نفر راه یافته و استون مارتین حالا در حال گرامی داشت تاریخچه ونتیج با گردهمایی مهمترین محصولات خود است. در واقع بیش از یکسوم تمامی خودروهای اسپورت تولید شده توسط این برند نام ونتیج را یدک میکشند.
دکتر اندی پالمر مدیرعامل استون مارتین گفته است:
خودروهای ونتیج و ونتیج AMR اسپورت کنونی نشان دهندهی جدیدترین تفسیر از تواناییهای این تک واژهی بسیار محرک در دنیاست. از آنجایی که ما هفتادمین سالگرد تولید ونتیج در سال 2020 را جشن میگیریم بنابراین میتوانیم تاریخچه خودروی اسپورت و فوقالعادهی خود را برجسته کنیم. ونتیج همیشه نشان دهندهی جاهطلبی مهندسی، پرفورمنس عالی و زیبایی استثنایی بوده و من مفتخرم که محصولات امروزی از بالاترین استانداردها سود میبرند.
ونتیج اولین بار در سال 1950 و بر پایه مدل DB2 ساخته شد و از پیشرانه 2.6 لیتری لاگوندا با قدرت 129 اسب بخار استفاده میکرد. تنها 250 دستگاه از این خودرو تولید شد و بریتانیاییها مدلهای بعدی در دهه 60 را ساختند که شامل DB4 ونتیج، DB5 ونتیج، DB6 ونتیج، DBS ونتیج و AM ونتیج بود.
اما با معرفی ونتیج V8 1977 و ونتیج زاگاتو V8 همهچیز تغییر کرد زیرا این خودرو از نظر شتاب برتر از فراری دیتونا بود و عنوان اولین سوپرکار بریتانیایی را به دست آورد. بزرگترین بهبود این خودرو در بحث پرفورمنس به پیشرانه 8 سیلندر جدید با قدرت بین 300 تا 380 اسب بخار مربوط میشد.
استون مارتین در دهه 90 میلادی نسخههای توئین سوپرشارژر با قدرت 550 اسب بخار را تولید کرد. این قدرت بعداً در V600 به 600 اسب بخار رسید، خودرویی که شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 4.6 ثانیهای داشت. DB7 V12 ونتیج 1999 تنها یک سال مانده به تغییر قرن معرفی شد و آخرین نمونه آن نیز سال 2003 خط تولید را ترک کرد.
در سال 2005 بود که ونتیج شکل امروزی خود را به دست آورد. تا به امروز ونتیج V8 موفقترین محصول استون مارتین بوده هرچند ما معتقدیم شاسیبلند DBX این عنوان را به خود اختصاص خواهد داد. استون مارتین کنونی در سال 2017 معرفی شده و بریتانیاییها نسخه کانورتیبل جدید و گیربکس 7 سرعته دستی را نیز برای آن در نظر گرفتهاند.