آستونمارتین والهالا آماده ورود به جادهها میشود
باورش سخت است که شش سال از زمان معرفی کانسپت آستونمارتین AM-RB 003 میگذرد و حالا سرانجام آستونمارتین والهالا آمادهٔ ورود به جادهها شده است. البته پیش از آنکه سازندهٔ بریتانیای تولید این بچه والکری را در سهماههٔ دوم سال جاری آغاز کند، والهالا باید آزمایشهای نهایی را سپری کند. آستونمارتین با تجزیهوتحلیل پروتوتایپها در طول آزمایشهای مختلفی که در بریتانیا و اسپانیا انجام میشود، مشکلات باقیمانده را برطرف خواهد کرد. بدین منظور، والهالا به پیست آزمایشی IDIADA در جادهٔ بین بارسلون و تاراگونا در کنار سواحل مدیترانه برده شده است تا این هایپرکار 1080 اسب بخاری تحت آزمایشهای هندلینگ در پیست خیس و خشک و همینطور آزمایش حرکت با سرعتهای بالا قرار گیرد.
والهالایی که به اسپانیا برده شده در نهایی کردن تنظیمات سیستم آیرودینامیکی فعال، فرمان و ترمزها به آستون کمک کرده است. از پروتوتایپی که در جادههای بریتانیا آزمایش شده هم برای کالیبراسیون کمکفنرها استفاده شده است. در سینهٔ والهالا یک نیروگاه 4 لیتری V8 توئین توربوی میللنگ تخت قرار گرفته است که از مرسدس AMG GT بلک سریز گرفته شده است و بهتنهایی 828 اسب بخار قدرت تولید میکند. علاوه بر این، دو موتور الکتریکی که مجموعاً 252 اسب بخار قدرت تولید میکنند هم روی محور جلو نصب شده است تا سامانهٔ چهارچرخ محرک را فراهم کند. همچنین در گیربکس هشت سرعته دوکلاچه خودرو هم یک موتور الکتریکی دیگر تعبیه شده است.
البته کانسپتی که در سال 2019 معرفی شد به پیشرانهٔ V6 کوچکتر ساخت خود آستون مجهز بود ولی بعداً در نسخهٔ تولیدی این موتور با پیشرانهٔ V8 مرسدس جایگزین شد که بهطور خاص برای این هایپرکار تنظیم شده است. مثل فراری SF90 استراداله، والهالا هم میتواند بهصورت تمام الکتریکی و دیفرانسیل جلو حرکت کند اما بدون روشن شدن پیشرانهٔ بنزینی توان پیمایش زیادی را نخواهد داشت زیرا برد تمام الکتریکی این خودرو تنها 14 کیلومتر اعلام شده است. همچنین حداکثر سرعت والهالا هم در این حالت روی 130 کیلومتر بر ساعت محدود خواهد بود. با روشن شدن پیشرانهٔ V8 اما والهالا ظرف تنها 2.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعت 350 کیلومتر بر ساعت دست یابد.
وزن خشک والهالا 1655 کیلوگرم اعلام شده که با توجه به پیشرانهٔ V8 و سه موتور الکتریکی رقم قابلقبولی است. رینگهای این ماشین در جلو 20 اینچی و در عقب 21 اینچی است و با سیستم تعلیق پوشراد، ترمزهای کربن سرامیکی و کمکفنرهای بلیشتین همراه خواهد بود. هنوز قیمت نهایی والهالا مشخص نیست ولی طبق گفتهها باید چیزی بین 900 هزار تا یک میلیون دلار باشد که بسیار از رقبای مستقیم آن یعنی لامبورگینی روئلتو و جانشین فراری SF90 بیشتر خواهد بود.