نبرد آستونمارتین ونتیج و پورشه 911 GTS هیبرید، سوپراسپرت برتر کدام است؟
آستونمارتین میخواهد تصویر خود را تغییر دهد تا دیگر صرفاً بهعنوان سازندهٔ گرند تورر شناخته نشود. این برند قصد دارد بهعنوان یک سازنده خودروهای اسپرت شناخته شود و در خیابانها با مکلارن و فراری رقابت کند، درست مانند عملکردش در فرمول یک. آستونمارتین ونتیج 2025 گواهی بر این فلسفه جدید است. به قول خود شرکت، این خودرو برای رانندگان واقعی مهندسی شده است. این ونتیج جدید، شاسی سفتتر، قدرت بیشتر و همان زیبایی و راحتی کلاسیک آستونمارتین را دارد. البته، آستون مستقیماً ونتیج را سوپرکار نمینامد اما میخواهد این مدل راه را برای رقابت با برترین سازندگان سوپرکار هموار کند اما یک مانع بزرگ به اسم پورشه در این مسیر وجود دارد.
پورشه در فرمول یک حضور ندارد اما در مسابقات بزرگی مثل لمان حرفهای زیادی برای گفتن دارد. در زمینه خودروهای جادهای، پورشه با مدل 911 خود مدتها است که انتخاب پیشفرض علاقهمندان ثروتمندی است که خودرویی میخواهند که هم برای رفتوآمد روزانه راحت باشد و هم در آخر هفتهها در پیچوخم درهها یا پیستهای مسابقه بدرخشد. این خودرو، یک ماشین راننده محور است که تجربهای فوقالعاده جذاب و بدون کموکاست ارائه میدهد. پورشه 911 کاررا GTS هیبرید 2025 گواه این ادعاست. این مدل نسبت به نسخه قبلی سریعتر و کارآمدتر است و قدرتی چشمگیر دارد.
علاوه بر لیست بلندبالای فناوریهای پورشه، پیشرانه هیبریدی جدید کلید موفقیت GTS جدید است. این سیستم که صرفاً برای بهبود پرفورمنس طراحی شده (افزایش کارایی فقط یک مزیت جانبی است)، شامل یک موتور 3.6 لیتری شش سیلندر تخت، باتری کوچک در محفظه جلو و یک توربوشارژر الکتریکی به همراه یک موتور الکتریکی کوچک 53 اسب بخاری در محفظه گیربکس هشت سرعته دوکلاچه است. مجموع خروجی این سیستم 540 اسب بخار و 610 نیوتن متر گشتاور است. چگونگی عملکرد این سیستم جذاب است، اما در این مقایسه، بیشتر به حس رانندگی آن در برابر ونتیج جدید اهمیت میدهیم.
ونتیج 2025 را هم نباید دستکم گرفت. آستونمارتین تکالیفش را خوب انجام داده است. با کنار رفتن موتور V12 داخلی 700 اسب بخاری، این شرکت از مرسدس درخواست قدرت بیشتری برای موتور M177 هشت سیلندر کرد. با دو توربوشارژر بزرگتر، افزایش نسبت تراکم، میلسوپاپهای جدید و بهبود خنککنندگی (با کمک طراحی جدید دماغه خودرو)، قدرت موتور 4 لیتری V8 توربو از 510 اسب بخار و 685 نیوتن متر به 665 اسب بخار و 800 نیوتن متر گشتاور افزایش یافته است. این موتور به گیربکس هشت سرعته ZF متصل شده است؛ اما آیا اینها کافی است تا ونتیج 2025 از پورشه 911 GTS پیشی بگیرد و به جمع برترین سوپرکارها بپیوندد؟
اعداد و ارقام
روی کاغذ، رقابت عادلانه به نظر نمیرسد. ونتیج با 125 اسب بخار و 190 نیوتن متر گشتاور بیشتر، نسبت وزن به قدرت 2.68 کیلوگرم به ازای هر اسب بخار دارد در مقابل 3.09 کیلوگرم به ازای هر اسب بخار برای پورشه. بااینحال، در هر آزمایشی که انجام دادیم، 911 دیفرانسیل عقب با موتور عقب برتری یافت. شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت ونتیج در 3.4 ثانیه چشمگیر است اما زمان 2.6 ثانیهای 911 برای یک خودروی دیفرانسیل عقب شگفتآور است. شروع سریع 911 GTS به آن کمک کرد تا در 400 متر پیشتاز بماند و زمان 10.7 ثانیه را ثبت کند. ونتیج جدید مانند دیگر آستونمارتینها، در این نقطه تازه شروع به اوجگیری میکند و زمان 11.2 ثانیه را ثبت کرد. این نتیجه در سایر تستها ادامه یافت و هرچند ونتیج نتایج چشمگیری داشت، اما 911 GTS سریعتر شتاب گرفت، قویتر ترمز کرد و با شتاب جانبی بیشتری در پیچها حرکت کرد.
احساس
هرچند دادههای تستهای ابزاری مهم هستند اما احساسی که خودروهایی مثل 911 GTS و ونتیج ایجاد میکنند، بسیار مهمتر است. ونتیج در این زمینه بسیار موفق است، حتی پیش از شروع رانندگی. این خودرو کوتاهتر، عریضتر و پایینتر از 911 است و ظاهری خیرهکننده دارد. کابین جدید ونتیج 2025 این حس را با چرم باکیفیت، ترکیب زیبای متریال و سیستم اطلاعاتیسرگرمی سریع تقویت میکند. رانندگی با ونتیج حتی بهتر از ظاهرش است و موتور بهروزشده آن شایسته تقدیر است. ابتدا شنیدن صدای واضح V8 مرسدس از اگزوزهای آستون کمی عجیب است اما با توجه به اینکه حتی پادشاه انگلستان ریشه آلمانی دارد، بهسرعت از آن میگذرید. مرسدس استاد موتورهای V8 توربوی پرقدرت است و ترکیب Hot V به ونتیج کمک میکند قدرت را بهصورت یکنواخت ارائه دهد و کنترل پدال گاز را آسان کند.
دماغه خودرو کمی سنگینتر از چیزی است که از یک خودروی اسپرت بریتانیایی انتظار دارید اما برای یک خودروی موتور جلو سریع پاسخ میدهد. اگر در ورودی پیچ زیادهروی کنید، کمی کمفرمانی ظاهر میشود، اما ونتیج بهراحتی با ترمزهای قابلکنترل، اصلاح میشود. طرفداران این برند نگران سواری راحت آستون نباشند زیرا ونتیج جدید حتی در تنظیمات تهاجمی کمکفنرها، سواری نرمی دارد و روی سطوح ناهموار بهراحتی کنترل میشود. این تنظیمات ممکن است ابتدا ترسناک به نظر برسد، اما با افزایش اعتمادبهنفس، عملکرد و چسبندگی فوقالعاده آن آشکار میشود. ایراد کوچک، گیربکس هشت سرعته اتوماتیک است. این گیربکس معمولاً در حالتهای اسپرت پلاس یا ریس با تعویض دندههای تهاجمی تا دور 7 هزار rpm، تصمیمات هوشمندانهای میگیرد، اما هنگام معکوس دادن در این حالتها گاهی کند است
پورشه کاملاً متفاوت است. تغییرات ظاهری جدید این مدل آنقدر جزئی است که فقط طرفداران پورشه متوجه آن میشوند ولی بااینحال، فوقالعاده است؛ مانند همه پورشههای 911 اخیر، در این مدل شاسی، فرمان، تعلیق و لاستیکها دائماً از طریق فرمان دقیق با شما صحبت میکنند و دقیقاً نشان میدهند که در کجای محدوده عملکرد هستید. ترمزها نیز با پاسخگویی آنی و قدرت توقف فراوان، فوقالعاده مؤثرند. پیشرانه T-Hybrid پورشه بهقدری عالی است که نمیدانیم چرا سالها پیش این کار را نکرده بودند. موتور 53 اسب بخاری کوچک در محفظه گیربکس شتابی آنی ارائه میدهد، درحالیکه موتور برقی جداگانه توربوشارژر را تا 120 هزار دور در دقیقه میچرخاند و موتور اصلی کار را ادامه میدهد.
نتیجه، شتابی انفجاری اما نرم است که انگار هرگز از نفس نمیافتد و حتی گاهی لاستیکهای عقب را تحتفشار قرار میدهد. هیچگونه ویژگی عجیبوغریبی هیبریدی اینجا احساس نمیشود و اگر پورشه درباره سیستم T-Hybrid چیزی نگفته بود، جز اطلاعات روی صفحه آمپر، متوجه وجودش نمیشدیم. همهچیز در 911 GTS آنی و طبیعی است و کمی سریعتر از ونتیج احساس میشود. تجربه GTS جدید، همراه با گیربکس دوکلاچه فوقسریع و تعادل بینقص خودرو، آنقدر خوب است که باورمان نمیشود پورشه چگونه نسل به نسل 911 را بهبود میدهد.
تصمیم سخت
ما آستونمارتین را همانطور که هست دوست داریم. خوشبختانه، با چابکتر کردن ونتیج، آستونمارتین چیزی را که عاشقش هستیم خراب نکرده است. ونتیج جدید بهمراتب چابکتر برای رانندگی است اما همچنان راحتی گرند تورینگ و سبک کلاسیک مورد انتظار را حفظ کرده است. با ونتیج 2025، آستونمارتین وارد قلمرو واقعی علاقهمندان به رانندگی شده است. از سوی دیگر، 911 GTS T-Hybrid هم فوقالعاده است. این مدل چابکتر، سریعتر و جذابتر از هر 911 GTS قبلی است؛ آنقدر خوب که نمیفهمیم چرا کسی بهجای این مدل، GT3 یا توربو میخواهد؛ بنابراین، ما پورشه را برای پاسخها و بازخورد رانندگی خالص ترجیح میدهیم اما بدون شک هر دو خودروساز مأموریت خود را با موفقیت انجام دادهاند.
مقام دوم: آستونمارتین ونتیج
نقاط مثبت: ظاهر خیرهکننده، پرفورمنس عالی، عالی برای رانندگی
نقاط منفی: چابکی کمتر از 911، احساس ترمز ضعیفتر از 911، تنظیم گیربکس نیاز به بهبود دارد
چکیده: رویکرد جدید آستونمارتین در این ونتیج کاملاً میدرخشد زیرا این شرکت اولویتهای خود را تغییر داده است
مقام اول: پورشه 911 GTS
نقاط مثبت: تحویل قدرت شبیه V8، چابکی فوقالعاده، بهترین 911 برای جاده
نقاط منفی: ظاهری که جذابیت آستون را ندارد، شباهت به دیگر مدلهای 911، سرانجام 911 هم هیبریدی شد
چکیده: GTS آنقدر خوب است که شاید خرید دیگر نسخههای 911 را بیمعنی جلوه دهد
مشخصات فنی
آستونمارتین ونتیج | پورشه 911 GTS | |
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 توئین توربو | 3.6 لیتری H6 توربو |
قدرت | 665 اسب بخار | 540 اسب بخار |
گشتاور | 800 نیوتن متر | 610 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته دوکلاچه | 8 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
فاصلهٔ محوری | 2,705 میلیمتر | 2,451 میلیمتر |
طول | 4,496 میلیمتر | 4,554 میلیمتر |
عرض | 1,981 میلیمتر | 1,851 میلیمتر |
ارتفاع | 1,275 میلیمتر | 1,295 میلیمتر |
وزن خالص | 1760 کیلوگرم | 1630 کیلوگرم |
حجم صندوق بار | 50+100 لیتر | 320 لیتر |
شتاب صفر تا 96 | 3.4 ثانیه | 2.6 ثانیه |
مسافت 400 متر | 11.2 ثانیه | 10.7 ثانیه |
توقف از 96 | 30.2 متر | 28.9 متر |
شتاب جانبی | 1.04 جی | 1.11 جی |
تایم پیست Figure 8 | 23.3 ثانیه | 22.4 ثانیه |
مصرف سوخت | 13.0 لیتر ترکیبی | 11.7 لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | 194,500 دلار | 166,895 دلار |
قیمت تستشده | 264,300 دلار | 208,745 دلار |