مقایسه آستون‌مارتین DB7 و بی‌ام‌و 850Ci، کوپه‌های V12 لوکس 30 هزار دلاری!

جمعه 6 تیر 1404 - 08:31
مطالعه 6 دقیقه
BMW-VS-Aston-0
با قیمت‌های سرسام‌آور گرند توررهای جدید، خرید آستون‌مارتین DB7 ونتیج یا ب‌ام‌و 850Ci با موتور V12 و قیمتی کمتر از 30 هزار دلار، بسیار وسوسه‌انگیز...

با قیمت‌های سرسام‌آور گرند توررهای جدید، خرید آستون‌مارتین DB7 ونتیج یا ب‌ام‌و 850Ci با موتور V12 و قیمتی کمتر از 30 هزار دلار، بسیار وسوسه‌انگیز است؛ اما کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

با توجه به قیمت بالای گرند توررهای جدید مانند آستون‌مارتین ونکوئیش با قیمتی نزدیک به 300 هزار دلار یا مرسدس AMG GT با قیمت 180 هزار دلار، انتخاب یک گرند تورر دست‌دوم با قیمتی حدود یک‌دهم ونکوئیش جدید، بسیار جذاب است. این‌ها خودروهای اسپرت معمولی با موتور V6 نیستند بلکه گرند توررهای لوکسی با موتورهای V12 قدرتمند زیر کاپوت هستند. آستون‌مارتین DB7 ونتیج و ب‌ام‌و 850Ci دو نمونه از بهترین گرند توررهای دهه 90 بودند که اکنون با قیمتی کمتر از 30 هزار دلار قابل خریداری هستند؛ اما کدام‌یک بهتر است؟

کپی لینک

ترکیب راحتی و هندلینگ جذاب

معمولاً خودرویی که هندلینگ جذاب و هیجان‌انگیزی ارائه می‌دهد، برای رانندگی روزمره چندان راحت نیست زیرا این ویژگی نیازمند شاسی و سیستم تعلیق سفت‌تر است. این سفتی باعث می‌شود سواری خودرو خشن‌تر باشد که راحتی و آرامش را در جاده‌های معمولی کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، خودروهای نرم‌تر و راحت‌تر در جاده‌های پرپیچ‌وخم چابکی و پاسخگویی کمتری دارند. آستون‌مارتین و ب‌ام‌و با DB7 ونتیج و 850Ci تلاش کردند تا حد ممکن این دو ویژگی را ترکیب کنند. این گرند توررهای V12 برای سفرهای طولانی با راحتی بی‌دردسر طراحی شدند اما درعین‌حال می‌توانند در جاده‌های کوهستانی پرپیچ‌وخم عملکردی درخشان ارائه دهند.

کپی لینک

اختلاف زمان عرضه

هرچند هر دو خودرو در دهه 90 معرفی شدند اما ب‌ام‌و 850Ci چند سال زودتر از DB7 ونتیج به بازار آمد. این گرند تورر آلمانی با موتور 5.4 لیتری V12 در سال 1992 عرضه شد و تا 1999 تولید شد درحالی‌که آستون‌مارتین DB7 ونتیج با موتور 5.9 لیتری V12 در سال 1999 معرفی شد و تا 2004 روی خط تولید ماند. موتور V12 آستون‌مارتین آن‌قدر موفق بود که مدل شش سیلندر DB7 به دلیل افت شدید فروش پس از معرفی V12 کنار گذاشته شد.

کپی لینک

برتری پرفورمنس DB7 ونتیج

برای کسانی که پرفورمنس و سرعت را در اولویت دارند، DB7 ونتیج انتخاب بهتری است. موتور V12 بزرگ‌تر آن با 420 اسب بخار، قدرت بسیار بیشتری نسبت به 325 اسب بخار 850Ci ارائه می‌دهد که باعث می‌شود ب‌ام‌و برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت بیش از یک ثانیه کندتر از DB7 ونتیج باشد. علاوه بر این، حداکثر سرعت 850Ci به 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده، درحالی‌که DB7 ونتیج می‌تواند تا 295 کیلومتر بر ساعت پیش برود. هر دو خودرو با گیربکس شش سرعته دستی یا پنج سرعته اتوماتیک عرضه شدند. ب‌ام‌و بیش از 135 کیلوگرم سنگین‌تر است، بنابراین DB7 ونتیج چابک‌تر عمل می‌کند. بااین‌حال، 850Ci از فرمان‌پذیری فعال عقب بهره می‌برد که چرخ‌های عقب را نسبت به چرخ‌های جلو می‌چرخاند تا چرخش و چابکی را بهبود دهد. هر دو خودرو از سیستم تعلیق پیشرفته‌ای برخوردارند که آستون‌مارتین از نوع دو جناغی در جلو و عقب و در ب‌ام‌و دو جناغی در جلو و چند اتصالی در عقب است. بااین‌حال، سیستم تعلیق DB7 ونتیج سفت‌تر است و آن را به گزینه‌ای توانمندتر برای جاده‌های پرپیچ‌وخم تبدیل می‌کند.

کپی لینک

راحتی بیشتر ب‌ام‌و 850Ci

کسانی که راحتی را به هیجان رانندگی ترجیح می‌دهند، احتمالاً 850Ci را انتخاب می‌کنند زیرا سیستم تعلیق نرم‌تر اما همچنان جذاب آن، تجربه‌ای بهتر ارائه می‌دهد. سیستم کنترل کمک‌فنر الکترونیکی سواری یکنواخت و نرم‌تری را در سطوح مختلف فراهم می‌کند و موتور V12 بسیار نرم و بی‌صدا، کابین را حتی در دورهای بالا آرام نگه می‌دارد اما اگر به دنبال رقابت با DB7 ونتیج از نظر دینامیک باشید، مدل 850CSi گزینه مناسب‌تری است.

کپی لینک

کابین و فضای داخل

از نظر تجمل، 850Ci برتری دارد. البته کابین DB7 ونتیج هم کاملاً مجلل است و با چرم و تزئینات چوبی در سراسر آن آراسته شده اما استفاده گسترده از دکمه‌های فورد، حس لوکس بودن را کاهش می‌دهد درحالی‌که برخی قسمت‌ها شبیه فورد موندئو به نظر می‌رسند. در مقابل، کابین ب‌ام‌و طراحی متمایزتری دارد زیرا تمام اجزا و اتصالات آن در داخل شرکت طراحی شده‌اند نه از یک برند اقتصادی‌تر قرض گرفته شده باشند مانند آنچه در آستون‌مارتین دیده می‌شود؛ مانند DB7، کابین 850Ci مملو از چرم و تزئینات چوبی است. هر دو خودرو تجهیزات استاندارد فراوانی دارند اما هرکدام در جنبه‌های متفاوتی برتری دارند. ب‌ام‌و به‌صورت استاندارد با کروز کنترل عرضه می‌شود درحالی‌که این ویژگی در DB7 ونتیج سفارشی است. کنترل خودکار تهویه در هر دو وجود دارد اما DB7 ونتیج همچنین می‌تواند به سیستم ناوبری ماهواره‌ای کارخانه‌ای مجهز شود که در 850Ci ارائه نشده بود.

کپی لینک

با بودجه یکسان، آستون یا ب‌ام‌و؟

در حال حاضر می‌توان مدل‌های آخر هردو خودرو را با قیمت زیر 30 هزار دلار خرید. هم‌اکنون یک ب‌ام‌و 850Ci مدل 1998 در شرایط خوب حدود 29 دلار قیمت دارد درحالی‌که یک آستون‌مارتین DB7 ونتیج مدل 2002 که به‌مراتب جدیدتر است هم همین حدود قیمت دارد. اختلاف قیمت در نمونه‌های با شرایط بهتر اما بیشتر می‌شود و به 56 هزار دلار برای ب‌ام‌و و 54 هزار دلار برای آستون در نمونه‌های تمیز و عالی می‌رسد. به‌طورکلی، هر دو خودرو گزینه‌های عالی برای یک گرند تورر با موتور V12 هستند که هم می‌توانید با آن لذت ببرید و هم با راحتی به خانه بازگردید. DB7 ونتیج با مدل‌های جدیدتر و عملکرد به‌مراتب بهتر، گزینه‌ای جذاب است، اما 850Ci در حال حاضر ارزش بیشتری دارد و کابین خاص‌تر و راحتی بیشتری ارائه می‌دهد؛ بنابراین، انتخاب ساده است، اگر پرفورمنس می‌خواهید، آستون‌مارتین را انتخاب کنید و اگر رانندگی راحت روزمره و احتمالاً کسب سود در آینده برایتان مهم است، ب‌ام‌و 850Ci گزینه بهتری است.

کپی لینک

مشخصات فنی

ب‌ام‌و 850Ci

آستون‌مارتین DB7 ونتیج

مدل

1994 تا 1999

1999 تا 2004

پیشرانه

5.4 لیتری V12

5.9 لیتری V12

قدرت

325 اسب بخار

420 اسب بخار

گشتاور

490 نیوتن متر

540 نیوتن متر

شتاب صفر تا 96

6.3 ثانیه

5.0 ثانیه

حداکثر سرعت

250 کیلومتر بر ساعت

295 کیلومتر بر ساعت

قیمت

29 تا 56 هزار دلار

29 تا 54 هزار دلار

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.