ملاقات نزدیک با آستونمارتین والهالا، سوپراسپرتی با تکنولوژی فرمول یک
فستیوال سرعت گودوود همیشه بهترینهای صنعت خودروسازی را به نمایش میگذارد و آستونمارتین در رویداد امسال سنگ تمام گذاشت. والهالا، سوپراسپرت موتور جنجالی آستون، ستاره این صحنه بود و با دو مدل خیرهکننده به نمایش درآمد که یکی نقرهای بود و برای ملاقات نزدیک به نمایش گذاشته شد و دیگری یک نمونهٔ سبز پودیوم بود که برای اولین بار در بریتانیا در مسیر تپهنوردی گودوود به حرکت درآمد؛ اما این تنها شگفتی آستونمارتین نبود و شاسیبلند DBX S نیز با ثبت رکوردی جدید در کلاس خود در تپهنوردی گودوود، سرخط خبرها شد.
والهالا چیزی فراتر از هر آنچه آستونمارتین تاکنون ساخته است. این خودرو با شاسی فیبر کربنی و وزن خشک حدود 1655 کیلوگرم، ترکیبی از یک ابرخودرو و یک پروژهٔ علمی فرمول یک است. موتور 4 لیتری V8 توئین توربو با میللنگ تخت که از AMG گرفته شده، چرخهای عقب را به حرکت درمیآورد درحالیکه دو موتور الکتریکی محور جلو را نیرو میدهند و سامانهٔ چهارچرخ محرک را فراهم میکنند. موتور الکتریکی سوم نیز به گیربکس 8 سرعته دوکلاچه کمک میکند تا گشتاور را بهینهسازی کند. این سیستم پلاگینهیبریدی درمجموع 1080 اسب بخار قدرت و 1100 نیوتن متر گشتاور تولید میکند و والهالا را در تنها 2.4 ثانیه از صفر به 96 کیلومتر بر ساعت میرساند. حداکثر سرعت روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
این خودرو اولین محصول پلاگینهیبریدی آستونمارتین، اولین سوپراسپرت تولیدی موتور وسط و اولین مدلی است که قابلیت پیمایش تمام الکتریکی دارد. آیرودینامیک فعال، سیستم DRS و داونفورس بیش از 590 کیلوگرم در سرعت 240 کیلومتر بر ساعت، این خودرو را در پیچها کاملاً پایدار نگه میدارد. با ورود به کابین والهالا، بلافاصله متوجه میشوید که این خودرو برای مسابقه طراحی شده است. کابین نمونهای از طراحی هدفمند است و فیبر کربن نهتنها برای کاهش وزن، بلکه برای القای حس یک ابرخودروی منحصربهفرد بهکار رفته است. یک میله فیبر کربنی ضخیم در سراسر داشبورد کشیده شده که هم حس استحکام را منتقل میکند و هم ظاهری بسیار جذاب دارد. فرمان مستطیلی مشابه خودروهای فرمول یک، مجهز به کنترلهای فیزیکی است تا راننده بدون نیاز به گشتن در منوها، تمرکز خود را حفظ کند. پشت فرمان، یک نمایشگر دیجیتال 10 اینچی روی ستون قرار دارد که بسته به حالتهای مختلف رانندگی تغییر میکند. طراحی کابین نیز هوشمند و کاملاً راننده محور است.
والهالا برای اولین بار در گرند پری موناکو 2025 با رانندگی فرناندو آلونسو به نمایش درآمد. در گودوود، این خودرو بار دیگر با مدل سبز پودیوم که در مسیر تپهنوردی حرکت کرد، هواداران بریتانیایی را به وجد آورد. مدل نقرهای نمایشی نیز نشان داد که ظرافت همیشگی آستونمارتین همچنان در طراحی این خودرو حفظ شده است. با تولید محدود تنها 999 دستگاه، والهالا یک سوپرکار کمیاب است و قیمتی بیش از یک میلیون دلار خواهد داشت اما این خودرو برای آستونمارتین صرفاً یک محصول لوکس نیست بلکه سرآغازی برای فصل جدیدی از خودروهای هیبریدی این برند بریتانیایی محسوب میشود.