معرفی آستونمارتین DB12 S، نسخه قویتر و سریعتر با ۷۰۰ اسب بخار
در دنیای سوپراسپرتها، همیشه جایی برای اندکی قدرت بیشتر و هیجان مضاعف وجود دارد. آستونمارتین با درک همین موضوع، از جدیدترین ستارهی خود با نام DB12 S پردهبرداری کرده است؛ نسخهای تقویتشده و بهینهسازیشده از مدل DB12 که آمده تا تعریف جدیدی از یک گرند تورر تمامعیار ارائه دهد. این هیولای جدید با ۷۰۰ اسب بخار قدرت، شتاب صفرتاصد ۳.۴ ثانیهای و حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت، یک ماشین سریع با زیبایی خیرهکننده است. رونمایی از DB12 S در راستای استراتژی جدید ادریان هالمارک، مدیرعامل آستونمارتین، برای ارائهی تنوع بیشتر در سبد محصولات این شرکت صورت میگیرد. این مدل به جمع نسخههای قدرتمندتر DBX S و ونتیج S میپیوندد که پیشتر در سال جاری میلادی معرفی شده بودند.
در زیر کاپوت کشیدهی DB12 S، همان پیشرانهی آشنای ۴ لیتری V8 توئینتوربوی مرسدس قرار دارد اما مهندسان آستونمارتین با جادوی خود، توانستهاند ۲۰ اسب بخار قدرت بیشتر از آن استخراج کنند و مجموع توان را به ۷۰۰ اسب بخار و گشتاور را به ۸۰۰ نیوتنمتر برسانند. این افزایش قدرت در کنار تعویض دندههای سریعتر و بهبود سیستم لانچ کنترل باعث شده تا نسخهی کوپه در ۳.۴ ثانیه و نسخهی کانورتیبل در ۳.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنند.
قدرت بیشتر، کنترل بهتری را هم میطلبد. به همین دلیل، DB12 S بهصورت استاندارد به ترمزهای کربن سرامیکی مجهز شده است که نهتنها قدرت توقف فوقالعادهای دارند بلکه با کاهش ۲۷ کیلوگرمی وزن غیرفنرسوار، به بهبود چشمگیر فرمانپذیری کمک میکنند. علاوه بر این، مهندسان با کالیبراسیون مجدد پدال گاز و فرمان، تنظیم کمکفنرهای تطبیقپذیر بلیشتین DTX، بهبود دیفرانسیل الکترونیکی عقب و تقویت آنتیرول بارها، تجربهی رانندگی دقیقتر و هیجانانگیزتری را به ارمغان آوردهاند.
تغییرات DB12 S فقط به بخش فنی محدود نمیشود. در نمای جلو، یک اسپلیتر دوتکه جدید نیروی رو به پایین داونفورس را افزایش میدهد و جریان هوا را به اطراف چرخها هدایت میکند. روی کاپوت، دریچههای هوای جدیدی به چشم میخورند که بهصورت استاندارد به رنگ مشکی براق و بهصورت سفارشی از جنس فیبر کربن عرضه میشوند. در بخش عقب نیز یک اسپویلر ثابت، دیفیوزر جدید و چهار خروجی اگزوز از جنس فولاد ضدزنگ، چهرهای تهاجمیتر به خودرو بخشیدهاند. برای کسانی که به دنبال صدای جذابتری هستند، یک سیستم اگزوز تیتانیومی هم قابل سفارش است که ۱.۵ دسیبل صدای بلندتری تولید میکند و ۱۱.۷ کیلوگرم سبکتر است.
در داخل کابین، امضای نسخهی S با یک کنترلر چرخان فلزی قرمزرنگ برای انتخاب حالتهای رانندگی روی کنسول مرکزی، خودنمایی میکند. این رنگ قرمز در نشان S روی بدنه نیز به کار رفته است. کابین با ترکیبی از چرم و آلکانترا در سه پیکربندی مختلف قابل سفارش است و همان حس لوکس و دستساز همیشگی آستونمارتین را به سرنشینان منتقل میکند. آستونمارتین از همین امروز سفارشگیری برای DB12 S در دو نسخهی کوپه و کانورتیبل را آغاز کرده و قرار است اولین خودروها در سهماهه نخست سال ۲۰۲۶ به مشتریان تحویل داده شوند. هرچند قیمت رسمی این مدل هنوز اعلام نشده، اما با توجه به قیمت پایهی ۲۵۰ هزار دلاری مدل استاندارد، پیشبینی میشود قیمت DB12 S از مرز ۲۷۵ هزار دلار فراتر رود.