درگ بزرگ چند نسل آستونمارتینها، از ونتیج و راپید تا DBX و والکری
در یکی از هیجانانگیزترین گردهماییهای تاریخ آستونمارتین، مجموعهای بینظیر از بهترین ساختههای این برند بریتانیایی در یک مسابقه درگ بهصف شدند تا یک بار برای همیشه مشخص شود کدام مدل، پادشاه بیچونوچرای سرعت در مسیر مستقیم است. این رویداد، فراتر از یک مسابقه ساده، نبردی میان نسلها است؛ جایی که غرش موتورهای V12 تنفس طبیعی کلاسیک در برابر قدرت بیرحمانه پیشرانههای توربوشارژ مدرن و تکنولوژی فضایی هایپرکارها قرار میگیرد. این رقابت که بهصورت حذفی و دوبهدو برگزار میشود، شامل ۹ خودرو از دورههای مختلف آستونمارتین است. از سدان لوکس و قدرتمند گرفته تا یک شاسیبلند بزرگ و درنهایت، یک هایپرکار که گویی از آینده به این پیست آمده است. بیایید نگاهی به مبارزان این میدان بیندازیم.
نسل گذشته، سمفونی V12 تنفس طبیعی
در یکسو، اسطورههایی قرار دارند که با موتورهای ۵.۹ لیتری V12 تنفس طبیعی خود، نام آستونمارتین را در تاریخ جاودانه کردند. این گروه با آستونمارتین رپید مدل ۲۰۱۰، تنها سدان این جمع با ۴۷۷ اسب بخار قدرت، آغاز میشود. در کنار آن، V12 ونتیج مدل ۲۰۱۰ با گیربکس دستی و قدرت ۵۱۷ اسب بخار، نمایندهای خالص از لذت رانندگی است. DBS مدل ۲۰۱۲ با همین مشخصات فنی اما گیربکس اتوماتیک و درنهایت، ونکوئیش مدل ۲۰۱۴ با ۵۷۳ اسب بخار قدرت، این گروه از جنگجویان کلاسیک را تکمیل میکنند.
عصر جدید، قدرت توربو و تکنولوژی
در سوی دیگر میدان، نسل جدید آستونمارتین با تکنولوژی توربوشارژ ایستاده است. ونتیج جدید با موتور ۴ لیتری V8 توئین توربو، ۶۶۵ اسب بخار قدرت تولید میکند اما ستاره بیچونوچرای این بخش، شاسیبلند DBX 707 مدل ۲۰۲۴ است؛ یک هیولای چهارچرخ محرک با موتور V8 که ۷۰۷ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. در کنار این دو، V12 ونتیج مدل ۲۰۲۲ با موتور ۵.۲ لیتری V12 توئین توربو و ۷۰۰ اسب بخار قدرت، نشان میدهد که دوران V12 هنوز به پایان نرسیده است.
سلاطین بیرقیب آستون
رقابت با معرفی دو خودروی پایانی به اوج خود میرسد. ونکوئیش جدید مدل ۲۰۲۵ با موتور V12 توئین توربو، قدرتی معادل ۸۳۵ اسب بخار و گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن متر را به چرخهای عقب میفرستد تا تعریفی جدید از یک GT ارائه دهد؛ اما در قله این هرم، آستونمارتین والکری ایستاده است. این هایپرکار با پیشرانه هیبریدی ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی، قدرتی باورنکردنی معادل ۱۱۵۵ اسب بخار تولید میکند و با وزن تنها ۱۳۷۰ کیلوگرم، بیشتر شبیه به یک خودروی مسابقهای است تا یک محصول جادهای.
این رقابت، جدال بین سنت و مدرنیته، قدرت خالص و تکنولوژی پیشرفته است و برای اینکه ببینید درنهایت کدام فلسفه مهندسی برنده از خط پایان عبور خواهد کرد، ویدئوی زیر را تماشا کنید.
پخش از رسانه