نگاه نزدیک به استون مارتین DBX707؛ توانایی ها و امکانات / دوبله فارسی
به کمک ویدئویی از مت واتسن و سایت Carwow نگاهی خواهیم داشت به شاهکار جدید استون مارتین با نام DBX707. مدل استاندارد از این خودرو، سال 2020 رونمایی شد اما از نظر توانایی فنی، هرگز نتوانست رقیبی جدی برای پورشه کاین توربو GT و لامبورگینی اوروس باشد.
استون مارتین 110 سال سابقه ی خودروسازی دارد و به دلیل اصالت در ساخت خودروهای اسپرت لوکس، دارای جایگاهی ویژه در بازار جهانی است. این برند انگلیسی با معرفی DBX707 ادعا میکند سریعترین شاسی بلند جهان را ساخته و نهایت سرعت 310 کیلومتر برساعت را برای خودرویی با ارتفاع سقف بیش از 1/6 متر ممکن کرده است.
محصول جدید استون مارتبن، مشابه مدل استاندارد DBX، موتور 4 لیتری V8 ساخت مرسدس AMG دارد اما، این پیشرانه حدود 150 اسب بخار قویتر شده است و حالا 707 اسب بخار قدرت و 900 نیوتنمتر گشتاور تولید می کند. مدل اصلی از DBX، قدرت 550 اسب بخار و گشتاور 700 نیوتنمتر دارد.
کراساوورهای ساخت استون مارتین، علاوهبر پیشرانه، تفاوتهای ظاهری هم دارند. مثلا بال فیبر کربن نزدیک سپر عقب و زیر اگزوز به DBX707 اضافه شده است. همچنین برای رکابها و اسپویلر نصب شده در انتهای سقف هم، فیبر کربن وجود دارد. کیت بدنهی DBX707 همچنین دارای حفرههای پشت گلگیر عقب و اگزوزهای دوقلو است.
در نمای جانبی، رینگ های 22 یا 23 اینچ و ادوات فیبرکربن برای رکاب وجود دارند. جلوپنجرهی DBX707 از مدل اصلی بزرگ تر شده و سپر هم کاملا باز طراحی شده است. در طرفین این خودرو، یک نوار LED افقی برای روشنایی روز، به جای نمونهی دایرهای موجود در نسخهای اصلی نصب شدهاند.
استون مارتین DBX707 از گیربکس 9 سرعته با کلاچ روغنی، مشابه مرسدس AMG GT استفاده می کند. به لطف این تجهیزات حالا DBX707 دارای سیستم لانچ کنترل و شتاب گیری ناگهانی از حالت سکون است.
مهندسان استون مارتین، اگزوزهای جدید برای DBX707 ساختهاند و ادعا می کنند توانستهاند طنین صدای پیشرانه را بهتر کنند. صندلی های اسپرت هم، مخصوص DBX707 طراحی شدهاند تا ظاهر جذابتر و راحتی بیشتر داشته باشند. رنگ چرم و تزئینات صندلیها می تواند به سلیقه مشتری انتخاب شود. شاید مهمترین نکتهی منفی در کابین DBX707 استفاده از سیستم سرگرمی و نمایشگر لمسی نسلهای قدیمی مرسدس بنز باشد.
ترمزهای مدل جدید، کربن سرامیک 6 پیستون با کالیپرهای 420 میلیمتر هستند. با این تجهیزات، قطعا DBX707 عملکرد بسیار خوبی در پیست خواهد داشت چراکه ترمزهای کربن سرامیک علاوه بر شرایط عالی از نظر فنی، حدود 40 کیلوگرم سبک تر از ترمزهای معمول در خودروهای خانوادگی هستند.
DBX707 با آستانه قیمت 232 هزار دلار فروخته می شود و حدود 50 هزار دلار گرانتر از مدل پایه است. البته خریدار این ماشین، حق انتخابهای بیشتر، مثل رنگ آبی رویال یا ستین تیتانیوم دارد. صندلی های اسپرت، درهای مجهز به آرامبند برقی (سافت کلوز) و چند حالت رانندگی اضافی برای تنظیم سیستم تعلیق و صدای اگزوز DBX707 استفاده شده است.
استون مارتین DBX707، از معدود شاسیبلندهای دو دیفرانسیل جهان محسوب میشود که میتواند در صورت نیاز، تمام قدرت را به چرخهای عقب منتقل کند. این کراساوور به لطف سیستم لانچ کنترل، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 3/3 ثانیه و نهایت سرعت 310 کیلومتربرساعت دارد.