آستون مارتین

با آستون‌مارتین هاچ‌بکی که تاکنون ندیده‌اید آشنا شوید!

در سال ۲۰۱۱، آستون‌مارتین خودروی شهری کوچکی بنام سیگنت را معرفی کرد که در اصل یک تویوتا IQ ری‌بج شده بود و سازندهٔ بریتانیایی آن‌را راه‌حلی لوکس برای حمل‌ونقل شهری می‌دانست. تا آن زمان همه آستون‌مارتین را با گرند توررهای بزرگ و سریع می‌شناختند و این کار حرکتی بی‌سابقه به نظر می‌رسید اما گویا اشتباه کرده‌ایم زیرا ظاهراً اولین تلاش آستون‌مارتین برای ساخت یک خودروی کوچک و جمع‌وجور به دههٔ ۸۰ میلادی و آستین مترو بازمی‌گردد.

این خودرو که تیکفورد مترو نام گرفته بود، محصول همکاری آستون‌مارتین و بریتیش لیلاند بود و توسط شرکت تیکفورد در زمانی که تحت مالکیت دیوید براون (مالک آستون‌مارتین) بود ساخته شد. احتمالاً تاکنون نام این خودرو را نشنیده‌اید زیرا تیکفورد مترو حتی از سیگنتِ ناموفق هم کمیاب‌تر است و تنها ۲۶ دستگاه از آن ساخته شد. آستون‌مارتین در این خودرو به آستین مترو چند ویژگی لوکس مثل چرم و آلکانترا اضافه و آن‌را به تجهیزات رفاهی مثل سانروف، کروز کنترل، سیستم صوتی و کنترل‌های برقی مجهز کرده بود.

تیکفورد مترو در بیرون هم علاوه بر لوگوی بال‌دار مشهور آستون‌مارتین، به کیت بدنهٔ کاملی مجهز شده و ظاهری تهاجمی‌تر پیدا کرده بود. مهم‌تر از همهٔ این‌ها، پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری خودرو بود که با تقویت توسط آستون‌مارتین قدرت آن به ۸۰ اسب بخار رسیده بود. از این هاچ‌بک لوکس بریتانیایی فقط سه دستگاه به‌صورت فرمان چپ برای عرضه در ایالات‌متحده ساخته شد که حالا یکی از آن‌ها به حراج گذاشته شده است. این نمونه در بیرون به رنگ قهوه‌ای بوده و تودوزی داخلی آن بژ رنگ است.

انتظار می‌رود این متروی کمیاب که مدل ۱۹۸۲ است و تنها ۱۵ هزار کیلومتر کار کرده است، با قیمتی در حدود ۶۰ هزار دلار در حراجی به فروش برسد. به نظر شما آیا یک هاچ‌بک معمولی دهه ۸۰ صرفاً به خاطر نام آستون‌مارتین ارزش پرداخت چنین مبلغی را دارد؟

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۹ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (627 ديدگاه)

    ماشاالاه.خوشم اومد.قشنگه.
    اونموقع خیلی ماشینا فرمون هیدرولیک نداشتند ولی این کروزکنترل… داشته.

    موافقم ۶
    مخالفم ۱۰
  2. Aran+Milan

    ۲۹ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (238 ديدگاه)

    داخلش چقدر لوکسه!

    موافقم ۵
    مخالفم ۷
  3. GT

    ۲۹ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (664 ديدگاه)

    سکوتی میکنم در حد فریاد 😐

    موافقم ۸
    مخالفم ۳
  4. AMG GT R

    ۲۹ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (706 ديدگاه)

    استون مارتین هاچ بک !!!!!!!
    مثل این می مونه بگن که یه شاهزاده برده شده

    موافقم ۶
    مخالفم ۴
  5. دیجی

    ۲۹ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (149 ديدگاه)

    ترکیبی ار رنو۵وپژو۲۰۵

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
  6. Mad.z.Max

    ۲۹ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1473 ديدگاه)

    زباله ای به ظاهر کمیاب…
    این که همون آوستین متروعه… همون داستان سیگنت و تویوتا آی کیو.
    حیف ۶۰هزارتا

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۵
    1. 🔥A.H MOTORS🔥

      ۲۹ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (422 ديدگاه)

      حاجی سال ۱۹۸۰ بوده این ماشین!
      برای اون موقع که خیلی خوب بوده

      موافقم ۱
      مخالفم ۸
      1. Mad.z.Max

        ۲۹ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (1473 ديدگاه)

        حاجی به عنوان ماشینی که از کمپانی بریتیش لیلاند و آوستین بیرون اومده هم خوب نبوده، چه برسه به اینکه اسم استون مارتبن هم روش چسبوندن! کلا استون یبار با این ماشین، و یبار هم با هاچبکه تویوتا آی کیو، اومد به طرز وقیحانه ای یه ماشین هاچبکه ضعیف و فوق العاده ارزون رو ریبج کرد و اومد این وسط گرون بفروشه سودشو ببره، که هر دوبار شدن لکه ننگی براش.
        میگی نه؟ کلی مقاله انگلیسی راجع به جفتشون هست! حتی فارسی هم درباره پروژه سیگنت توی همین پدال هم هست

        موافقم ۹
        مخالفم ۲
    2. جناب ایکس

      ۳۰ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (851 ديدگاه)

      دیدم چرا خیلی آشنا میزنه

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  7. datsun

    ۲۹ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (2168 ديدگاه)

    آستون تو چرم کاری کم نمیزاره الان هم دقیقا همینطوره

    موافقم ۶
    مخالفم ۲
  8. مرتضی

    ۲۹ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (142 ديدگاه)

    شبیه پراید هاچبکه چقد

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
  9. مهردادکمال

    ۳۰ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (779 ديدگاه)

    سیگنت زمان خودش یه برچسب قیمتی گزاف داشت و بخاطر ذات تویوتا بودنش خیلی مورد توجه نبود حالا جالبه وقتی قیمتهای دست دومش رو ادم میبینه تعجب اوره چطور این قد ارزش خودشو حفظ کرده

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  10. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۳۰ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (4319 ديدگاه)

    آستون چقدر آشغال میساخته خبر نداشتیم!
    اون از لاگوندا
    این از این!
    سیگنت هم همینطور…

    موافقم ۶
    مخالفم ۲
    1. حسین

      ۳۰ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (627 ديدگاه)

      آشغال شورلت وگاست، نه این ماشین

      موافقم ۲
      مخالفم ۳
      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۳۰ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (4319 ديدگاه)

        چه اصراریه تو هی به من ریپلای میکنی؟!

        موافقم ۴
        مخالفم ۱
        1. جناب ایکس

          ۳۰ آبان ۱۴۰۰
          سوابق: (851 ديدگاه)

          😂😂😂

          موافقم ۳
          مخالفم ۰
    2. GT

      ۳۰ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (664 ديدگاه)

      لاگوندا عجیب بوده، ولی آشغال نبوده!

      موافقم ۳
      مخالفم ۱
      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (4319 ديدگاه)

        عجیب بود آشغالم بود با احترام! فکر کنم تاپ گیر جرمی هم تستش کرد، سیستم هاش چون همه الکترونیکی هستش دائم به هم می‌ریزه از طرفی ابعادش خیلی عجیبه فضای پا و سر به شکل فاجعه باری کوچیکه درهاش انگار هی مال خودش نیست نمی‌دونم چرا ریزه! با اون اندازه دید به بیرونش هم خوب نیست فضای صندوق به نسبت ابعاد خیلی کوچیکه و….
        لاگوندا هم اشکالات زیادی داره سرچ کنید به حرفم می‌رسید…

        موافقم ۲
        مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا