آستون مارتین ونتیج یا پورشه 911 توربو S؟ بهترین کوپه اسپرت 2024 کدام است؟
تماشای آستونمارتین ونتیج وقت و زمانی مجزا میخواهد؛ زمانی که انسان روی یک صندلی بنشیند و ابعاد عضلانی، خطوط ارگونومیک، چراغهای زیبا و فرم اسپرت بدنه را وارسی کند. مشخصا اولین چیزی که در ذهن این بیننده القا میشود، حس قدرت و سرعت است که به بهترین حالت به یک خودرو تبدیل شده است. همهچیز بیمانند به نظر میرسد تا اینکه پورشه 911 توربو S را در برابر آن قرار میدهیم؛ خودرویی که چندین سال است بهعنوان بنچمارک و معیار سنجش یک کوپه اسپرت خوب شناخته میشود. آیا پورشه در برابر ظاهر باوقار ونتیج کم میآورد؟ مسلما خیر!
پورشه با یک فشار پدال گاز سرعتی خیرهکننده میگیرد و با تکیهبر سیستم چهار چرخ محرک خود، چسبندگی مثالزدنی دارد که ونتیج در خواب هم آن را نخواهد داشت. اما آیا همهچیز به شتاب و سرعت بیشتر ختم میشود؟ مسلما خیر! راندن چنین خودروهایی مانند یک رویداد تفریحی است هرچند که نگاهکردن به برگه مشخصاتشان یک مسابقه اعداد را در ذهن تداعی میکند. جدیدترین نسخه ونتیج 665 اسب بخار قدرت خود را از یک موتور 4 لیتری V8 دریافت میکند که آن را درکنار قدرتمندترین انواع 911 قرار میدهد.
مشکل نسل گذشته این خودرو در کمبود روح، تاثیر و کاریزما بود؛ وگرنه یکی از بیدردسرترینها به شمار میرفت. آستونمارتین با معرفی نسل جدید آن تصمیم گرفت که کوچکترین و ارزانترین خودروی خود را کمی گرانتر، قویتر و مهمتر کند؛ درحالیکه بازار هدف آن هنوز تغییر نکرده است. تمرکز مهندسان این شرکت خلق نسل جدید، بهبود پاسخدهی خودرو بوده که از طریق بهبود شاسی و... ممکن شده است. تجربه نشستن در کابین لوکس ونتیج (که از DB12 بهعاریه گرفته شده) هم نشان میدهد که آستونمارتین در کار خود جدی است و همهچیز را به بهترین نحو انجام داده است.
ونتیج جدید در مقایسه با 911 کنونی احساس لوکسبودن را بهتر منتقل میکند؛ هر چند کیفیت ساخت 911 بهتر است. کابین 911 خوب است اما با توجه به قیمت بالایی که دارد، کمی انتظار بیشتری از آن میرود؛ همین. خوشبختانه نمای بیرونی 911 توربو نزدیک به کمال است؛ خودرویی که حضور خود را به رانندههای اطراف نشان میدهد و با آرامش و وقار کامل در مسیر خود حرکت میکند. بنابراین ظاهر مدرن کلاسیک پورشه هم هرچند به پای ونتیج نمیرسد اما بیشک حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
پورشه 911 قدرت زیادی دارد اما به نظر میرسد در برابر موتور بهبودیافته این نسل از ونتیج که همان پیشرانه 8 سیلندر AMG محسوب میشود، نیاز به یک بهروزرسانی جزئی دارد تا خود را از محوطه چالش بیرون بکشد و پادشاهی بیرقیب باشد. نشستن پشت فرمان ونتیج، ارائه خطی قدرت در دورهای بالاتر از 3 هزار rpm را تا دور 7 هزار rpm نشان میدهد. قدرت بهخوبی به زمین منتقل خواهد شد. زمانی که چسبندگی بهاندازه کافی ایجاد شود، میبینیم که ونتیج هم بهاندازه توربو S سریع است. اگر با ونتیج بخواهید از 100 به 200 کیلومتر بر ساعت برسید، میبینید که تنها 0.7 ثانیه عقبتر از کوپه آلمانی خواهید بود.
هر چند 911 سریعتر است اما ونتیج حس سرعت را بهتر منتقل میکند؛ چرا؟ چون کنترل کمتری روی قدرت خود دارد. عملکرد سیستم فنربندی بهگونهای است که تکانهای خاصی را به خودرو وارد میکند. وقتی این عملکرد را با قدرت زیاد پیشرانه ترکیب کنید، به تجربهای هیجانآور میرسید که ان را در مقایسه با 911 توربو S کمی جذابتر نشان میدهد.
و اما 911! پا را روی پدال گاز بفشارید تا خودرو در کسری از ثانیه نفسی تازه کند و به جلو پرتاب شود. نقش توربوها در این خودرو بیشتر مشخص و هویدا است. هر چند میتوان به عملکرد پیشرانه در دورهای پایین کمی خرده گرفت اما مسئله جدی نیست. این تنبلی در دورهای بالاتر از بین میرود و 911 نشان میدهد که میتواند خودرویی قابلاطمینان و کاربلد باشد. کنترل بدنه این خودرو بینقص است و جعبهدنده PDK پورشه هم در کلاس خود، بهترین قلمداد میشود. بهاینترتیب، 911 توربو S به خودرویی دقیق، عصبانی و سرسخت تبدیل میشود که فقط کمی از صدای تایرها و جاده را به کابین منتقل میکند.
پورشه 911 توربو S خودرویی بیمانند است که هزینه گزاف خود را با عملکرد خیرهکننده توجیه میکند. هر چند که آپشنهای گوناگون پورشه با قیمتهای بالا به فروش میرسند اما چه خودروی شما به آنها مجهز باشد یا نه، با محصولی طرف هستید که هیچوقت از رانندگی با آن خسته نخواهید شد. پورشه در مسیر کنترل و حفظ ارتباط خودرو در اوج قرار دارد و اگر ونتیج مسیری مشابه را در پیش میگرفت، بیشک شکست میخورد. خوشبختانه آستونمارتین با درک این مهم راه خود را پیش گرفته تا لذت، هیجان و حس درام را بهتر از رقبا ایجاد کند.
اینکه کدام یک از این دو خودرو بهتر است واقعا به دید هر شخص بستگی دارد. پورشه استاد مهندسی دقیق است و با این وجود خودرویی را تولید میکند که راندمانی حسابشده دارد. اگر چنین چیزی هدف شما از خرید خودرو باشد، بیشک انتخابی بهتر از 911 توربو S ندارید. در سوی مقابل، ونتیج از همیشه به 911 نزدیکتر شده است. آستونمارتین با بازکردن بالهای این خودرو و ایجاد کاراکتر منحصربهفرد خودش، اجازه داده تا به محصولی جذاب تبدیل شود که هر چند هنوز هم چیزهای زیادی برای یادگرفتن دارد اما پیشرفتی قابلملاحظه را تجربه کرده است. نظر شما درباره آستونمارتین ونتیج و پورشه 911 توربو S چیست؟