آستون مارتین

گرامی‌داشت یکی از جذاب‌ترین خودروهای دهه 80 میلادی، آستون مارتین ویراژ 6.3

خانه تاریخچه برند مشهور انگلیسی، «آستون‌مارتین ورکس»، سی‌امین سالگرد تولید یکی از خاطره‌انگیزترین خودروهای کوپه این شرکت، آستون‌مارتین‌های ویراژ و ویراژ ولانته ۶.۳ لیتری، را گرامی داشته است. این نسخه از ویراژ در سال ۱۹۸۹ به‌صورت جهانی به فروش می‌رسید و به‌عنوان یک نسخه بهتر از نمونه عادی ۵.۳ لیتری رونمایی شده بود. نسخه ۶.۳ لیتری حاصل تلاش بخش خدمات‌دهی مشتریان در اوایل سال ۱۹۹۲ بود که امروزه به نام آسوت‌مارتین ورکس شناخته می‌شود.

قدرت بیشتر برای عملکرد بهتر

۱۹۹۲ Aston Martin Virage 6.3

آستون‌مارتین با پیشگیری روند «More is More» (بیشتر برابر بیشتر است)، ویراژ ۶.۳ را به‌عنوان یکی از تواناترین خودروهای اسپرت زمانه‌اش خلق کرد؛ منظور از این عبارت یادشده، قدرت بیشتر برای رسیدن به عملکرد بهتر است. این خودرو درکنار فنربندی مناسب و ترمزهای قابل‌تامل، از تغییرات ظاهری مطلوبی نیز سود می‌جست تا خودرودوستان بتوانند تفاوت آن را با نمونه عادی تشخیص دهند.

۱۹۹۲ Aston Martin Virage 6.3

ریشه آفرینش ویراژ ۶.۳ به تاریخچه حضور آستون‌مارتین در رقابت‌های موتوراسپرت باز می‌گردد. آستون‌مارتین پس از یک وقفه طولانی ۲۵ ساله سرانجام در اواخر دهه ۸۰ میلادی به عرصه مسابقات بازگشت. بریتانیایی‌ها با استفاده از خودروی AMR1 در گروه خودروهای C «مسابقات قهرمانی پروتوتایپ‌های اسپرت جهان» در سال ۱۹۸۹ به رقابت پرداختند. برنامه موتوراسپرت این شرکت باعث شد تا مهندسان این خودروساز به فکر توسعه موتور ۵.۳ لیتری خود و جایگزینی آن با یک نمونه ۶.۳ لیتری شوند. در آن زمان، ویراژ V8 با موتور ۵.۳ لیتری به فروش می‌رسید؛ بنابراین قدم بعدی آستون‌مارتین، ارائه یک نسخه ۶.۳ لیتری از این خودرو بود.

۱۹۹۲ Aston Martin Virage 6.3

موتوری که نقش یک ستاره سینما را بازی می‌کرد

نسخه ۵.۳ لیتری ویراژ کوپه با موتور V8 خود حدود ۳۳۰ اسب بخار انگلیسی را در دور ۵,۳۰۰rpm دردسترس راننده قرار می‌داد. گشتاور آن نیز ۴۷۰ نیوتن متر بود که در دور ۴,۰۰۰rpm به حداکثر مقدار خود می‌رسید. این اعداد و ارقام در آن سال‌ها چندان عادی نبودند؛ اگر یک کوپه از چنین عملکردی سود می‌برد، حتما یک خودروی اسپرت به شمار می‌رفت.

تغییرات و بهبودهای موتوری واقعا چشمگیر بودند؛ آستون‌مارتین برای به‌روز نگه‌داشتن کوپه دوست‌داشتنی خود، نسخه ۶.۳ لیتری‌اش را روانه بازار کرد که قاعدتا از نسخه اصلی قدرتمندتر بود. این موتور جدید، ۵۰۰ اسب بخار انگلیسی قدرت داشت که در دور ۶,۰۰۰rpm دردسترس راننده قرار می‌گرفت. ۶۴۳ نیوتن متر گشتاور نیز در دور ۵,۸۰۰rpm با تمام توان چرخ‌های عقب را می‌چرخاند. گفتنی است که حدود ۵۳۶ نیوتن متر از این گشتاور از دور ۲,۵۰۰rpm دردسترس راننده بود که یک نمودار ارائه خطی گشتاور را فراهم می‌کند.

۱۹۹۲ Aston Martin Virage 6.3

این خودرو ۴,۷۳۷ میلی‌متر طول و ۱۹۶۹ کیلوگرم وزن داشت و قادر بود درعرض ۵.۱ ثانیه از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. برای گذر از مرز ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت نیز تنها به ۱۱.۵ ثانیه زمان نیاز داشت تا نهایتا به حداکثر سرعت ۲۳۳ کیلومتر بر ساعت برسد.

موتور ۶.۳ لیتری ویراژ از پیستون‌های مسابقه‌ای، میل گاردان، سرسیلندر و ورودی‌های هوا جدید سود می‌جست که همه ساخت شرکت مشهور کازورث بودند. این بهینه‌سازی‌ها درکنار سیستم تزریق سوخت تناوبی «وبر/آلفا»، سیستم مدیریت موتور بازتنظیم‌شده و کاتالیست‌های اگزوز ویژه به انجام وظیفه می‌پرداختند.

۱۹۹۲ Aston Martin Virage 6.3

فنربندی و ترمز

از آنجا ویراژ ۶.۳ لیتری قدرت به‌مراتب بیشتری از برادر کوچک‌تر خود داشت، آستون‌مارتین مجبور بود تا سیستم تعلیق و ترمزهای آن را نیز تقویت کند. فنرها محکم‌تر از قبل شده‌اند و ویژگی‌های دیگری چون میراگرهای اختصاصی، میل ضدلغزش بزرگ‌تر برای محور جلو و استفاده از سیستم مشابه برای محور عقب اشاره کرد.

رینگ‌های ویراژ ۶.۳ ساخت «OZ» بودند و درون تایر ۲۸۵/۴۵ «گودیِر» ایگل قرار می‌گرفتند. تمام ترمزهای این خودرو دیسکی با شعاع ۱۴ اینچ بودند تا بتوانند آن را از سرعت ۲۳۳ کیلومتر بر ساعت متوقف کنند. این ترمزها که بزرگ‌ترین دیسک‌های موجود در یک خودروی جاده‌ای محسوب می‌شدند، راه خود را از AMR1 به درون ویراژ پیدا کرده بودند و درکنار یک سیستم ضدقفل ۴ کانالی به انجام‌وظیفه می‌پرداختند.

۱۹۹۲ Aston Martin Virage 6.3

۶.۳ لیتری حجم موتور و یک دنیا خاطره

آستون‌مارتین برای بهبود ویراژ ۶.۳ تنها به موتور و اجزای دینامیکی بسنده نکرد و ظاهر آن را نیز زیباتر از قبل کرد. ورودی عمیق‌تر هوا در جلو، لب‌آویز بزرگ‌تر عقب و اسپویلر بهتر از این دسته تغییرات بودند. کابین خودرو نیز همچنان آرامش و متانت یک خودروی لوکس را به سرنشینانش گوش‌زد می‌کرد. ازجمله آپشن‌های داخلی ویراژ ۶.۳ می‌توان به پخش‌کننده مینی‌دیسک، رِسیوِر مینی‌تلویزیون و پایشگر سرنشینان صندلی‌های عقب اشاره کرد که همگی در زمان خود به‌روزترین‌ها محسوب می‌شدند.

۱۹۹۲ Aston Martin Virage 6.3

قیمت نسخه عادی ویراژ در سال ۱۹۹۲ حدود ۱۴۰ هزار پوند بود؛ بنابراین آستون‌مارتین ویراژ ۶.۳ را با نرخ ۲۰۰ هزار پوندی به فروش رساند. معلوم نیست بریتانیایی‌ها درکل چه تعداد ویراژ تولید کردند اما مشخص است که این شرکت درطول دو سال موفق به تولید ۶۰ عدد ویراژ ۶.۳ شد. با وجود اینکه تولیدات کلی این مدل نامعلوم است اما تاثیر آن بر برند و مشتریانش، کاملا روشن و آشکار است.

۱۹۹۲ Aston Martin Virage 6.3

آستون‌مارتین در سال ۱۹۹۲، ۴۶ ویراژ به فروش رساند که تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها تحت مرکز خدمات مشتریان (آسوت‌مارتین ورکس امروزی) و در طی ۱۲ هفته کاری به نسخه ۶.۳ لیتری ارتقا یافتند. تاریخ‌شناس آستون‌مارتین، «استیو وادینگام»، می‌گوید:

ویراژ و ویراژ ولانته ۶.۳ لیتری در زمانی چالش‌برانگیز وارد چرخه تولید شد. آستون‌مارتین در دهه ۸۰ میلادی یک پیشرفت خوب را تجربه کرد اما با مشکلات اقتصادی جامعه در دهه ۹۰ و فروش سخت‌تر از همیشه ناشی از آن روبه‌رو شد.

ارائه چنین طرح سرشار از نبوغی توسط تیم خدمات مشتریان نه‌تنها یک موج مثبت رسانه‌ای برای برند ایجاد کرد، بلکه به مشتریان وفادارمان این امکان را داد تا از فرصت مالکیت یک خودروی مهم با پیشینه موتوراسپرت بهره‌مند شوند.

۱۹۹۲ Aston Martin Virage 6.3

مدیر آستون‌مارتین ورکس، «پاول اِسپایِر»، در پروژه ساخت ویراژ ۶.۳ لیتری دست داشته و آن را این‌گونه توصیف می‌کند:

ویراژ ۶.۳ لیتری یک نمونه فوق‌العاده از توانایی‌های دپارتمان آستون‌مارتین ورکس بوده و هست.

این خودرو در «نیوپورت» به‌خوبی بازمهندسی و بازطراحی شد و یک نمونه واقعی از نبوغ و دورنمای تجارت آستون‌مارتین است. من هم هیجان‌زده هستم و هم شوکه شده‌ام؛ چراکه امروز درحال گرامی‌داشت سی‌امین سالگرد ساخت این ستاره درسال ۲۰۲۲ هستیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3455 ديدگاه)

    خوشتیپه👌

    تو رقیباش
    هر چی آئودی ارزون بود این ماشین گرون

    موافقم 17
    مخالفم 4
    1. Mad.z.Max

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1839 ديدگاه)

      راست میگی آقا، واقعا با اینکه طرفدار استون نیستم، ولی این مدل خیلی دوست داشتنیه، تازه کلی جا واسه آب معدنی هم داره!! مدتیه ندیدم از معیار آب معدنی بر متر مکعبت استفاده کنی راستی :))

      یه قسمت متنم فک کنم ایراد داره:
      «در آن زمان، ویراژ V8 چهار سیلندر با موتور ۵.۳ لیتری به فروش می‌رسید» ویراژ V8 چارسیلندر چیه؟

      موافقم 12
      مخالفم 3
      1. ممد ژانگولر

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (3455 ديدگاه)

        داداش ماه مبارک رمضان و آب معدنی 😐

        موافقم 8
        مخالفم 6
      2. FTB

        ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (750 ديدگاه)

        ماشین بریتانیایی یعنی یه تیکه ماه

        تمیز و جذاب

        موافقم 12
        مخالفم 0
    2. کافر مقدس

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1635 ديدگاه)

      زمانی که استون مارتین و بنتلی و رولزرویس خودشون انجین تولید میکردن همیشه یکی شون انجین سال انتخاب میشد ولی الان کمپلت میخرن میبندن میره

      جگوار یه زمونی چه انجنیی هایی میزد اللخصوص با زاویه 36درجه

      نمیدونم چه کردن با خودشون

      موافقم 27
      مخالفم 2
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (10061 ديدگاه)

    ۳۳ سالِ ببینید چه خودروی مخوفی ساخته بودند با ۵۰۰hp قدرت و چه ظاهر شیک و مجلسی که همین حالاش هم استون مارتین با اینکه اسپورت هست ولی آدم دوست داره با کت‌و‌شلوار بشینه توش و گاز گازی کنه !

    البته برایم جای سوال داره که چرا سرعتش روی ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت بسته شده در حالی که با این قدرت میتونسته راحت به بالای ۲۶۰ برسه !
    البته شاید نداشتن آیرودینامیک باعث میشده سرعتش را محدود کنند !

    در آن زمان ۱۴۰ هزار پوند خیلی پول بوده و فکر میکنم به پول امروز میشه ۳۰۰هزار پوند یا بیشتر !

    البته فکر میکنم در آن زمان رقبای ایتالیایی پرچمدار بودند و تاب رقابت با آن‌ها را نداشته !

    موافقم 27
    مخالفم 3
  3. 2311

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (527 ديدگاه)

    با 288GTO مقایسه میکنم میبینم ارزش خریدی نداره

    موافقم 4
    مخالفم 29
    1. 2311

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (527 ديدگاه)

      عزیزانی که مخالفید، الان واقعا این دوستمون رو از GTO بهتر میدونید؟ چی داره مگه؟
      استون اگه خیییییلی خوب بود ارزشش رو نگه میداشت و بالای 170K فروش میرفت
      ازون طرف GTO داره با قیمت 3 میلیون پوندی فروش میره
      کدوم بهتره؟

      موافقم 1
      مخالفم 15
  4. افشار

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (693 ديدگاه)

    بچه ها یک مقام پلیس راهور ناجا در یک مصاحبه ویدیویی حرف جالبی زده : {{ سردار تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور گفت: با یک حساب دو دو تا چهارتا، ایران‌خودرو و سایپا اگر تعطیل شوند، ما با واردات خودرو و صرفه‌جویی در مصرف سوخت با واردات خودروی خارجی، حقوق تمام کارکنان آن را می دهیم}}

    موافقم 35
    مخالفم 1
    1. جواد خطر

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (255 ديدگاه)

      حرفش کاملاً درست بوه اما ای کاش این حرفها عملی بشه

      موافقم 27
      مخالفم 1
    2. Jdm باز

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1062 ديدگاه)

      اگه اجرایی بشه ، واقعا خوبههه
      خودروی هیبرید یا برقی ارزون قیمت بیارن، هم مصرف سوخت خیلی کم میشه هم یارانه بنزین دولت نمیده و هزینه ها پایین میاد هم به محیط زیست کمک میشه و هم در این دو گاری سازی تخته خواهد شد
      البته اگه مافیا های محترم اجازه بدن!

      موافقم 16
      مخالفم 0
  5. viper2

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    خودرویی بسیار عالی . پکیج کاملی از ماشین اسپرت هست . کلکسیونی و خاص . کیفیت عالی . هندلینگ درجه یک . موتور قدرتمند . ترمز عالی .
    باید افتخار کرد به خودروسازانی که وجود ساخت موتور ۵.۷ به بالا رو داشتن 🥂🥂

    موافقم 21
    مخالفم 1
  6. datsun

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3431 ديدگاه)

    عجب طراحی خفن و عضلانی داشته من که لذت بردم ولی از نظر فنی حتی اون زمان با وجود این موتور ضعیف عمل میکرده.

    موافقم 17
    مخالفم 1
  7. Nima

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    عکس از داخلش نبود؟
    این همه از بیرون و موتور؟

    موافقم 13
    مخالفم 0
    1. علی صفرپور

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (98 ديدگاه)

      درود دوست عزیز
      متاسفانه منبع خبر، تصویری از داخل خودرو نزاشته بود اما اگه بخواین میتونین از سایت netcarshow اسمش رو جستجو کنین و تصاویرش رو باکیفیت بالاتری دانلود کنین
      باسپاس از همراهی شما

      موافقم 15
      مخالفم 0
      1. Nima

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (1658 ديدگاه)

        سپاس فراوان . بابت ترجمه یه دنیا ممنون

        موافقم 5
        مخالفم 0
  8. Khosrow

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    نمای جلوش شاهکاره / قابل قیاس با طرح های امروزی نیست / مسیری که دوست داشتم مرسدس بره / شارپ و ساده ..

    موافقم 8
    مخالفم 2
  9. زیزیگولو

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (4457 ديدگاه)

    واسه جذاب بودن به چیزی بیشتر از زیبایی نیاز هستش که حتی بعد از گذشت حدود چهل سال هنوزم تو این ماشین دیده میشه👍👍👍👍

    موافقم 13
    مخالفم 1
  10. مازیار

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2361 ديدگاه)

    یادش بخیر یکی از هیجان انگیز ترین مقالاتی که از مجله ماشین بخاطر دارم تقابل همین مدال و TVR
    cerbrea LM در برابر کوروت و وایپر بود و مجموع قدرت ۱۰۸۰ اسب بخاری این دو مدل
    اون روزا قدرت بالای ۵۰۰ اسب بندرت دیده میشد

    موافقم 11
    مخالفم 1
  11. مهدی

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1586 ديدگاه)

    نمای جلو و عقب عالیه اما خیلی با نمای کناری همخونی نداره… فرم در و گلگیرها برای یه ماشین با سبک طراحی سیال و فانتزی هست اما جلو و عقب زوایا تیز و شارپ

    موافقم 4
    مخالفم 8
  12. behnam-84

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (31 ديدگاه)

    ظاهر ماشین شبیه ماشین های آمریکایی هست.زیبا و عضلانی.حتی موتورش شبیه موتورهای آمریکایی هست.حجم بالا و قدرت زیاد.با توجه به اینکه تعداد خیلی کمی تولید شده قطعا الان و در آینده ارزش این ماشین زیاد خواهد بود.
    تشکر می کنم از آقای صفرپور که این مقاله رو ترجمه کردند و در پدال منتشر کردند.

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. 2311

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (527 ديدگاه)

      خیر، به نسبت
      خیلی زیاد نیست

      موافقم 0
      مخالفم 2
  13. یوسف

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (923 ديدگاه)

    این همه قدرت و گشتاور…… اما فقط 233 تا سرعت….. خیلی کمه

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا