گرامیداشت یکی از جذابترین خودروهای دهه 80 میلادی، آستون مارتین ویراژ 6.3
خانه تاریخچه برند مشهور انگلیسی، «آستونمارتین ورکس»، سیامین سالگرد تولید یکی از خاطرهانگیزترین خودروهای کوپه این شرکت، آستونمارتینهای ویراژ و ویراژ ولانته 6.3 لیتری، را گرامی داشته است. این نسخه از ویراژ در سال 1989 بهصورت جهانی به فروش میرسید و بهعنوان یک نسخه بهتر از نمونه عادی 5.3 لیتری رونمایی شده بود. نسخه 6.3 لیتری حاصل تلاش بخش خدماتدهی مشتریان در اوایل سال 1992 بود که امروزه به نام آسوتمارتین ورکس شناخته میشود.
قدرت بیشتر برای عملکرد بهتر
آستونمارتین با پیشگیری روند «More is More» (بیشتر برابر بیشتر است)، ویراژ 6.3 را بهعنوان یکی از تواناترین خودروهای اسپرت زمانهاش خلق کرد؛ منظور از این عبارت یادشده، قدرت بیشتر برای رسیدن به عملکرد بهتر است. این خودرو درکنار فنربندی مناسب و ترمزهای قابلتامل، از تغییرات ظاهری مطلوبی نیز سود میجست تا خودرودوستان بتوانند تفاوت آن را با نمونه عادی تشخیص دهند.
ریشه آفرینش ویراژ 6.3 به تاریخچه حضور آستونمارتین در رقابتهای موتوراسپرت باز میگردد. آستونمارتین پس از یک وقفه طولانی 25 ساله سرانجام در اواخر دهه 80 میلادی به عرصه مسابقات بازگشت. بریتانیاییها با استفاده از خودروی AMR1 در گروه خودروهای C «مسابقات قهرمانی پروتوتایپهای اسپرت جهان» در سال 1989 به رقابت پرداختند. برنامه موتوراسپرت این شرکت باعث شد تا مهندسان این خودروساز به فکر توسعه موتور 5.3 لیتری خود و جایگزینی آن با یک نمونه 6.3 لیتری شوند. در آن زمان، ویراژ V8 با موتور 5.3 لیتری به فروش میرسید؛ بنابراین قدم بعدی آستونمارتین، ارائه یک نسخه 6.3 لیتری از این خودرو بود.
موتوری که نقش یک ستاره سینما را بازی میکرد
نسخه 5.3 لیتری ویراژ کوپه با موتور V8 خود حدود 330 اسب بخار انگلیسی را در دور 5,300rpm دردسترس راننده قرار میداد. گشتاور آن نیز 470 نیوتن متر بود که در دور 4,000rpm به حداکثر مقدار خود میرسید. این اعداد و ارقام در آن سالها چندان عادی نبودند؛ اگر یک کوپه از چنین عملکردی سود میبرد، حتما یک خودروی اسپرت به شمار میرفت.
تغییرات و بهبودهای موتوری واقعا چشمگیر بودند؛ آستونمارتین برای بهروز نگهداشتن کوپه دوستداشتنی خود، نسخه 6.3 لیتریاش را روانه بازار کرد که قاعدتا از نسخه اصلی قدرتمندتر بود. این موتور جدید، 500 اسب بخار انگلیسی قدرت داشت که در دور 6,000rpm دردسترس راننده قرار میگرفت. 643 نیوتن متر گشتاور نیز در دور 5,800rpm با تمام توان چرخهای عقب را میچرخاند. گفتنی است که حدود 536 نیوتن متر از این گشتاور از دور 2,500rpm دردسترس راننده بود که یک نمودار ارائه خطی گشتاور را فراهم میکند.
این خودرو 4,737 میلیمتر طول و 1969 کیلوگرم وزن داشت و قادر بود درعرض 5.1 ثانیه از 0 به 100 کیلومتر بر ساعت برسد. برای گذر از مرز 160 کیلومتر بر ساعت نیز تنها به 11.5 ثانیه زمان نیاز داشت تا نهایتا به حداکثر سرعت 233 کیلومتر بر ساعت برسد.
موتور 6.3 لیتری ویراژ از پیستونهای مسابقهای، میل گاردان، سرسیلندر و ورودیهای هوا جدید سود میجست که همه ساخت شرکت مشهور کازورث بودند. این بهینهسازیها درکنار سیستم تزریق سوخت تناوبی «وبر/آلفا»، سیستم مدیریت موتور بازتنظیمشده و کاتالیستهای اگزوز ویژه به انجام وظیفه میپرداختند.
فنربندی و ترمز
از آنجا ویراژ 6.3 لیتری قدرت بهمراتب بیشتری از برادر کوچکتر خود داشت، آستونمارتین مجبور بود تا سیستم تعلیق و ترمزهای آن را نیز تقویت کند. فنرها محکمتر از قبل شدهاند و ویژگیهای دیگری چون میراگرهای اختصاصی، میل ضدلغزش بزرگتر برای محور جلو و استفاده از سیستم مشابه برای محور عقب اشاره کرد.
رینگهای ویراژ 6.3 ساخت «OZ» بودند و درون تایر 285/45 «گودیِر» ایگل قرار میگرفتند. تمام ترمزهای این خودرو دیسکی با شعاع 14 اینچ بودند تا بتوانند آن را از سرعت 233 کیلومتر بر ساعت متوقف کنند. این ترمزها که بزرگترین دیسکهای موجود در یک خودروی جادهای محسوب میشدند، راه خود را از AMR1 به درون ویراژ پیدا کرده بودند و درکنار یک سیستم ضدقفل 4 کانالی به انجاموظیفه میپرداختند.
6.3 لیتری حجم موتور و یک دنیا خاطره
آستونمارتین برای بهبود ویراژ 6.3 تنها به موتور و اجزای دینامیکی بسنده نکرد و ظاهر آن را نیز زیباتر از قبل کرد. ورودی عمیقتر هوا در جلو، لبآویز بزرگتر عقب و اسپویلر بهتر از این دسته تغییرات بودند. کابین خودرو نیز همچنان آرامش و متانت یک خودروی لوکس را به سرنشینانش گوشزد میکرد. ازجمله آپشنهای داخلی ویراژ 6.3 میتوان به پخشکننده مینیدیسک، رِسیوِر مینیتلویزیون و پایشگر سرنشینان صندلیهای عقب اشاره کرد که همگی در زمان خود بهروزترینها محسوب میشدند.
قیمت نسخه عادی ویراژ در سال 1992 حدود 140 هزار پوند بود؛ بنابراین آستونمارتین ویراژ 6.3 را با نرخ 200 هزار پوندی به فروش رساند. معلوم نیست بریتانیاییها درکل چه تعداد ویراژ تولید کردند اما مشخص است که این شرکت درطول دو سال موفق به تولید 60 عدد ویراژ 6.3 شد. با وجود اینکه تولیدات کلی این مدل نامعلوم است اما تاثیر آن بر برند و مشتریانش، کاملا روشن و آشکار است.
آستونمارتین در سال 1992، 46 ویراژ به فروش رساند که تعداد قابلتوجهی از آنها تحت مرکز خدمات مشتریان (آسوتمارتین ورکس امروزی) و در طی 12 هفته کاری به نسخه 6.3 لیتری ارتقا یافتند. تاریخشناس آستونمارتین، «استیو وادینگام»، میگوید:
ویراژ و ویراژ ولانته 6.3 لیتری در زمانی چالشبرانگیز وارد چرخه تولید شد. آستونمارتین در دهه 80 میلادی یک پیشرفت خوب را تجربه کرد اما با مشکلات اقتصادی جامعه در دهه 90 و فروش سختتر از همیشه ناشی از آن روبهرو شد.ارائه چنین طرح سرشار از نبوغی توسط تیم خدمات مشتریان نهتنها یک موج مثبت رسانهای برای برند ایجاد کرد، بلکه به مشتریان وفادارمان این امکان را داد تا از فرصت مالکیت یک خودروی مهم با پیشینه موتوراسپرت بهرهمند شوند.
مدیر آستونمارتین ورکس، «پاول اِسپایِر»، در پروژه ساخت ویراژ 6.3 لیتری دست داشته و آن را اینگونه توصیف میکند:
ویراژ 6.3 لیتری یک نمونه فوقالعاده از تواناییهای دپارتمان آستونمارتین ورکس بوده و هست.این خودرو در «نیوپورت» بهخوبی بازمهندسی و بازطراحی شد و یک نمونه واقعی از نبوغ و دورنمای تجارت آستونمارتین است. من هم هیجانزده هستم و هم شوکه شدهام؛ چراکه امروز درحال گرامیداشت سیامین سالگرد ساخت این ستاره درسال 2022 هستیم.