استون مارتین ونتیج کوپه و GT3؛ تحول بزرگ با مدل 2025
شاسی بلند DBX و کوپه اسپرت ونتیج، تولیدات بسیار مهم استون مارتین برای افزایش فروش عمومی هستند. ونیتج برای برند انگلیسی، ارزانترین محصول محسوب میشود و البته رقبای پرتعداد از کشورهای مختلف دارد. هماکنون آستانه قیمت استون مارتین DB12 به 250 هزار دلار رسیده؛ اما هزینه خرید ونتیج 2025 حدود 190 تا 200 هزار دلار است. مکلارن 570S و پورشه 911GT3 در کلاس قیمتی استون مارتین ونتیج هستند.
اولین مدل ونتیج، به شکل نسخهای از استون مارتین DB2، سال 1951 تولید شد. این شرایط تا 2003 ادامه داشت و خودروی ونتیج، زیرمجموعهی سری DB بود؛ اما از سال 2005 تا امروز، جایگاه مستقل در سبد محصولات استون مارتین کسب کرد. ونتیج، موتور جلو میانی، دیفرانسیل عقب و دو نفره است، متفاوت از DB12 که امکان حمل 4 سرنشین فراهم میکند.
استون مارتین ونتیج با 74 سال سابقهی تاریخی، از 2018 تا امروز تغییر نسل نداده است. از سویی دیگر، مدل 2025 چهرهی متفاوت از نسخهی قبلی ارایه میدهد و بهبود فنی قابل توجه دارد. نمای اصلی خودرو با چراغهای کشیده در راستای بدنه، جذاب به نظر میرسد. دستگیرههای مخفیشونده، خطوط حجمدهنده روی درهای ورودی، چرخهای 20 اینچ و نمای خاص کاپوت عقب، ونتیج 2025 را متفاوت از نسخهی قدیمی نشان میدهد.
در کابین، نمایشگر لمسی زیر خروجی هوا نصب شده است تا دید راننده و دیگر سرنشینان را محدود نکند. این بخش، با افزایش ارتفاع کنسول و جوی استیک، قابلیت دسترسی بسیار خوبی دارد. فرمان و بخش اصلی داشبورد، چرم دستدوز دارند و ادوات فیبرکربن با کلیدهای سیاهرنگ، حس یک خودروی لوکس اسپرت را به خوبی فراهم میکنند.
پیشرانه مرسدس بنز برای ونتیج جدید، 656 اسب بخار قدرت و 800 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. موتور 4 لیتر V8 توربوشارژ AMG، حالا 153 اسب بخار قویتر از ونتیج 2024 است و مدل جدید را در زمان 3/4 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرساند. گیربکس 8 سرعته ساخت ZF نیز برای ونتیج 2025 بازطراحی شده است تا ترکیب مهمترین تجهیزات فنی برای این خودروی اسپرت انگلیسی، مهندسی آلمانی داشته باشد. نهایت سرعت ونتیج جدید، 305 کیلومتر برساعت خواهد بود.
استون مارتین از تغییرات گسترده در شاسی ونتیج 2025 خبر داده است. این بخش، عملکرد عالی هنگام مانورهای پیچیده خواهد داشت و کیفیت رانندگی را بهبود خواهد داد. همچنین ساختار فنربندی و سیستم تعلیق نیز متحول شده است تا فرمانپذیری خودرو، خصوصا برای لذت از پیست مسابقه، کاملا توسط راننده احساس شود.
ونتیج GT3 با کیت بدنهی اختصاصی و بال عقب بزرگ، کاملا متمایز از نسخهی اصلی به نظر میرسد. این خودرو وارد مسابقات کلاس GT3 اروپا خواهد شد و احتمالا نماینده استون مارتین در لمان خواهد بود. طبیعتا ونتیج GT3 مطابق قوانین فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA) پیشرانه مشابه نسخهی جادهای خواهد داشت؛ اما تنظیمات مورد تایید مسابقات استقامت (WEC) شامل قدرت 500 تا 600 اسب بخار با وزن خالص 1200 تا 1300 کیلوگرم فراهم خواهد کرد.
تولید انبوه استون مارتین ونتیج 2025 با آستانه قیمت 190 هزار دلار، تابستان 2024 آغاز خواهد شد. پیشبینی میشود مدل کروک (کانورتیبل) هم به زودی رونمایی شود.