معرفی نسخهٔ ویژه‌ای از آئودی A5 اسپرت‌بک دوگانه‌سوز

شنبه 6 خرداد 1396 - 14:30
مطالعه 5 دقیقه
Audi-A5-Sportback-g-tron-10
آئودی یکی از معدود خودروسازان رده‌بالای دنیا است که به تولید خودروهای دوگانه‌سوز یعنی خودروهایی با قابلیت کار با بنزین و گاز طبیعی فشرده (CNG)...
تبلیغات

آئودی یکی از معدود خودروسازان رده‌بالای دنیا است که به تولید خودروهای دوگانه‌سوز یعنی خودروهایی با قابلیت کار با بنزین و گاز طبیعی فشرده (CNG) می‌پردازد. این شرکت نسخهٔ دوگانه‌سوز محصولات خود را G-Tron می‌نامد. پس از معرفی نسخهٔ G-Tron از مدل‌های A3 اسپرت‌بک و A4 استیشن، حالا نمونهٔ دوگانه‌سوز CNG از مدل جذاب A5 اسپرت‌بک هم ارائه شده است که عرضهٔ رسمی آن به بازار از همین تابستان آغاز خواهد شد. حال آئودی تصمیم گرفته با معرفی نسخهٔ ویژه‌ای از این خودرو در رویداد سالانهٔ Wörthersee GTI، عرضهٔ قریب‌الوقوع آن به بازار را یادآوری کند.

درحالی‌که شرکت مادر آئودی یعنی فولکس‌واگن یک گلف GTI هیبریدی کانسپت با 410 اسب بخار قدرت را در این رویداد رونمایی کرده است، آئودی این A5 G-Tron را تنها با رنگ بیرونی دورنگ خاص و الگوی لانه‌زنبوری در نیمهٔ عقبی ارائه کرده است. تم آبی نیز در چراغ‌های جلو، کالیپرهای ترمز و نوشتهٔ G-Tron روی گلگیرهای جلو و بالای شیشهٔ عقب قابل‌توجه است. چراغ‌های عقب هم اصلاح شده‌اند و تکنولوژی بالاتری نسبت به نسخهٔ استاندارد دارند.

این A5 اسپرت‌بک دوگانه‌سوز، مجهز به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر TFSI بنزینی-گازی است که 170 اسب بخار قدرت و 270 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نمونهٔ به نمایش درآمده در Wörthersee GTI دارای یک گیربکس اتوماتیک S Tronic است اما آئودی سومین محصول G-Tron خود را با یک گیربکس دستی هم عرضه خواهد کرد. در زیر ساختار عقبی خودرو، مخازن سوخت گاز آن تعبیه شده‌اند که قادر به ذخیره‌سازی 19 کیلوگرم گاز CNG هستند. این مخازن ساختار بسیار پیچیده‌ای دارند به‌گونه‌ای که لایهٔ داخلی آن‌که در برابر نشت گاز نفوذناپذیر است، از پلی‌امید ماتریکس ساخته شده درحالی‌که لایهٔ دوم نیز از فیبر کربن و فایبرگلاس تقویت‌شده با پلیمر تشکیل شده است. یک لایهٔ سوم نیز از جنس فایبرگلاس تقویت‌شده با رزین‌های اپوکسی روی این مخزن‌ها قرار گرفته است؛ بنابراین مخازن گاز این خودرو کاملاً ایمن هستند.

هرچند آئودی A5 G-Tron اسپرت‌بک برای عملکرد بالا ساخته نشده است اما هنوز هم می‌تواند در زمان مناسب 8.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسید و به حداکثر سرعت قابل‌توجه 225 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. ولی چیزی که بیشتر در مورد خودرویی که می‌تواند با گاز CNG کار کند اهمیت دارد، مصرف سوخت آن است. در این مورد، نمونهٔ مجهز به گیربکس S Tronic برای پیمودن هر صد کیلومتر به 3.8 کیلوگرم گاز نیاز دارد درحالی‌که در حالت بنزین سوز نیز 5.6 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند. بدین ترتیب A5 اسپرت‌بک دوگانه‌سوز می‌تواند تا 500 کیلومتر را تنها با سوخت گاز طی کند.

همچنین هنگامی‌که ذخیرهٔ گاز به حدود 600 گرم برسد، ماشین به‌طور خودکار روی حالت بنزین سوز رفته و بدین ترتیب 450 کیلومتر دیگر به بُرد آن اضافه می‌شود. این بدان معنا است که A5 G-Tron اسپرت‌بک با مخازن گاز و بنزین پُر می‌تواند تا 950 کیلومتر را بپیماید. بااین‌حال باید صبر کنیم تا ببینیم که آیا A5 G-Tron اسپرت‌بک می‌تواند در کنار طیف گستردهٔ پیشرانه‌ها و مدل‌های A5 به محبوبیت و فروش مناسبی دست پیدا کند یا نه.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.