نبرد پرچم‌داران آلمانی، آئودی Q7 در برابر مرسدس GLS

شنبه 30 فروردین 1399 - 08:30
مطالعه 15 دقیقه
01_24
مرسدس بنز به‌تازگی نسل کاملاً جدید GLS را روانهٔ بازار کرده است. این بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین شاسی‌بلند این شرکت بوده و از پیشرانه‌های جدید،...

مرسدس بنز به‌تازگی نسل کاملاً جدید GLS را روانهٔ بازار کرده است. این بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین شاسی‌بلند این شرکت بوده و از پیشرانه‌های جدید، تکنولوژی‌های فراوان و کابین مجلل با هفت صندلی برخوردار است. GLS جدید باید با شاسی‌بلندهای پرچم‌دار رقبای آلمانی اصلی مرسدس رقابت کند و حالا در این مقایسه به مصاف یک شاسی‌بلند پرچم‌دار بروز شدهٔ دیگر یعنی آئودی Q7 رفته است. جدیدترین نسخهٔ Q7 نیز از فناوری‌های جدید پیشرانه به‌علاوهٔ تجهیزات بیشتر و ظاهر بروز شده بهره می‌برد و با برادر کوپهٔ خود یعنی Q8 که از همین پلت‌فرم استفاده می‌کند و سال گذشته به بازار آمد هماهنگ شده است. البته این Q7 نسل کاملاً جدید نیست و صرفاً فیس‌لیفتی کلی را تجربه کرده است.

این دو کرگدن آلمانی که هردو بیش از پنج متر طول دارند، برای اینکه بتوانند خریداران را مجاب به پرداخت مبالغ بالایی کنند باید بسیار چشمگیر باشند. این دو کراس‌اوور بزرگ باید جادار و لوکس باشند، پرفورمنس خوبی داشته باشند و برای سفرهای طولانی خودروهایی اقتصادی باشند. در این رقابت اما بیشتر به‌راحتی سواری خودروها و همین‌طور کارایی هفت صندلی آن‌ها به‌عنوان عواملی کلیدی توجه داریم. پس کدام‌یک از این دو خودرو شاسی‌بلند پرچم‌دار مناسب‌تری برای مرسدس یا آئودی است؟ در ادامه پاسخ این سؤال را خواهیم فهمید.

کپی لینک

مرسدس بنز GLS

نمونهٔ مورد آزمایش در این مقایسه، GLS400d تیپ AMG Line پریمیوم است که قیمت آن از 75,040 پوند آغاز می‌شود. این امر باعث شده GLS از Q7 گران‌تر باشد اما این خودروها در بالاترین سطح بازار قرار دارند و در این بخش از بازار برای اکثر خریداران قیمت عامل تعیین‌کننده‌ای نخواهد بود.

طراحی و مهندسی

مرسدس، GLS را S کلاس شاسی‌بلندها می‌داند که ادعای جسورانه‌ای است. حرف S در نام این خودرو به معنای ارتباط مستقیم آن با S کلاس نیست بلکه بیشتر به این دلیل است که GLS بزرگ‌ترین شاسی‌بلند در سبد محصولات مرسدس محسوب می‌شود. زیر کاپوت GLS400d همان پیشرانهٔ شش سیلندر خطی دیزلی قرار دارد که در بیشتر محصولات مرسدس استفاده می‌شود. این پیشرانه در اینجا 330 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و آن‌را از طریق یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ می‌رساند. نسل جدید GLS کشیده‌تر و عریض‌تر از قبل شده و درنتیجه فضای داخلی آن افزایش یافته اما درعین‌حال آئرودینامیک بهتری داشته و همهٔ به‌روزرسانی‌های معمول در زمینهٔ تکنولوژی و تجهیزات را تجربه کرده است.

تمامی مدل‌های GLS به‌صورت استاندارد به سیستم تعلیق بادی مجهز هستند. این سیستم از کمک‌فنرهای تطبیقی اتوماتیک و تنظیم ارتفاع برخوردار است که در هنگام ورود و خروج سرنشینان ارتفاع را کاهش و در هنگام آفرود افزایش می‌دهد. همچنین سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic هم برای بهبود پاسخگویی بروز شده است. کیفیت داخلی خودرو درجه‌یک و مناسب خودرویی با چنین قیمتی است. در اینجا هیچ مادهٔ ارزان‌قیمتی به چشم نمی‌خورد و هر چیزی که سرنشینان با آن در ارتباط هستند کاملاً لوکس و سطح بالا است.

سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MBUX مرسدس در نسل جدید GLS از طریق دو نمایشگر 11.6 اینچی ارائه می‌شود که احساس بسیار تکنولوژی بالایی دارد و برای استفاده هم مناسب است. این ویژگی دقیقاً مشابه فیس‌لیفت Q7 با نمایشگرهای دوگانه و داشبورد دیجیتالی، حال و هوای مدرنی را به کابین خودرو اضافه کرده است. نیازی به گفتن نیست که GLS حتی در تیپ پایهٔ AMG Line پریمیوم هم از تجهیزات فراوانی مثل کنترل تهویهٔ پنج منطقه‌ای، صندلی‌های چرمی با گرم‌کن و سیستم صوتی فوق‌العادهٔ برمستر برخوردار است.

رانندگی

GLS خودروی بسیار راحتی است. صندلی‌ها با ترکیبی از حمایت کافی از بدن با سطح نرم و موقعیت رانندگی خوب، عالی هستند. البته همهٔ صندلی‌ها این‌گونه هستند و بنابراین سرنشینان هیچ گله‌ای نخواهند داشت. سواری خودرو نیز عالی است و در جاده‌ها همان نرمی و صافی را دارد که از کراس‌اوور لوکسی مثل این انتظار می‌رود. بااین‌حال سواری GLS همیشه بی‌نقص نیست زیرا هنگام حرکت با سرعت متوسط در جاده‌ها نمی‌تواند وزن سنگین خود را پنهان کند و تلاش می‌کند تأثیر دست‌اندازها را از کابین دور کند درحالی‌که تنظیم نرم تعلیق کنترل کافی برای جلوگیری از حرکات افقی بدنه را فراهم نمی‌کند. این نقطهٔ مقابل Q7 است که هم در سرعت‌های پایین و هم در بزرگراه‌ها راحت‌تر است و در کل سواری کامل‌تری دارد.

این موضوع در هندلینگ هم دیده می‌شود زیرا هرچند هیچ‌کدام از این دو خودرو برای رانندگی جذاب و لذت‌بخش طراحی نشده‌اند اما تعلیق نرم مرسدس به این معنا است که نمی‌توان با آن در جاده‌ها خیلی سریع رانندگی کرد زیرا این کار باعث ناراحتی سرنشینان در داخل می‌شود و خودرو سریع‌تر از Q7 چسبندگی خود را از دست می‌دهد. همچنین فرمان هم کمی بیش‌ازحد سبک است. البته با رفتن به حالت رانندگی اسپرت همه‌چیز بهبود میابد ولی GLS هنوز هم به‌اندازهٔ Q7 دقیق نیست. پیشرانهٔ شش سیلندر خطی دیزلی مرسدس اما عالی است زیرا هم ساکت‌تر از موتور V6 آئودی است و هم قدرت بیشتری دارد. هردو خودرو ظرف 6.4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسند و بنابراین هردو پرفورمنس خوبی دارند اما GLS در دنده‌های بالاتر خودروی سریع‌تر است. همچنین گیربکس نُه سرعتهٔ مرسدس نیز روان‌تر و سریع‌تر از آئودی عمل می‌کند.

کارایی

GLS یکی از بزرگ‌ترین خودروهای بازار است و با 5,213 میلی‌متر طول و 2,030 میلی‌متر عرض، پارک کردن یا مانور دادن با آن در خیابان‌های تنگ شهری کار آسانی نیست. البته این ویژگی در داخل به نفع سرنشینان است زیرا کابین آن بسیار جادار بوده و فضای سر و پای زیادی برای بزرگ‌سالان دارد. البته صندلی‌های ردیف سوم فقط برای کودکان مناسب است زیرا در آن‌ها فضای سر و پای کافی برای بزرگ‌سالان وجود ندارد. دسترسی به صندلی‌های GLS نیز بهتر از Q7 است و صندلی‌هایی که به‌صورت برقی تا شده و عقب و جلو می‌شوند، بدین معنا است که برای حرکت دادن صندلی‌ها نیازی به ورود به کابین خودرو نیست. فضای کل صندوق بار GLS برابر با 2400 لیتر است که این یعنی کراس‌اوور پرچم‌دار مرسدس یکی از جادارترین خودروهای بازار محسوب می‌شود و از صندوق بار 1925 لیتری آئودی فضای بار بیشتری دارد.

کپی لینک

آئودی Q7

برخلاف GLS، این Q7 جدید فیس‌لیفت و به‌روزرسانی از نسخهٔ قبلی است اما تغییرات مهمی در ظاهر، تکنولوژی و پیشرانه‌های آن صورت گرفته تا کراس‌اوور پرچم‌دار آئودی را همچنان در میدان رقابت حفظ کند. نمونهٔ موردبررسی در این رقابت مدل 50 TDI S Line و تیپ بالا ردهٔ Black Edition است که با قیمت پایهٔ 67,050 پوند نزدیک‌ترین مدل به GLS از لحاظ قیمت است.

طراحی و مهندسی

Q7 روی پلت‌فرم MLB Evo گروه فولکس‌واگن ساخته شده که این به معنای سیستم تعلیق چند اتصالی در جلو و عقب است درحالی‌که مثل مرسدس، تعلیق بادی هم در تمام مدل‌های این ماشین هم استاندارد است. در تیپ بالایی Vorsprung سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب هم ارائه می‌شود ولی نمونهٔ موردبررسی ما از آن بی‌بهره است. مثل GLS، تمام مدل‌های Q7 با سه ردیف صندلی ارائه می‌شوند. نام 50 TDI بدین معنا است که زیر کاپوت Q7 ما یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 دیزلی با 285 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور قرار دارد. هرچند Q7 قدرت کمتری نسبت به GLS دارد اما با 2165 کیلوگرم وزن، 325 کیلوگرم هم وزن کمتری نسبت به رقیب خود دارد.

آئودی نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ Q7 را به سیستم الکتریکی 48 ولت و هیبریدی خفیف مجهز کرده است اما درحالی‌که این سیستم در برخی خودروها موجب افزایش پرفورمنس می‌شود، در اینجا برای بهبود مصرف سوخت طراحی شده است. این سیستم هنگام ترمز گیری انرژی را بازیابی کرده و در باطری کوچکی ذخیره می‌کند و سپس به لطف این نیرو، در سرعت‌های بین 55 تا 160 کیلومتر بر ساعت، خودرو می‌تواند پیشرانه را حداکثر تا 40 ثانیه خاموش کند. این سیستم همچنین موجب می‌شود سامانهٔ توقف/حرکت هم سریع‌تر و روان‌تر واکنش نشان دهد.

تغییرات ظاهری فیس‌لیفت Q7 خیلی بزرگ نیستند و بارزترین تفاوت آن با قبل جلوپنجرهٔ جدید آن است. کراس‌اوور فول سایز آئودی همچنین طی این فیس‌لیفت در ابعاد هم رشدی جزئی داشته است اما نه خیلی زیاد و هنوز هم به‌اندازهٔ GLS بزرگ نیست. به ادعای آئودی، همین افزایش جزئی ابعاد موجب فضای سر و زانوی بیشتر در صندلی‌های جلو و عقب شده است. Q7 جدید در داخل هم نمای متفاوتی نسبت به قبل پیدا کرده زیرا طراحی کابین آن از مدل‌های A6، A7 و A8 گرفته شده است. این یعنی حالا در داخل Q7 شاهد دو نمایشگر در مرکز داشبورد و صفحه آمپر دیجیتالی کابین مجازی آئودی در پشت غربیلک فرمان هستیم که این ویژگی جلوهٔ بسیار مدرنی را به کابین خودرو بخشیده است. تجهیزات استاندارد Q7 به‌اندازهٔ مرسدس سخاوتمندانه نیست اما بیشتر موارد موردنیاز را ارائه می‌کند و قیمت کمتری هم دارد که این یعنی فضای بیشتری برای سفارش آپشن‌ها وجود خواهد داشت.

رانندگی

Q7 حتی با وجود رینگ‌های 22 اینچی، سواری بسیار خوبی با سیستم تعلیق بادی استاندارد خود دارد و درواقع هرچند در مواجهه با دست‌اندازهای بزرگ تقریباً به‌خوبی GLS عمل می‌کند اما کنترل بهتر بدنهٔ آن موجب کاهش حرکات بدنه می‌شود و بنابراین در اکثر اوقات خودروی راحت‌تری است. البته این ویژگی می‌تواند در جاده‌های پرپیچ‌وخم تغییر کند زیرا تعلیق نمی‌تواند کاملاً با میزان حرکت لازم منطبق باشد اما GLS هم از این موضوع رنج می‌برد. Q7 اما از GLS بسیار چابک‌تر هم هست و به لطف کنترل بدنهٔ خوب و چسبندگی زیاد، رانندگی بسیار سرگرم‌کننده‌تری نسبت به رقیب خود دارد.

هرچند پیشرانهٔ Q7 به‌اندازهٔ GLS قدرتمند نیست اما اعداد پرفورمنس نشان می‌دهند که 285 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور هنوز هم بیش‌ازحد نیاز در خودرویی با این اندازه است. هردوی این کراس‌اوورهای بزرگ به‌اندازهٔ کافی سریع هستند که پرفورمنس آن‌ها را فراتر از حد قابل‌قبول بدانیم و شتاب اولیهٔ آن‌ها نیز تا سرعت 96 کیلومتر بر ساعت باهم برابر است. Q7 در دنده‌های بالا هم خودروی سریعی است اما بااین‌حال در پس مرسدس قرار می‌گیرد و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک آن نیز در پیمایش‌های طولانی و شتاب گیری‌های متوالی می‌تواند ناامیدکننده باشد. این گیربکس تمایل دارد هرچه سریع‌تر به دندهٔ هشت برسد اما با کوچک‌ترین فشار بر پدال گاز بلافاصله به دندهٔ هفت یا شش معکوس می‌دهد.

کارایی

با توجه به اینکه Q7 از GLS کوچک‌تر است، تعجبی ندارد که فضای داخلی آن‌هم کمتر باشد و وجود سه ردیف صندلی در خودرویی کوچک‌تر نیز به این معنا است که صندلی‌های ردیف سوم Q7 تنگ‌تر از GLS بوده و فضای سر و پای کمتری در آن‌ها وجود دارد. این ضعف در ردیف میانی احساس نمی‌شود زیرا در اینجا فضای سر و پای زیادی وجود دارد. البته دسترسی به صندلی‌های عقب Q7 کمی دشوارتر است زیرا باید از فضای باریک‌تر عبور کرد. آئودی حجم صندوق بار Q7 در صورت باز بودن هر سه ردیف صندلی‌ها را اعلام نکرده اما قطعاً ظرفیت آن کمتر از صندوق 470 لیتری GLS است. در حالت پنج صندلی نیز صندوق بار آئودی 740 لیتر ظرفیت دارد درحالی‌که ظرفیت مرسدس در این حالت 890 لیتر است.

کپی لینک

نتیجه

مقام اول: آئودی Q7

جدیدترین نسخهٔ Q7 هنوز هم بهترین است و چندین عامل کلیدی موجب شد در این رقابت پیروز گردد. مهم‌تر از همه اینکه آئودی از مرسدس راحت‌تر است و سواری کامل‌تری دارد. علاوه بر این، Q7 رانندگی بهتری نسبت به رقیب خود دارد و هزینه‌های نگهداری آن‌هم کمی پایین‌تر است. آئودی Q7 باوجودی که ارزان‌تر است، تقریباً به‌خوبی مجهز است و همان پرفورمنس و لاکچری مرسدس را ارائه می‌کند.

مقام دوم: مرسدس بنز GLS

GLS یکی از لوکس‌ترین شاسی‌بلندهای بازار است ولی در این رقابت نتوانست پیروز شود. کیفیت سواری این مرسدس بزرگ به‌خوبی آئودی نیست زیرا نمی‌تواند بادی رول یا حرکات گهواره‌ای بدنه را به‌خوبی کنترل کند. البته GLS خودرویی بسیار کاربردی است، هر تجهیزات موردنیازی را دارد و پیشرانهٔ جدید آن‌هم روان، قدرتمند و نسبتاً کارآمد است اما گران‌قیمت بوده و برای رانندگی به‌اندازهٔ Q7 خوب نیست.

 

کپی لینک

مشخصات فنی

آئودی Q7 50 TDI

مرسدس GLS400d

قیمت پایه

67,050 پوند

75,040 پوند

قیمت تست‌شده

67,050 پوند

76,535 پوند

پیشرانه

3 لیتری V6 توربودیزل

3 لیتری I6 توربودیزل

قدرت

285 اسب بخار

330 اسب بخار

گشتاور

600 نیوتن متر

700 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

9 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

طول

5,063 میلی‌متر

5,213 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,994 میلی‌متر

3,135 میلی‌متر

وزن

2165 کیلوگرم

2490 کیلوگرم

ظرفیت بکسل

3.5 تن

3.5 تن

حجم صندوق بار

؟/740/1925 لیتر

470/890/2400 لیتر

ظرفیت باک

75 لیتر

90 لیتر

شتاب صفر تا 96

6.4 ثانیه

6.4 ثانیه

حداکثر سرعت

240 کیلومتر بر ساعت

240 کیلومتر بر ساعت

ترمز از 96 کیلومتر

43.5 متر

44.6 متر

مصرف سوخت

8.1 لیتر ترکیبی

9.4 لیتر ترکیبی

 

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.