رویارویی کوپه‌های وحشی؛ جدال آئودی TT RS و پورشه کیمن S

شنبه 15 خرداد 1395 - 09:30
مطالعه 8 دقیقه
TT RS VS Cayman S 01
این بار دو کوپهٔ کوچک وحشی را به جان هم انداخته‌ایم. در یک‌سوی میدان آئودی TT RS با عملکردی خیره‌کننده و سامانهٔ چهارچرخ محرک کواتروی معروف آئودی...
تبلیغات

این بار دو کوپهٔ کوچک وحشی را به جان هم انداخته‌ایم. در یک‌سوی میدان آئودی TT RS با عملکردی خیره‌کننده و سامانهٔ چهارچرخ محرک کواتروی معروف آئودی قرار دارد و در آن‌سوی میدان نیز یکی از برترین کوپه‌های اسپرت حال حاضر دنیا یعنی پورشه کیمن S ایستاده که به‌تازگی نامش به 718 کیمن تغییریافته است. در حال حاضر پورشه کیمن S درزمینهٔ عملکرد در میان کوپه‌های اسپرت حکمرانی می‌کند؛ اما آیا آئودی TT RS جدید توان آن را دارد که کیمن S را از جایگاه خود به زیر بکشد؟ در ادامه خواهیم فهمید.

طراحی خارجی

آئودی برای متمایز کردن چهرهٔ TT RS از انواع معمولی TT، آن را به یک جلوپنجرهٔ لانه‌زنبوری به همراه ورودی‌های هوای بزرگ‌تر و نوشتهٔ درشت کواترو در زیر جلوپنجره مجهز کرده است. در قسمت عقب نیز یک اسپویلر، دو سر اگزوز بزرگ بیضی‌شکل و یک دیفیوزر به چشم می‌خورد. رینگ‌های آلیاژی استاندارد TT RS از نوع 19 اینچی هستند اما رینگ‌های 20 اینچی سبک‌وزن نیز برای آن به‌صورت سفارشی وجود دارد. چراغ‌های جلو به‌صورت استاندارد از نوع LED هستند و در عقب نیز از چراغ‌های OLED با طراحی سه‌بعدی فوق‌العاده زیبا و چشم‌نواز استفاده‌شده است.

در مقابل پورشه کیمن S قرار دارد که در طراحی کاملاً با TT RS متفاوت است اما همچنان از طراحی منظم و متناسب با یک کوپهٔ اسپرت سود می‌برد. در کیمن 718 گرافیک داخلی چراغ‌ها و دریچه‌های هوای درون سپر با کیمن قدیمی متفاوت است. در عقب گرافیک داخلی چراغ‌ها از نو طراحی‌شده و سپر نیز مورد بهسازی قرارگرفته است. بعلاوه نوشتهٔ پورشه نیز به درون نوار مشکی‌رنگی در میان چراغ‌های عقب منتقل‌شده است.

طراحی داخلی

داشبورد TT RS نمایانگر یک ظرافت مدرن است. سه دریچهٔ هوا در میانهٔ داشبورد قرار دارد که در مراکز آن‌ها کنترلرهای سیستم تهویه نصب‌شده است. در طراحی فرمان که با چرم آلکانتارای غیر لغزنده پوشیده شده، از سوپر اسپرت R8 الهام گرفته‌شده و بسیار خوش‌دست است. این در حالی است که هرچند شاید طراحی کابین کیمن S به خیره‌کنندگی TT RS نباشد اما از کیفیت و آرگونمی بالایی سود می‌برد. صفحه آمپر آنالوگ آن برخلاف صفحه آمپر مجازی آئودی بزرگ و روشن است و یک ساعت آنالوگ نیز در بالای داشبورد بچشم می‌خورد. فرمان آن هم از هایپر اسپرت 918 اقتباس‌شده که مسلماً حتی بهتر از آئودی است.

رانندگی

برای تجربهٔ یک رانندگی بهتر از TT با TT RS، آئودی شاسی و مجموعهٔ تعلیق آن را موردبازنگری قرار داده است به‌طوری‌که ارتفاع خودرو از سطح زمین 10 میلی‌متر کاهش‌یافته و دمپرها به‌طور خاص برای RS تنظیم‌شده‌اند. فرمان با نسبت متغیر که در سرعت‌های بالا سفت‌تر می‌شود موجب شده TT RS از ترکیبی از رانندگی شهری راحت و رانندگی با اعتمادبه‌نفس بالا در سر پیچ‌ها برخوردار شود. سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو نیز کشش و پایداری فوق‌العادهٔ خودرو را در هر شرایط آب و هوایی تضمین می‌کند. اگر دیسک‌های ترمز 370 میلی‌متری فولادی آن نیز برایتان کافی نیست می‌توانید ترمزهای کربن سرامیکی را سفارش دهید.

باوجود تمام توانایی‌های TT RS اما 718 کیمن S خودرویی واقعاً خاص برای تجربهٔ نهایت هیجان و لذت بردن از رانندگی است. در کیمن S برخلاف TT RS موتور جلو، موتور در وسط خودرو و درست پشت سر راننده نصب‌شده و تمامی نیروی خود را به چرخ‌های عقب می‌فرستد. این شیوهٔ طراحی مدت‌هاست که توسط پورشه مورداستفاده قرار می‌گیرد و با توجه به تلاش‌ها و مهارت پورشه در ساخت خودروهای موتور وسط، 718 کیمن S تعادل و چابکی بی‌بدیلی دارد که تقریباً در هیچ‌یک از رقبایش دیده نمی‌شود. پورشه در 718 پاسخگویی فرمان را 10 درصد نسبت به کیمن قبلی افزایش داده و جهت بهبود کشش نیز رینگ‌های عقب نیم اینچ عریض‌تر شده‌اند.

پیشرانه

بزرگ‌ترین امتیاز آئودی نسبت به پورشه در زیر کاپوت آن قرار دارد. جایی که یک نیروگاه 5 سیلندر توربو 2.5 لیتری با 400 اسب بخار قدرت در حال غریدن است. این پیشرانه عملکرد سرسام‌آوری را برای TT RS به ارمغان می‌آورد. شتاب صفرتا صد فقط در 3.7 ثانیه و حداکثر سرعتی که به‌صورت الکترونیکی بر روی 250 کیلومتر در ساعت محدودشده است. البته این سرعت با سفارش یک آپشن قابل‌افزایش به 280 کیلومتر در ساعت است؛ اما این موتور فقط عملکرد را به راننده هدیه نمی‌کند بلکه شخصیتی دارد که واقعاً عاشق آن می‌شود. چیدمان غیرمتداول 5 سیلندر آن نیز بزرگداشتی برای آئودی کواتروی دههٔ 80 است که در رالی قهرمانی جهان افتخارات فراوانی کسب نمود. بعلاوه موتور 5 سیلندر عملکردی در حد موتورهای 6 سیلندر و مصرف سوختی در حد موتورهای 4 سیلندر دارد. صدای زیبای این پیشرانه واقعاً گوش‌نواز است به‌طوری‌که تجربهٔ رانندگی با TT RS را اعتیادآور می‌کند.

پورشه 718 کیمن S نیز همانند آئودی TT RS از یک پیشرانهٔ 2.5 لیتری توربوشارژ استفاده می‌کند با این تفاوت که یک سیلندر کمتر داشته و چیدمان آن به‌صورت تخت یا باکسر است. هرچند عملکرد این موتور 4 سیلندر نسبت به موتور 6 سیلندر قبلی بهبودیافته و 345 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور دارد اما بازهم نمی‌تواند حریف آئودی شود به‌طوری‌که در 4.2 ثانیه از صفر به‌سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد که هرچند سریع است اما بدون شک از TT RS عقب می‌افتد. علاقه‌مندان به تجربهٔ لذت رانندگی بالا باید خوشحال باشند چراکه در 718 یک گیربکس 6 سرعتهٔ دستی به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود درحالی‌که یک گیربکس 7 سرعتهٔ اتوماتیک PDK نیز به‌صورت سفارشی در دسترس وجود دارد. این در حالی است که آئودی کوپهٔ اسپرت خود را تنها با یک گیربکس اتوماتیک دوکلاچه باقابلیت تعویض دنده از طریق پدال‌های پشت فرمان به بازار فرستاده است.

ارزش در برابر قیمت

قیمت آئودی TT RS هنوز اعلام‌نشده است اما بااین‌وجود قیمت آن کمی گران‌تر از قیمت 48,834 پوندی (70,700 دلار) پورشه 718 کیمن S پیش‌بینی می‌شود. درزمینهٔ مصرف سوخت هم اوضاع به نفع پورشه است چراکه این شرکت مصرف سوخت کیمن S را 6.74 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام کرده است اما بااینکه هنوز مصرف سوخت TT RS مشخص نیست به دلیل اینکه از نسخهٔ قوی‌تر همان موتور 5 سیلندر مدل RS3 استفاده می‌کند انتظار می‌رود مصرف سوخت آن کمی بیشتر کیمن S باشد.

نتیجه

درزمانی که پورشه موتور 6 سیلندر کیمن را با یک نمونهٔ 4 سیلندر با صدایی نه‌چندان زیبا تعویض کرده است، برخی از طرفداران لذت رانندگی ممکن است پیشرانهٔ خوش‌صدای 5 سیلندر آئودی را ترجیح دهند. بعلاوه که درزمینهٔ شتاب و کیفیت کابین نیز برتری با TT RS است؛ بنابراین شاید TT RS واقعاً برتر از 718 کیمن S باشد؛ اما بااین‌حال پورشه همچنان عملکرد فوق‌العادهٔ خود را حفظ کرده است. هندلینگ بی‌نظیر و وجود یک گیربکس دستی چنان لذتی را برای راننده به ارمغان می‌آورد که موجب می‌شود شتاب کمتر آن را به فراموشی بسپارد؛ بنابراین خودروی پیروز این جدال پورشه 718 کیمن S است.

امتیازات کلی

10

پورشه 718 کیمن S

8.6

آئودی TT RS

[polldaddy poll="9437059"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.