مقهور قدرت رقبا؛ بررسی آئودی TTS

یک‌شنبه 19 اردیبهشت 1395 - 11:37
مطالعه 9 دقیقه
2016-audi-tts-photo-632590-s-1280x782
خانواده TT در آئودی را همه با جثه کوچک، قیمت متعادل و عملکرد قابل‌قبول می‌شناسند. اگر هم‌اکنون بخواهید قوی‌ترین خودروی این خانواده را خریداری...
تبلیغات

خانواده TT در آئودی را همه با جثه کوچک، قیمت متعادل و عملکرد قابل‌قبول می‌شناسند. اگر هم‌اکنون بخواهید قوی‌ترین خودروی این خانواده را خریداری کنید، گزینه‌ای به‌جز مدل TTS پیش روی خود ندارید؛ اما می‌توانید کمی صبر کنید تا زمان عرضه آئودی TT RS فرارسد. به‌هرحال اگر دربه‌در به دنبال یک آئودی TT هستید، سه‌راه بیشتر ندارید. اول اینکه منتظر بمانید تا آئودی TT RS را با قدرتی دیوا‌‌نه‌وار خریداری کنید، دوم اینکه به آئودی TTS قناعت کنید و سوم اینکه با خرید یک آئودی TT استاندارد در هزینه صرفه‌جویی کنید. اگر به دنبال انتخاب بین این سه گزینه باشید، پس بهتر است به تجربه‌ای که ما از رانندگی آئودی TTS اندوخته‌ایم، توجه کنید.

نقاط قوت:

رانندگی لذت‌بخش: این کوتوله خشن، واقعاً رانندگی هیجان‌انگیزی دارد و دلیلش هم کاملاً واضح است. جثه کوچک به‌علاوه پیشرانه‌ای قدرتمند و سیستم چهارچرخ محرک نتیجه‌اش می‌شود یک رانندگی با هیجان. آئودی TTS همانند سایر خودروها نیست که فقط کیفیت خوبی را ارائه بدهد. فرمان TTS اگرچه الکتریکی است؛ اما واقعاً تیز است و تعادل مناسبی دارد. این فرمان خوب و قابل‌اعتماد است و باعث می‌شود تا اصلاً جای خالی فرمان‌های هیدرولیکی را در خودرو حس نکنید.

تکنولوژی با کمی خلاقیت: صفحه کیلومتر شمار خودرو درواقع یک نمایشگر بزرگ است که از سیستم Virtual Cockpit مخصوص آئودی استفاده می‌کند. یک سیستم واقعاً فوق‌العاده که بهتر از هر سیستم اطلاعات و سرگرمی در هر خودرویی می‌تواند توجه جوانان را به خود جلب کند. این نمایشگر دقیقاً پشت فرمان جای گرفته است و با اندازه 12.3 اینچی با نرخ فریم 60 فریم بر ثانیه (اگر گیمر باشید، با این نکته قطعا آشنا هستید)، به بهترین نحو ممکن می‌تواند نیازهای شما را برآورده کند و نیازی هم نیست که چشم‌ خود را چندان از جاده منحرف کنید. این نمایشگر رابط انسان با خودرو است و بسیار هم دقیق عمل می‌کند. البته ایراداتی هم به این نمایشگر وارد است. مثلاً اینکه فقط خود راننده می‌تواند از آن استفاده کند و عملاً سایر سرنشینان از آن بی‌بهره هستند. در حال حاضر به‌جز آئودی R8، ما در سایر خودروهای آئودی شاهد صفحه‌نمایشی روی داشبورد هستیم؛ اما اکنون آئودی TTS نیز از سنت R8 پیروی کرده است.

پیشرفت در طراحی: طراحی خودرو و نمای ظاهری آن بسیار زیبا کارشده است. خلاف طراحی نه چندان هنری خانواده آئودی TT در نسل قبل، نسل سوم این گروه پیشرفت‌های محسوسی در این زمینه داشته است. نسل سوم آئودی TT بسیار خشن‌تر و اسپرت تر از اولین نسخه این خودرو است که در اواخر دهه نود میلادی تولید شد. البته همچنان شاکله سنتی TT حفظ‌شده است. هنوز هم چراغ‌های عقب آن انحنای مخصوص و نمادین را دارند. در عوض چراغ‌های جلو تفاوت‌های زیادی دربر داشته‌اند. چه نسبت به نسل اول و چه نسبت به نسل گذشته.

نقاط ضعف:

قیمت بالا: نمی‌خواهم بگویم که پیشرانه خودرو با صفرتا96 کیلومتر بر ساعت 4.6 ثانیه ضعیف است و اصلاً در مورد آن انتقادی ندارم؛ اما واقعاً منطقی نیست که بابت آن 60 هزار دلار پول پرداخت کنیم. برای خودرویی با موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژر و خروجی 292 اسب بخار و 366 نیوتون متر گشتاور که به یک سری آپشن گران‌قیمت هم مجهز شده است، پرداخت این مقدار معقول به نظر نمی‌رسد. یعنی شما برای 72 اسب بخار و 22 نیوتون متر گشتاور بیشتر باید چیزی نزدیک به 9 هزار دلار اضافه پرداخت کنید و بااین‌حال هنوز هم خودروی شما زیر 300 اسب بخار قدرت دارد.

حالت دینامیکی؛ اما نه برای رانندگی شهری: حالت دینامیکی خودرو به‌گونه‌ای است که فقط برای پیست‌های مسابقه مناسب است. دور موتور را در مقادیر بالا نگه می‌دارد و سیستم تعلیق، انتقال قدرت و هدایت خودرو بسیار سفت‌وسخت می‌شوند. حالت دینامیکی حقیقتاً برای یک پیست مسابقه ساخته‌شده است که به نظر می‌رسد تعداد افرادی که از آئودی TT خود در پیست مسابقه استفاده کنند، به‌اندازه انگشتان دودست هم نباشد. به نظر می‌رسد که این حالت برای جاده‌های شهری بسیار سریع‌تر از حد موردنیاز باشد، زیرا گاز و ترمز پشت سر هم آن‌هم سر هر پیچ، چندان با حالت دینامیکی سازگاری ندارد. علاوه بر این، سیستم انتقال قدرت نیز سعی دارد تا با استفاده از دنده‌های پایین و دور موتورهای بالا بیشتر از قدرت خودرو استفاده کند و این در حالی است که موتور با غرش خود بی‌صبرانه در انتظار تعویض دنده است. در کنار این حالت رانندگی، دو حالت کامفورت (راحت) و اتو نیز موجود است. البته در کنار این دو، شما می‌توانید با انتخاب حالت مخصوص به خود، هر یک از اجزای اصلی خودرو را با یکی از حالات کامفورت، اتو و دینامیکی تنظیم کنید. به‌هرحال خوب می‌شد اگر یک حالت رانندگی اسپرت که کمی پایین‌تر از حالت دینامیکی فعلی باشد نیز به خودرو اضافه می‌شد.

ضعیف‌تر از رقبا: مشکل بعدی این است که آئودی TTS اگرچه خودروی کم‌بضاعتی نیست؛ اما در برابر رقبای خود شانس پیروزی بالایی ندارد. به همین دلیل است که من به شما پیشنهاد می‌کنم تا به‌جای TTS، مدل پایه یعنی آئودی TT را بخرید یا اینکه اگر واقعاً به دنبال یک آئودی TT قدرتمند هستید، منتظر عرضه نسخه RS باشید. اولین رقیب TTS را می‌توان بی ام دبلیو M2 دانست. خودرویی که با جثه‌ و قیمتی در حد TTS، قدرتمندتر از آئودی است. از بی ام دبلیو که بگذریم به پورشه کیمن می‌رسیم. نسخه پایه کیمن پیشرانه ضعیف‌تری نسبت به TTS دارد؛ اما اگر بدانید که قرار است به‌زودی یک 718 باکستر با موتور توربوشارژر چهار سیلندر و خروجی 300 اسب بخار روانه بازار شود، شاید در انتخاب TTS کمی مردد شوید. سری TT آئودی بیشتر عاشقان تکنولوژی و طراحی زیبا و منحصربه‌فرد را هدف قرار داده است؛ اما همین هدف به‌اندازه کافی با خودروی آئودی TT هم قابل‌دسترسی است. آئودی TTS شاید کمی قدرت بیشتر به شما ارائه بدهد؛ اما این میزان قدرت با پولی که می‌پردازید تناسب ندارد.

منبع: motor1

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.