بررسی آئودی S3 سدان مدل ۲۰۱۵
با دیدن مدل S3 که یک خودروی ارزانتر و سریعتر با شتاب ۴/۴ ثانیه است، این سؤال پیش میآید که چرا کسی باید اصلاً به دنبال خریدن یک آئودی S4 باشد؟ البته S3 نسبت به برادر بزرگترش، دو سیلندر کمتر دارد تا بتواند بهتر با سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک هماهنگ شود. امّا در حال حاضر در سال ۲۰۱۴ قرار داریم و صنعت خودرو به سمت ابعاد کوچکتر حرکت میکند.
ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که S3 در حال حاضر در انگلستان عرضه شده است و اگر در تصاویر میبینید که فرمان در سمت اشتباه قرار دارد، چندان تعجب نکنید. این خودرو در ماه سپتامبر به بازار امریکا وارد خواهد شد و از آن پس وضعیت فرمان مناسبی خواهد داشت. برای انجام این تست، یک نمونه از S3 در بریتانیا تهیه شده و برای استخراج آمار عملکرد خودرو از یک پایگاه هوایی قدیمی امریکا استفاده شده است.
اصول حاکم بر مدل S3 بر همگان مشخص است؛ S3 یک نسخه حجیم از A3 سدان است که از پلتفرم مشترک با مدل گلف، یعنی MQB استفاده میکند و دارای قدرتمندترین پیشرانه کنونی فولکسواگن و همان موتور آشنای ۲ لیتری EA888 است. در نتیجه، S3 قدرتی به اندازه ۲۹۲ اسببخار دارد؛ یعنی این خودرو همان ویژگی پیشرانه گلف R را خواهد داشت. اروپا نسخههای سه در و پنج در هاچبک از S3 را نیز تجربه خواهد کرد، ولی این تنها مدلهای سدان هستند که از اقیانوس اطلس رد میشوند. همچنین اروپاییها همچنان سیستمهای گیربکس دستی را با داشتن یک گیربکس ۶ دنده حفظ میکنند، ولی نسخههای امریکایی از یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته S ترونیک دوکلاجه استفاده میکنند که در مدل تست نیز از این گیربکس استفاده شده است.
ظاهر خودرو، کاملاً مختص یک آئودی است. با اینکه از ابعاد بدنه آن کم شده و S3 تقریباً ۱۰ اینچ از S4 کوتاهتر است، ولی هنوز هم چهرهای نزدیک به برادرش دارد و احتمالاً میتواند از گواهینامه برادرش به عنوان یک کارت شناسایی جعلی استفاده کند! نشانهی اینکه این سدان در ابتدا یک هاچبک بوده، در «در صندوق عقب» نسبتاً کوتاه آن پیداست. با یک کیت بدنه فربه، خروجی چهارگانه اگزوز و پوشش آینههای نقرهای که آئودی برای مدلهای S و RS درنظر گرفته است، S3 ظاهری زیبا و دلپذیر پیدا کرده و شاید در این زمینه زیرکانهتر از مرسدس CLA45 AMG عمل کرده است. درون کابین نیز به همه چیز به خوبی پرداخته شده و تجهیزات زیادی فراهم است. در همین حال، سطح تخت پایین فرمان و ابزارهای خاکستریرنگ، حس یک A3 سدان استاندارد را منتقل میکنند.
در این میان، موتور نقشی پررنگ دارد. دو دهه پیش، موتورهای EA888 با تأخیر توربوی زیادی همراه بودند که به راحتی میشد آن را تشخیص داد؛ این در حالی است که اکنون باید برای تشخیص این موضوع، اندکی تمرکز است. وقتی پدال گاز را فشار میدهید، با یک تأخیر نسبی بوست توربو در سیستم عمل میکند، ولی این اختلاف زمانی آنچنان کم است که کمتر میتوان آن را یک «تأخیر» نامید. جدا از این موضوع، واکنش موتور کاملاً متناسب و مطابق با چیزی است که راننده از آن میخواهد. دور موتور، بازه زیادی را میتواند طی کند و رفتن به حداکثر ۶۲۰۰ دور بر دقیقه نیز کار چندان سختی نیست. صدای موتور نیز مناسب به نظر میرسد؛ البته مانند سایر برادران توربوشارژ MQB اندکی تقلب میکند و با استفاده از یک اسپیکر در هواکش، صدای طبیعی موتور را حمایت میکند.
انتقال قدرت و تعویض دنده به شکلی است که راننده کمتر متوجه آن میشود. همین رفتن به دنده بالاتر به صورت نامحسوس نقش زیادی در تست شتاب ایفا کند؛ تست شتابی که در فرودگاه برانتینگتورپ پایگاه هوایی قدیمی امریکا در رورال لسترشیر انجام شد. S3 در حالت «اسپورت اتوماتیک» بیش از هر زمانی تهاجمی نشان داد و استفاده از پدلشیفترهای روی فرمان نیز مزید بر علت شد. S3 در مدت ۱۰/۸ ثانیه به سرعت ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت رسید. در همین حال، این زمان برای آئودی S4 به مدت ۱۲ ثانیه ثبت شده است. آمار S3 برای یک سدان بسیار مناسب است.
بیرون از مسیر برانتینگتورپ، سیستم فرمان چندان وضعیت مناسبی نشان نمیداد؛ در واقع این سیستم با سایر ویژگیهای S3 همخوانی نداشت. با انتخاب وضعیت راحت رانندگی (Comfort) سیستم دستیار الکترونیکی به کار میافتد، ولی باز هم حس مناسبی از فرمان به راننده منتقل نمیشود. در همین حال، هیچگونه کمبودی در ارتباط با چسبندگی حس نمیشود. جادهای که در آن تست انجام شد، سطحی بسیار ناهموار داشت؛ گویی که یک دسته از خودروهای جنگی آن را از بین برده باشند! در عین حال، S3 با تایرهای دانلوپ اسپورت Maxx RT مانند چسب به زمین چسبیده بود.
کیفیت رانندگی با S3 بستگی زیادی به سطح جاده دارد. بسیاری از جادههای انگلیسی بر روی ترکیبی از سنگلاخها و سنگفرشها بنا شدهاند و در S3 نیز در حالت رانندگی «کامفورت» دامپرهای قابلتنظیم با ناهمواری سطح جاده مقابله میکنند. خودروی تست از آپشن چرخهای ۱۹ اینچی استفاده میکرد. به نظر میرسد نسخه امریکایی S3 که از چرخهای ۱۸ اینچی به صورت استاندارد استفاده می کند، دارای کیفیت سواری بهتری باشد.
آئودی S3 یک جایگزین مستقیم برای مدل S4 محسوب نمیشود؛ چرا که در زمینه گشتاور و صدای موتور شش سیلندر نسبت به S4 ضعیفتر است. ولی در همین حال، راحتی و کیفیت آن به شرایط مطلوب آئودی بسیار نزدیک است و مانند برادران کوچکترش، S3 نیز طبعی خشن و سرکش دارد و همین موضوع آن را خواستنی میکند.
مشخصات:
- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
- قیمت پایه: ۴۱۹۹۵ دلار.
- نوع موتور: DOHC با ۱۶ سوپاپ و ۴ سیلندر در یک ردیف، توربوشارژر و خنککننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم و به صورت پورت.
- گنجایش: ۱۹۸۴ سیسی.
- قدرت: ۲۹۲ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۳۷۹/۶ نیوتنمتر در ۱۹۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ دنده اتوماتیک دوکلاجه با قابلیت شیفت دستی.
ابعاد:
- فاصله محوری: ۲/۶۳ متر.
- طول ماشین: 4.47 متر.
- عرض: 1.8 متر.
- ارتفاع: ۱/۳۹ متر.
- وزن کلی: 1450 کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۴ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۰/۸ ثانیه.
- صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۱۹/۷ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۶ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۲/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۷۳/۸ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت قانونی) : ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت (تخمین کمپانی).
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۸/۷۷ متر.
مصرف سوخت:
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۲/۴ لیتر در شهر و ۸/۷ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۰/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.