پشت فرمان آئودی S6 آوانت 2019 جدید
نسل جدید آئودی S6 آوانت به تازگی وارد بازار شده و خبر مهم اینکه بجای پیشرانهی بنزینی و توربوی قبلی از نیروگاه 3 لیتری دیزلی استفاده میکند. تغییر استراتژی و جایگزینی پیشرانهای بنزینی با دیزلی در دوران کنونی شاید کمی عجیب به نظر برسد اما منطق آئودی برای این کار معقولانه است.
پیشرانهی 6 سیلندر توربودیزل جدید این شرکت با سیستم هیبریدی ملایم 48 ولتی همراه شده است. گشتاور این مجموعه به 700 نیوتون متر می رسد که راز پرفورمنس باورنکردنی S6 نیز در همین امر نهفته است.
فقط اندکی تاخیر پیش از جان گرفتن پیشرانه وجود دارد اما در دورهای میانی شاهد پرفورمنس برجستهای خواهید بود. این خودرو چیزی فراتر از حس عضلانی و قلدر بودن را تداعی کرده و در قلمروی محصولات پرفورمنس ناب قرار میگیرد. البته پیشرانهی دیزلی S6 فاقد ویژگیهای جذاب پیشرانه های بنزینی است اما اکثر خریداران همین قدرت و گشتاور بالا را میخواهند نه چیزی دیگر.
در آغاز باید گفت آئودی S6 یک کروزر عالی بوده و آرامش و رفاه کابین در هر سرعتی عالی و مثالزدنی است. پیشرانهی قدرتمند آن نیز باعث میشود سبقت گفتن هرگز یک مشکل به نظر نرسد.
خودروی مورد بحث واقعا راحت بوده و سیستم تعلیق بادی بکار رفته در خودروی حاضر در تست نیز باعث میشود سواری بسیار نرمی را شاهد باشیم. سیستم تعلیق یاد شده دست اندازها و چاله ها را به خود جذب کرده و این کار خللی در کنترل حرکات بدنه ایجاد نمیکند. حالت سفت تر سیستم تعلیق هم مشکلی نداشته اما از نظر ما حالت کامفورت آن در جادههای بریتانیا بیشتر جواب میدهد.
اما آنچه که جای تاسف دارد عرضهی نسخهی گران تر ورسپرانگ در بریتانیاست و خبری از نسخههای ارزانتر مجهز به فنرهای استاندارد نیست؛ اما با توجه به اختلاف قیمت فاحشی که بین مدل ورسپرانگ و سایر نسخهها وجود دارد احتمالا ما نسخههای ارزانتر را انتخاب کنیم.
آئودی S6 تنها در سواری پرسرعت و آرام در بزرگراه خلاصه نمیشود زیرا در حالت اسپورت می توانید لحظات هیجانانگیزی را تجربه کنید. مدل آوانت علاوه بر چابکی بالا چسبندگی زیادی هم داشته ولی این خودرو به اندازهی سری 5 تورینگ درگیر کننده نیست زیرا فرمان آئودی کمی سبک بوده و موقعیت رانندگی نیز به خوبی ب ام و نیست.
قوای محرکهی آئودی عالی بوده و پیشرانهای قوی به گیربکس 8 سرعته اتوماتیک نرم متصل شده است. این مجموعه در بزرگراه بهترین عملکرد را داشته ولی در زمان رانندگی سریع گاهی اوقات دندههای اشتباه را انتخاب میکند. البته تغییر دستی دندهها یک راه حل خوب است زیرا گیربکس پاسخهای خوبی دارد. وجود سیستم چهار چرخ محرک نیز باعث میشود از نظر چسبندگی در پیچ ها هیچ کمبودی وجود نداشته باشد.
اما جایی که پیشرانهی دیزلی تاثیر واقعی خود را نشان میدهد به مصرف سوخت آن مربوط میشود. S6 آوانت در مسافرتی طولانی مصرف کمتر از 7 لیتر در هر صد کیلومتر را نشان دااد که کاملا مناسب است.
و حالا نوبت به فضای کابین و بار چنین خودرویی میرسد. S6 آوانت از محفظه بار 565 لیتری و همچنین فضای زیاد برای سرنشینان سود میبرد. خودروی استیشن سریع همچون S6 همیشه به خاطر تواناییهای گستردهی خود ستایش شده اند. کیفیت بالای متریال بکار رفته و سیستم اطلاعات سرگرمی آئودی نیز جزو ویژگیهای کابین هستند.
البته برخی مشکلات نیز وجود دارد. برای مثال قیمت مدل ورسپرانگ بالا بوده و حتی کیفیت مهندسی بکار رفته در خودرو هم آن را توجیه نمیکند. یکی دیگر از مشکلات این خودرو خروجیهای کاملا غیرواقعی اگزوز در عقب است. صدای مصنوعی پیشرانه در حالت دینامیک نیز چنگی به دل نمیزند.
به نظر ما مدل 50 TDI که از نظر پرفورمنس خیلی عقبتر نبوده و حدود 10 هزار پوند ارزانتر از S6 آوانت و 30 هزار پوند ارزانتر از نسخهی ورسپرانگ است ارزش بیشتری دارد.
نسل جدید آئودی S6 آوانت یک همه کاره ی باورنکردنی است که تقریبا تمامی ویژگیهای یک استیشن خانوادگی هیجانانگیز و سریع را در خود جمع کرده است. پیشرانهی دیزلی این خودرو تجربهی رانندگی خوبی ایجاد کرده است. فقط آرزو داشتیم که ای کاش نسخهی استاندارد این خودرو با سیستم تعلیق بادی عرضه میشد.
مشخصات آئودی S6 آوانت 3.0 TDI کواترو
- قیمت: 62745 پوند
- پیشرانه: 6 سیلندر 3 لیتری دیزلی هیبریدی ملایم
- قدرت/گشتاور: 344 اسب بخار/700 نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 5.1 ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 8 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress